Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Motljusbilder; hur?
- Trådstartare defuncta
- Start datum
Danlo
Avslutat medlemskap
Underexponera det som är i motljus med ca -2/3 -1 steg och ljusa sen upp skuggorna i Raw-behandlingen och sen finlir i PS.
Sen är det också viktigt att sätta svart och vit punkt i efterbehandlingen.. då framstår inte utfrätt lika fult.
Tyvärr är fortfarande analog film ljusår bättre än digitalt när man ska fota i motljus..
Här är några digitala exempel:
Sen är det också viktigt att sätta svart och vit punkt i efterbehandlingen.. då framstår inte utfrätt lika fult.
Tyvärr är fortfarande analog film ljusår bättre än digitalt när man ska fota i motljus..
Här är några digitala exempel:
Bilagor
HenrikN
Aktiv medlem
Eller, om man vill och har möjlighet (stativ, stilla motiv) så kan man göra flera exponeringar och sammanfläta dem med lämpligt program, även kallat HDR (High Dynamic Range) vilket precis är problemed vid motljus. Kameran klarar alltså inte att återge det dynamiska omfånget som motivet innehåller.
Senast ändrad:
js1
Aktiv medlem
defuncta
Aktiv medlem
Här har jag ljusmätt med solen precis utanför bild och låst exponeringen. Snön fungerar iofs som en jättereflektor och hjälper till att lätta upp skuggorna. Plåtad i raw som ger lite större utrymme för korrigeringar efterhand.
När jag låster exponeringen med min canon, är inte det snöflinge knappen? Håller man bara kameran där man vill ljusmäta, trycker på knappen och sedan tar kortet som vanligt?
mvh Christian
js1
Aktiv medlem
När jag låster exponeringen med min canon, är inte det snöflinge knappen? Håller man bara kameran där man vill ljusmäta, trycker på knappen och sedan tar kortet som vanligt?
mvh Christian
Vet inte, har inte Canon. Du får kolla i din bruks. Annars kan du se vad kameran föreslår, t ex 1/500 bl:11. Gå över i M-läget och ratta in det manuellt. Men det borde gå att låsa exp med ett enkelt knapptryck.
Arne S
Aktiv medlem
Helt rätt!När jag låster exponeringen med min canon, är inte det snöflinge knappen? Håller man bara kameran där man vill ljusmäta, trycker på knappen och sedan tar kortet som vanligt?
mvh Christian
Det du dock måste ta hänsyn till är vilken ljusmätmetod du valt, läs mer om det i bruksanvisningen hur det funkar och påverkar.
superboy77
Aktiv medlem
Jag får ganska hyfsat resultat med min IXUS 70. Fotar med blixt och inställningen lång synktid påslagen.
RolandM
Aktiv medlem
Eller som en siluettbild exponerad efter det ljusa området.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1772193.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1772193.htm