Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusbilder - ljust :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Försökte fota mot solen idag, alltså med natur och moln runt. Dock blev det väldigt ljusa bilder tyvärr. Ska man köra manuellt läge och ställa ner ISO, snabbare slutartid, ändra bländare till typ 20?

Skriv gärna en rad och beskriv hur ni gör, för ljusa bilder gör ju ingen glad..

// Jocke

ljusa bilder?
kanske för stor bländaröppning och kameran hade inte möjlighet till kortare slutartid?

Du har ju digitalare så testa bara =)

Blända ner max (mindre flare från solen) och evkompa 2 fulla steg kanske kan funka?

hailstorm skrev:
ljusa bilder?
kanske för stor bländaröppning och kameran hade inte möjlighet till kortare slutartid?

Du har ju digitalare så testa bara =)

Blända ner max (mindre flare från solen) och evkompa 2 fulla steg kanske kan funka?

Jag körde på Av och körde bländare 4.5, vilket var ett dumt val. Kör nog på M nästa gång och bländar ner samt kör 1/4000 eller liknande för att få bort ljuset/inte få in det i kameran rättare sagt ;)

// Jocke

Beror väl lite på vad man vill ha fram i fotot. Manuell eller inte vet jag inte vad det har för betydelse, eller vill inte veta kanske, noterade smileysarna ;-). Beror på kameran också. Har en som går direkt över på spotmätning i manuellt och de e bra att veta. Spot på det man vill ha rätt exponerat så vet man ju att det funkar, hmmm ja ibland iaf.

Joakim A skrev:
Jag körde på Av och körde bländare 4.5, vilket var ett dumt val. Kör nog på M nästa gång och bländar ner samt kör 1/4000 eller liknande för att få bort ljuset/inte få in det i kameran rättare sagt ;)

// Jocke

no need.
blända bara ner och evkompa så mycket det går så borde det bli bra... kör med bracketing om du har den funktionen på 300dn...

Prova dig fram!

Hej, jag tycker att du ska prova dig fram och du ska köra manuell bländare och slutartid. Det kan underlätta arbetet med din komposition.
Lycka till med allt!

Mvh Markus Asp

Ljusa bilder?

Om du har för ljusa bider kan du ha för stor bländaröppning eller för låg slutartid i kameran. ISO har inget med detta att göra, det påverkar bara ljuskänsligheten.Tipset är att du har ett motljusskydd och drar ned till t.e.x bl. 8!

Mvh Markus Asp

Markus, det blir mycket lättare att förstå om du trycker på 'besvara med citat' när du ska skriva inlägg till en person.
Då förstår man vem du talar till och vad du syftar på.

/Henri

Joakim A skrev:
Försökte fota mot solen idag, alltså med natur och moln runt. Dock blev det väldigt ljusa bilder tyvärr. Ska man köra manuellt läge och ställa ner ISO, snabbare slutartid, ändra bländare till typ 20?

// Jocke

Markus, det blir mycket lättare att förstå om du trycker på 'besvara med citat' när du ska skriva inlägg till en person.

/Henri

Re: Re: Motljusbilder - ljust :)

Digi skrev:

/Henri

Nä vafasiken gjorde du nu då?
Du ska juh skriva ditt eget inlägg där under, inte mitt!

/Henri

Joakim A skrev:

// Jocke

Mät ljuset bredvid solen och använd sedan dom inställningarna när du tar fotot eller mät ljuset mot motivet som vanligt men kompensera +1, +1.5 och ev. +2, det brukar funka för mig.

/Kristoffer

Använd regler från den analoga världen.På filmrulle förpackningen kunde man åtminstone förr få tips exvis klar sol-bl 16, 1/250 sek, o.sv Bra bild blev det nästan alltid. Din valda bländare 4,5 låter i mina öron helt fel.Ljus kompensera kanske med +2 dessutom, pröva dej fram!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar