Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd – en dyr affär

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Som Canonägare med några objektiv utan motljusskydd undrar jag bara var man kan köpa motljusskydd som inte kostar skjortan.

– Ska man bara hålla sig till orginal eller finns det prisvärda pirater?
Jag behöver till ett 70-300, ett 60mm Macro samt 17-85.
tack på förhand!

Är själv på motljusköparspåret. Men vad betyder 'kostar skjortan', för dig?

Kanske ska starta med den frågan innan man går vidare. ;)

Det billigaste motljusskyddet, och ofta även bättre än de medföljande halvmesyrerna som sällan effektivt avskärmar himmelsljuset, är handen. För det mesta är det himmelsljuset som behöver skärmas av och då är handen otroligt effektiv då du kan hålla den precis där det behövs. Men för vidare vidvinklar är motljusskydd ofta onödigt. Även om man gör dom maximalt effektiva kan de inte stoppa det infallande himmelsljuset att nå frontlinsen.

finns ju någon sida på nätet med mallar till motljusskydd som man själv klipper ut ur papp och rullar ihop :)

Är själv på motljusköparspåret. Men vad betyder 'kostar skjortan', för dig?

Kanske ska starta med den frågan innan man går vidare. ;)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4389573
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3829715
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3432762

Skjortor är ju också rätt dyra nuförtiden men kan hitta en del på rea till skillnad från motljusskydden! ;-)

Jag skulle vilja ge 150-300 kr max. Det är ju bara plast med en gänga på..

Det billigaste motljusskyddet, och ofta även bättre än de medföljande halvmesyrerna som sällan effektivt avskärmar himmelsljuset, är handen. För det mesta är det himmelsljuset som behöver skärmas av och då är handen otroligt effektiv då du kan hålla den precis där det behövs. Men för vidare vidvinklar är motljusskydd ofta onödigt. Även om man gör dom maximalt effektiva kan de inte stoppa det infallande himmelsljuset att nå frontlinsen.

Stämmer! Ibland kan jag dock tycka att man behöver bägge händerna på kameran för att inte skaka för mycket men jag har kört mycket med skuggande händer hitills.

Köpte ett JCC på Tradera för mitt Canon 100/2,8 macro, mycket bra passform. Har i övrigt Canon original på alla andra, men tyckte det kunde vara på plats att testa ett pirat. Jag ångrar det inte!

Köpte ett JCC på Tradera för mitt Canon 100/2,8 macro, mycket bra passform. Har i övrigt Canon original på alla andra, men tyckte det kunde vara på plats att testa ett pirat. Jag ångrar det inte!

Bra tips! Jag har sett dessa också men var ej säker på passformen. det verkar vara samma kille som säljer eller hur ?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto