Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moral: var _får_ man fota?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfaskop

Medlem
Jag har funderat massa på dethär.
när man ska fota, kan man se det som moraliskt försvarbart att uppehålla sej på ställen som man inte har tillträde till(ex järnvägsbroar), bara för att få en bra bild?
och var går gränsen?
privat mark, typ trädgårdar och så är väl lite over the line, men t.ex bangårdar, tunnlar etc. vad tycker ni?
 
alfaskop skrev:
Jag har funderat massa på dethär.
när man ska fota, kan man se det som moraliskt försvarbart att uppehålla sej på ställen som man inte har tillträde till(ex järnvägsbroar), bara för att få en bra bild?
och var går gränsen?
privat mark, typ trädgårdar och så är väl lite over the line, men t.ex bangårdar, tunnlar etc. vad tycker ni?

Bangårdar, tunnlar, järnvägsbroar, hmmm fota graffiti;)
 
alfaskop skrev:
nej, snarare miljöer och vyer. det är underbara vyer från broar. :)

Ok=), d har väll iofs inte med moral att göra, att vistas på somliga områden är ett lagbrott, dessutom kan det vara ganska farligt att röra sig på bangårdar och liknande, men vad som är omoraliskt är det du själv som får avgöra.
 
Ja...som lokförare så...
Om vi bortser från den rent juridiska biten så kan det naturligtvis sluta med att du blir dödad av ett tåg. Eller bara att någon ser dig så att vi måste stänga av all trafik i en timme eller så tills spåret är avsynat...

Undvik helst järnvägens område.

/Micha
 
men hur vanligt är det att dom stänger av spårtrafiken i en timme då? det är ju folk som knatar runt på spåren hela tiden i sthlm, och om det är det som är anledningen till alla förseningar så tycker jag att sl borde gå ut med det.
 
alfaskop skrev:
men hur vanligt är det att dom stänger av spårtrafiken i en timme då? det är ju folk som knatar runt på spåren hela tiden i sthlm, och om det är det som är anledningen till alla förseningar så tycker jag att sl borde gå ut med det.

------
Nu gäller det ju inte längre "bara" att korsa spåret. Ser vi någon i Södertunneln eller på Årstabron, och den personen dessutom står och fotograferar så blir det nog avstängt och polis.

Många blir försenade, kostar massor av pengar o.s.v.

/Micha
 
true. okey. så i det perspektivet är det fel att göra det.
men tänk om man får världens bild. kan man se det som försvarbart då?
 
alfaskop skrev:
true. okey. så i det perspektivet är det fel att göra det.
men tänk om man får världens bild. kan man se det som försvarbart då?
-----
Inte om det sker på någon annans bekostnad, för att återvända till moralen...

/Micha
 
alfaskop skrev:
true. okey. så i det perspektivet är det fel att göra det.
men tänk om man får världens bild. kan man se det som försvarbart då?
Det finns ju iofs andra fina, häftiga vyer en just bangårdar,eftersom jag är eller åtminstone har varit ganska insatt i graffitivärlden så kan jag säga att om du springer omkring på spåren och dessutom fotar (även om det inte är klotterrelaterat) kommer du nog få springa som attan om du inte vill hamna i trubbel. Sen är det ju faktiskt som Micha säger ganska farligt. Men Men d e ju upp till dej. Tror dock den "allmäna uppfattningen är att hålla sig borta från Bangårdar mm.
 
Allemansrätten och "Tillträde förbjudet"-skyltar är väl basic.
Sen finns det säkert situationer där det kan vara moraliskt riktigt för en del att bryta mot dessa eller andra regler för att få en bild, t ex för att avslöja miljöbovar, djurplågeri, eller ännu värre saker. Men det är väl upp till var och en att avgöra, och ta konsekvenserna.

Om du menar obehörigt tillträde för att få en "bra bild" utan annat syfte, så har jag svårt att förstå hur du skulle motivera det för dig själv.
 
tim, jo. man får ju se till att inte bli påkörd. blir nog ingen bra bild av det heller ;)

Roger, men _måste_ man verkligen följa "Tillträde förbjudet"-skyltar? jag hoppade över ett staket idag med en sån skylt när jag var ute och sonderade terrängen och rekade lite. och sålänge man inte sätter sej själv eller någon annan i fara så är det väl inte så _farligt_ att dissa skultarna..
 
alfaskop skrev:
tim, jo. man får ju se till att inte bli påkörd. blir nog ingen bra bild av det heller ;)

Roger, men _måste_ man verkligen följa "Tillträde förbjudet"-skyltar? jag hoppade över ett staket idag med en sån skylt när jag var ute och sonderade terrängen och rekade lite. och sålänge man inte sätter sej själv eller någon annan i fara så är det väl inte så _farligt_ att dissa skultarna..

Hehe ta d inte personligt men du kan nog lägga ner denna tråden nu, tror inte du kommer få så mycket medhåll när det gäller, "dissa" skyltar.
 
alfaskop skrev:
och sålänge man inte sätter sej själv eller någon annan i fara så är det väl inte så _farligt_ att dissa skultarna..
Problemet är ju att det inte är alla människor som har lika bra koll. Om 100% av populationen var ärlig, omtänksam och försiktig så skulle vi nog kunna slopa en god andel av alla förbudsskyltar som hänger på olika platser. De flesta människor är intelligenta nog att förstå att det inte är en bra idé att promenera genom en järnvägstunnel därför att det kan komma ett tåg där, men tyvärr gäller det inte alla. Och det är lite svårt att utforma förbud så att de bara omfattar de individer som de är till för att skydda.

Om man då som "tillräckligt intelligent" väljer att sätta sig över det, så bidrar man ju aktivt till att underminera den skyddande effekten ("om han kan gå där, så kan jag också..."). Sedan kan man ju tycka att vi lever i ett förbudssamhälle, men det får nog förändras på något annat sätt än att man helt enkelt skiter i det... ;o)

Vi kan dra en annan parallell; är det OK för en fågelfotograf att strunta i att det är tillträdesförbud p g a fågelskydd? Är man specialiserad på fåglar borde man ju ha tillräcklig kunskap för att störa minimalt, eller? Jag vet precis vad jag tycker om det fallet, men vad tycker du?
 
Problemet brukar vara lätt att lösa, ring och kolla när du kan följa med banverkets personal som jobbar på spåren. Dom har radio kontakt med trafikledningen och får varningar när tågen kommer.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar