Annons

Montera på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Virro

Medlem
hej

har en nikon d70S och två objektiv, ett nikkor 18-55 och ett nikon 70-300

jag vet inte riktigt hur man sätter in objektivet snabbt, när jag byter objektiv tar jag först bort det som sitter - busenkelt.

sen när jag ska sätta dit det så snurrar jag runt det tills det går ner, skrapar en del på grund av detta. Hur ska jag veta hur jag ska sätta in det från början??

Tar objektivet/huset skada av detta att det skrapar emot lite när jag försöker sätta på det?

Jag har läst manulen men fattar ingenting av deras bilder

tacksam för svar.
 
Du har en vit eller röd prick på undersidan av objektivet, och en vit prick på framsidan av kamerahuset, dom ska vara mot varandra.
 
En del objektiv har även en svart skruv i fattningen som man kan använda som guide. Mitt AF 70-300 D ED har det, men jag vet ju inte om du har samma samma, eller om du har G-gluggen..
Jag börjar alltid med att vända objektivet så att skalor och logotyper mm är uppåt, sen från kameran sett, är det bara att vrida objektivet några grader moturs tills det klickar i, då man vrider det lika mycket tillbaka medurs tills det tar stopp.
Det kan vara svårt ibland att se prickar och markeringar, särskilt om man följer rådet angående byta gluggar på DSLR och riktar den nedåt.

/E
 
Så här på alla Nikon sedan många år...

Vita strecket i skärpedjupsskalan mot vita pricken vid kamerans fattning (klockan två sett framifrån).

Låter krångligt, men är lätt och tydligt när du väl vet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.