ANNONS
Annons

Moral och etik ja.

Produkter
(logga in för att koppla)

leffe.j

Aktiv medlem
Jag och min son var och kollade på en systemkamera runt 8000 kr, men han var inte säker på om han vill ha den.
Detta var en fredag, på tisdagen veckan efter hade man prissänkt samma kamera med nästan tvåtusen kronor, det stod inte rea, utan prissänkt.
Nu frågade jag försäljaren vad som hade hänt om han på fredagen hade köpt denna kamera för tvåtusen mer och fick till svar att den dagen gällde det priset. Frågade då om han inte kunde upplyst om att den skulle sättas ned i pris, men han påstod att de får inget veta förrän samma dag eller kvällen före.
Frågan är om dett är riktigt annars kan man undra om det är etik att i princip undanhålla kunder information som gör att man kan få en vara betydligt billigar bara någon eller några dagar efter ett köp.
Någon som råkat ut för detta?

leffe.j skrev:
Jag och min son var och kollade på en systemkamera runt 8000 kr, men han var inte säker på om han vill ha den.
Detta var en fredag, på tisdagen veckan efter hade man prissänkt samma kamera med nästan tvåtusen kronor, det stod inte rea, utan prissänkt.
Nu frågade jag försäljaren vad som hade hänt om han på fredagen hade köpt denna kamera för tvåtusen mer och fick till svar att den dagen gällde det priset. Frågade då om han inte kunde upplyst om att den skulle sättas ned i pris, men han påstod att de får inget veta förrän samma dag eller kvällen före.
Frågan är om dett är riktigt annars kan man undra om det är etik att i princip undanhålla kunder information som gör att man kan få en vara betydligt billigar bara någon eller några dagar efter ett köp.
Någon som råkat ut för detta?

Det är ju klart att man råkar ut för sånt.
Köpte en projektor för 19000:-, som gick ner till 12500:- efter 2 veckor.

Sånt är livet...
Inte kan affärerna sluta sin verksamhet i väntan på att de ska sänka en vara. Inte handlar kunderna mer för att en affär har svårt att gå ihop.
Ser ju bara i glesbyggd vad folk gnäller när affärerna ska läggas ner, då handlar de på affären några dagar. Men ganska snart handlar de på andra ställen och den olönsamma affären får stänga.

Är väl också omoraliskt att inte stödja den stackars affärsägaren....

Bara gilla läget, trotts att det svider.

Bit ihop och handla mer där istället. Då kanske de kan ha låga priser på allt, och leva på att sälja mängder istället för på marginal.

Dessutom drivs affärerna inte för välgörenhet utan för att ägaren skall ha råd med en flådig bil och en sjujäkla kamerautrustning. Och för pengen han rånade er på får han ju ett nytt minneskort efter skatt och arbetsgivaravgifterna han måste betala. ;-)

Senast ändrad:
Det där är nog bra mycket vanligare än man tror.

Alla olika affärer och firmor hanterar det olika. Ett eget exempel som visar på den totala motsatsen av din version är Jysk. Skulle köpa en säng där i somras. Låt säga att den kostade 6000:- (minns inte exakt), men då blir jag informerad av säljaren att sängen kommer sänkas med 2000:- "nästa vecka". Jag sa att jag behövde sängen nu, och då svarade säljaren:

"Absolut, det förstår jag, då är det bara att du tar med dig kvittot och kommer tillbaka nästa vecka så får du tillbaka mellanskillnaden!"

Snacka om kundservice.

Jo, men sängar åldras inte på samma sätt som elektronik. Dagens små butiker har inte en chans att hänga med i utvecklingen. De får inga produkter tilldelade, sedan har de inte råd att konkurrera med nätbutiker. Slutligen hinner det komma en ny modell innan de kan sälja den gamla.

Jag kollar produktbilder och filmer på flickr och youtube, handlar sedan där service och pris ligger på en lagom nivå. Behovet av att känna på prylarna är minimalt när det finns öppet köp.

marooned skrev:
Jo, men sängar åldras inte på samma sätt som elektronik. Dagens små butiker har inte en chans att hänga med i utvecklingen. De får inga produkter tilldelade, sedan har de inte råd att konkurrera med nätbutiker. Slutligen hinner det komma en ny modell innan de kan sälja den gamla.

Jag kollar produktbilder och filmer på flickr och youtube, handlar sedan där service och pris ligger på en lagom nivå. Behovet av att känna på prylarna är minimalt när det finns öppet köp.

Det är väl egentligen oväsentligt i sammanhanget hur saker och ting åldras, snarare mer intressant hur butiken/försäljaren hanterar det? Och hur vet vi att detta handlade om just en småbutik? Om nu så är fallet är det väl en annan femma, men nog tror jag att de större elektronikkedjorna (Siba, Onoff osv. osv.) har lite mer koll på kommande prissänkningar som i detta fall, och då är det diskutabelt hur moraliskt det är att undanhålla info för kunderna.

Hursomhelst är detta den bittra verkligheten...vissa företag tar bra hand om dessa situationer, andra mindre bra.

Delay skrev:
Det är väl egentligen oväsentligt i sammanhanget hur saker och ting åldras, snarare mer intressant hur butiken/försäljaren hanterar det? Och hur vet vi att detta handlade om just en småbutik? Om nu så är fallet är det väl en annan femma, men nog tror jag att de större elektronikkedjorna (Siba, Onoff osv. osv.) har lite mer koll på kommande prissänkningar som i detta fall, och då är det diskutabelt hur moraliskt det är att undanhålla info för kunderna.

Hursomhelst är detta den bittra verkligheten...vissa företag tar bra hand om dessa situationer, andra mindre bra.

Javisst, detta var en OnOff butik och visste man om kommande prissänkningar så anser jag det är etiskt och moraliskt helt fel att inte upplysa sina kunder om detta eller som i Jysk fallet ge ett tillgodokvitto.
Nu blev inte min pojk drabbad men jag kan tänka mig att många tycker det är irriterande att finna sin produkt kanske prissänkt med en 20-25 %

Re: Re: Moral och etik ja.

-CL- skrev:
Det är ju klart att man råkar ut för sånt.
Köpte en projektor för 19000:-, som gick ner till 12500:- efter 2 veckor.

Sånt är livet...
Inte kan affärerna sluta sin verksamhet i väntan på att de ska sänka en vara. Inte handlar kunderna mer för att en affär har svårt att gå ihop.
Ser ju bara i glesbyggd vad folk gnäller när affärerna ska läggas ner, då handlar de på affären några dagar. Men ganska snart handlar de på andra ställen och den olönsamma affären får stänga.

Är väl också omoraliskt att inte stödja den stackars affärsägaren....

Bara gilla läget, trotts att det svider.

Bit ihop och handla mer där istället. Då kanske de kan ha låga priser på allt, och leva på att sälja mängder istället för på marginal.

Dessutom drivs affärerna inte för välgörenhet utan för att ägaren skall ha råd med en flådig bil och en sjujäkla kamerautrustning. Och för pengen han rånade er på får han ju ett nytt minneskort efter skatt och arbetsgivaravgifterna han måste betala. ;-)

Tja, vill du ömma för affärsägarna så är det din sak. Och vem har påstått att de skall sluta sin affärsverksamhet? Har de inte råd att sänka får de väl låta bli. Du får gärna gilla läget men jag reagerar mot det.

Men det var inte detta som var frågan utan om det är försvarbart att (om vetskap finns om prissänkning)hålla en nedsättning hemlig för kunderna.

Prissänkningar är inte alltid planerade, det kan mycket väl vara så att personalen inte får reda på att dessa ska ske för ens de faktiskt sker. Många (Media Markt!, ElGitanten(?), fler exempel?) har ju dessutom 30 dagars prisgaranti, vilken även gäller mot sina egna prissänkningar.

Men jag har svårt att se det som oetiskt att undanhålla en kommande prissänkning, isåfall är det väl värre med alla som går till butik och känner på prylarna för att sedan köpa dom på nätet.

Jocke_I skrev:
Prissänkningar är inte alltid planerade, det kan mycket väl vara så att personalen inte får reda på att dessa ska ske för ens de faktiskt sker. Många (Media Markt!, ElGitanten(?), fler exempel?) har ju dessutom 30 dagars prisgaranti, vilken även gäller mot sina egna prissänkningar.

Men jag har svårt att se det som oetiskt att undanhålla en kommande prissänkning, isåfall är det väl värre med alla som går till butik och känner på prylarna för att sedan köpa dom på nätet.

Frågade just om denna prisgaranti på ElGiganten en gång och de svarade att det gällde "om du mot förmodan skulle hitta en produkt billigar så betalar vi mellanskillnaden" inom 30 dgr då.
Om de hade en garanti mot att produkten blev 20% billigare efter några dagar nämde man aldrig.
Antingen förbisåg man detta eller underlät att nämna detta.

Finns det verkligen någon som inte vet att det är ständiga prissänkningar på elektronikprylar?

Är det någon som på fullt allvar tror att man för två år sedan var tvungen att ta 3000:- för ett minneskort som idag kostar 400:- ?

Vi vet att det kommer nya prylar hela tiden och att priserna går ner. Ibland har man tur ibland har man otur.

..och du Leif, vilken jäkla tur ni hade!

Jag får ibland höra att jag klagar men du vinner rätt klart här.
Ni sparade ju för sjutton TVÅTUSEN SPÄNN på att ni inte kunde bestämma er.
För mig brukar det vara tvärtom. Mitt velande brukar kosta.

Enicar skrev:
Finns det verkligen någon som inte vet att det är ständiga prissänkningar på elektronikprylar?

Är det någon som på fullt allvar tror att man för två år sedan var tvungen att ta 3000:- för ett minneskort som idag kostar 400:- ?

Vi vet att det kommer nya prylar hela tiden och att priserna går ner. Ibland har man tur ibland har man otur.

Frågan var om det var etiskt, moraliskt försvarbart av en butik under förutsättning att man visste att en prissänkning var i snar antågande att då undanhålla detta för kunden. Det var inte frågan om en ny vara utan EXAKT samma produkt som sänktes med nästan 2000 kr.

Faktum är att de flesta butiker inte känner till prissänkningar i förväg. Detta pga att det inte är butiken som beslutar om prissänkningen utan tillverkaren. Butiken får lägre inköp och då får kunden lägre pris. Simple as that.

Tillverkarna ger sällan kredit på redan sålda produkter därav kan butiken inte erbjuda prissänkningen till en redan såld kamera. Butiken tjänar inte 2000 på en kamera för 8000. Skulle butiken då ge prissänkningen innebär det i praktiken att butiken får betala för att du har köpt en kamera av dem, funkar inte så.

Vissa stora kedjor däremot gör ju sina egna prissänkningar. De har liksom råd med det tycker dom. Vilket borde vara en signal om vilka marginaler de har på de varor som inte prissänks. Hur som helst så skapar det andra förutsättningar för vilken service man kan ge med avseende på kommande prissänkningar. Det underlättar säkert av att de heller inte har en ägare för varje enskild butik utan att alla är anställda med skitlöner.

Mvh
Maverick

Re: ..och du Leif, vilken jäkla tur ni hade!

Enicar skrev:
Jag får ibland höra att jag klagar men du vinner rätt klart här.
Ni sparade ju för sjutton TVÅTUSEN SPÄNN på att ni inte kunde bestämma er.
För mig brukar det vara tvärtom. Mitt velande brukar kosta.

Men va fan? Jag har väl inte klagat på att min son fick varan billigare utan reagerade mot förfaringsättet om man visste om denna prissänkning. Om ni inte har något emot att man hemlighåller så är det ok, men jag reagerar emot det. Det borde inte ge dig några problem eller?

Maverick skrev:
Faktum är att de flesta butiker inte känner till prissänkningar i förväg. Detta pga att det inte är butiken som beslutar om prissänkningen utan tillverkaren. Butiken får lägre inköp och då får kunden lägre pris. Simple as that.

Tillverkarna ger sällan kredit på redan sålda produkter därav kan butiken inte erbjuda prissänkningen till en redan såld kamera. Butiken tjänar inte 2000 på en kamera för 8000. Skulle butiken då ge prissänkningen innebär det i praktiken att butiken får betala för att du har köpt en kamera av dem, funkar inte så.

Vissa stora kedjor däremot gör ju sina egna prissänkningar. De har liksom råd med det tycker dom. Vilket borde vara en signal om vilka marginaler de har på de varor som inte prissänks. Hur som helst så skapar det andra förutsättningar för vilken service man kan ge med avseende på kommande prissänkningar. Det underlättar säkert av att de heller inte har en ägare för varje enskild butik utan att alla är anställda med skitlöner.

Mvh
Maverick

Ok, känner man inte till prissänkningarna så kan de inte informera om dessa. Då får man stå där med frustrationen för att man inte väntade.

Handlade en extern hårddisk på Onoff förra veckan. Försäljaren upplyste mig om att jag inom 30 dagar kunde komma in och få tillbaka mellanskillnaden om varan fanns billigare på annat håll, alternativt om de själva sänkte priset...

Vad som är etiskt/oetisk i det här fallet undviker jag att lägga mig i...

Re: Re: ..och du Leif, vilken jäkla tur ni hade!

leffe.j skrev:
Men va fan? Jag har väl inte klagat på att min son fick varan billigare utan reagerade mot förfaringsättet om man visste om denna prissänkning. Om ni inte har något emot att man hemlighåller så är det ok, men jag reagerar emot det. Det borde inte ge dig några problem eller?
Nä förlåt du har förstås inte klagat på att ni sparade 2000. Men det framgick i alla fall inte att ni kanske var lite glada för att ni gjort en bra affär.

Frågan handlade om huruvida det var försvarbart att inte berätta om en planerad prissänkning.
Ja det är det.
Om du som anställd blivit tillsagd att inte berätta om prissänkningar så ska du inte göra det.

Och hur i hela friden ska dom som bestämmer om prissänkningarna göra?
Ska dom tala för kunderna om att det är prissänkning:
i morgon?
om 2 dagar?
om 3 dagar?
om 4 dagar?
om en vecka?
nästa månad?

Så är det väl med alla produkter, blir du upprörd när det är billigare på mellandagsrean också? ;-)

Som Peranders påpekar, var skulle dom dra gränsen, och skulle dom få sälja något alls om alla väntar på att priset sänks först?

Anders Östberg skrev:
Så är det väl med alla produkter, blir du upprörd när det är billigare på mellandagsrean också? ;-)

Som Peranders påpekar, var skulle dom dra gränsen, och skulle dom få sälja något alls om alla väntar på att priset sänks först?

Men jösses. Är det någon som inte vet om att efter jul kommer en rea? Men när du är inne och tittar på en produkt och OM MAN ÄR MEDVETEN OM EN SNAR SÄNKNING anser jag inte det är förenligt med god kundvård att undanhålla detta, för det gäller inte hela butikens sortiment va? Utan just en vara och det kan inte påverka butiken så helsikes mycket att man går back.
Du får det att låta som om jag kräver att men skall veta flera månader framöver om prissänkningar men om du läste så rörde sig detta om ett få antal dagar.
För det mesta sänks inte priser utan höjs.

Re: Re: Re: ..och du Leif, vilken jäkla tur ni hade!

Enicar skrev:
Nä förlåt du har förstås inte klagat på att ni sparade 2000. Men det framgick i alla fall inte att ni kanske var lite glada för att ni gjort en bra affär.

Frågan handlade om huruvida det var försvarbart att inte berätta om en planerad prissänkning.
Ja det är det.
Om du som anställd blivit tillsagd att inte berätta om prissänkningar så ska du inte göra det.

Och hur i hela friden ska dom som bestämmer om prissänkningarna göra?
Ska dom tala för kunderna om att det är prissänkning:
i morgon?
om 2 dagar?
om 3 dagar?
om 4 dagar?
om en vecka?
nästa månad?

Nu var det frågan om butikens kundpolitik. Inte om en enskilt anställda följde order eller inte.
Vi behöver inte dra in mer tid än vad det stod om i huvudinlägget, om du läste detta så rörde sig det om ett fåtal dagar och det är just detta som jag anser debatten rör sig om. Min son är nöjd, varför jag tog in detta är på grund av att vi befinner oss i ett debattforum och frågar kan ställas samt kritik kan skrivas.

Attans jag såg en likadan bil som min S60 men med 4000 mindre mil till samma pris, samma motor, samma utrustnig och årsmodell (03)
Kanske skulle ta upp det på forumet volvoforumet, hehe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar