Annons

Montering till utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy

Avslutat medlemskap
Hej hej.

Ska ha utställning med skolan snart. Har inte helt löst frågan med hur jag ska montera/hänga upp bilderna...

Jag har två alternativ för själva monteringen, kapa eller aluminium. Aluminium för att jag gärna vill ha så tunna bilder som möjligt och att jag kan få tag på det billigt.
Montering på kapa är inga problem, det vet jag hur man gör, men på aluminium däremot...

Någon som har tips/erfarenhet?
- Polerad eller matt yta på aluminiumet?
- Spraylim eller annan fästmetod? Och var får man tag på det?

Sen har vi problemet med upphängning.
Vill gärna att de ska hänga en bit "utanför" väggen, inte på väggen liksom.

Några förslag?

Tack på förhand!

Jag har nyss genomfört min första utställning. Jag monterade mina 70x100 bilder på tunn kapa, kanske 3 mm. Att det blev kapa beror helt enkelt på att allting annat var för dyrt. Jag köpte ett ganska dyrt spraylim till, som man kunde klistra med och sedan ångra och klistra om (bra uppfinning då det nästan alltid blir snett). Men, ett varningens finger här: är lokalen ni ska ställa ut i, det minsta kall eller fuktig, kommer det att bli bubblor på bilderna. Jag pressade mina länge och var jättenoga. Bubblorna kom någon dag innan vernissagen. Panik! Jag fick köpa dyra ramar för att pressa och platta till bilderna. Min erfarenhet från detta är, jag monterar aldrig bilder själv, en gång till. Det är värt pengarna att lämna in bilderna någonstans för montering. Det är iaf mitt tips!

Lycka till.

Mvh,
Jessica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar