Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motiv i rörelse! Dynax7D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

dogs

Avslutat medlemskap
Hej
Jag en amatör ska köpa en kamera Dynax 7D eller Canon 20D. De flesta recensioner har bara stillastående motiv men inget om motiv i rörelse och det är ju det viktigaste för mig. Med två digitalkameror i bagaget så vill jag inte köpa fler grisen i säcken kameror. Rör sig hundarna blir det mest streck!!! Och jag vill inte ha en analog kamera. Någon av er som har dynax 7d har förmodligen fottat något som varit i rörelse häst, hund eller något?

Har också lagt in en frågan i minoltas objektiv om vilket objektiv jag ska ha till.

Supertacksam för svar
MVH Marika

Som så ofta så handlar det inte om kameraval, utan fototeknik. Du måste dels använda en tillräckligt snabb slutartid och dels lära dig följa motivet. En aldrig så avancerad kamera kommer inte ensam att lösa problemet åt dig.

Det enda kameran kan hjälpa till med i det läget är en kontinuerlig autofokus, men det har i stort sett alla moderna systemkameror (utom möjligen de allra billigaste ickedigitala).
Följer man motivet rätt blir det skarpt, medan bakgrunden blir suddig. Enda motmedlet mot det är kort slutartid.

Det enda jag hunnit fotografera i rörelse med min nya Dynax 7D var en stor kille i en liten pulka, men det var mörkt så jag hade blixt. Jag vet inte hur antiskaket kan tänkas påverka när man följer ett motiv med kameran. Jag tror inte det förstör nåt (utan kan säkert göra nytta där med), men det går ju stänga av om man vill.

har inte fotograferat så många objekt i rörelse än så det kan jag inte kommentera

Om objetiv så har jag ett Minolta 80-200 2,8 apo G som jag kan vart rekommendera fungerar kanon med 7 D sitter oftast på ger 120-300 2,8
annars så har jag ett Tamron 28-75 2.8 som också är ett bra objetiv som jag fotar med mycket
Kan varmt rekommendera dom objetiven

Tack för svaren.

Aha, det är så det fungerar. Jag som trodde man skulle ha AS aktivt när man fotograferade motiv i rörelse. Och då samtidigt följa motivet. Där ser man! Då ska jag bara besluta vilken kamera jag ska ha.
Bilden som John Stäck tog med mannen i pulkan blev ju bra. Tack för titten.

MVH Marika

Jag vet inte hur antiskaket kan tänkas påverka när man följer ett motiv med kameran. Jag tror inte det förstör nåt (utan kan säkert göra nytta där med), men det går ju stänga av om man vill.
Har för mig att jag redan svarat på detta i en sån här tråd men det kanske försvann.

Minoltas AS stödjer inte panorering i någon ledd, har för mig att den stänger av sig självt vid för hög rörelse men det kanske krävs att man gör det manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar