Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera EOS i Ubuntu

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hej,

Köpte äntligen 400d idag och har knappat hela dagen nu. Men, jag kan inte montera den i ubuntu. Jag hittar kameran under enhetshanteraren men den ligger varken under /dev eller /media.

Tips på hur jag ska lösa det?

XP hittar kameran så den fungerar.

Tacktack
Carl
 
Källa: http://daniel.haxx.se/linux/misc.html#usb

----------------------------------------------
Get pictures from a USB Canon Digital camera

Solution worked out in cooperation with Björn Stenberg

Get the 's10sh' program from http://www.kyuzz.org/antirez/s10sh.html and install it.

Make sure you have either compiled your kernel with built-in USB support or you have it as a kernel module. If you have it as a module, run 'insmod usbcore'. Also make sure you have 'usbdevfs' enabled in the kernel config.

Add a line to your /etc/fstab that looks similar to:

usb /proc/bus/usb usbdevfs defaults,user 0 0

Mount the usb file system with 'mount usb'.

Run s10sh as 's10sh -u' (you may need to be root or to set the correct properties).

Get your pictures!
 
Jag har Linux slackware på laptopen.
Men jag har ingen Canon kamera att testa med.

Men det enklaste borde väl vara att köpa en kortläsare?
 
Har du kollat att inställningarna under "System->Inställningar->Flyttbara enheter och media" är rätt?
 
Jag använder gphoto2. Installera det om det inte redan är installerat. Anslut kameran med usb-sladden och kör:
gphoto2 --get-all-files

då kopieras alla filer (även raw filer, .cr2) till den katalog man står i.

Detta funkar iaf på min 350d.

Jag använder faktiskt ubuntu i en vmware session i windows för att ladda över mina bilder. Windows klarar inte av det. Inte heller canons egen programvara klarar det :)
 
Jag använder digiKam. Första gången jag körde programet fick det leta efter en kamera, och identifierade min G6 utan problem. Sedan är det bara fråga om att starta programet och plugga i kameran.

Jag kör dock inte Ubuntu, utan Suse med KDE. Och varje gång jag stoppar i ett nytt medium (CD, USB-minne eller kameran) får jag en fråga vad jag vill göra med mediumet (öppna med KDE, göra inget, bränna, spela....)
 
carl_fredriksson skrev:
Hej,

Köpte äntligen 400d idag och har knappat hela dagen nu. Men, jag kan inte montera den i ubuntu. Jag hittar kameran under enhetshanteraren men den ligger varken under /dev eller /media.

Tips på hur jag ska lösa det?

XP hittar kameran så den fungerar.

Tacktack
Carl

Jag som trodde att du hade köpt kameran i bitar och skulle montera den i något utsocknes provins i Afrika. ubuntu :) Kul namn!!!
 
uso skrev:
Jag använder gphoto2. Installera det om det inte redan är installerat. Anslut kameran med usb-sladden och kör:
gphoto2 --get-all-files
jag har gphoto installerat men gphoto hittar inte kameran så jag lade till dessa rader i /etc/udev/rules.d/45-libgphoto2.rules

# Canon EOS 400D
SYSFS{idVendor}=="04a9", SYSFS{idProduct}=="3110", GROUP="plugdev", MODE="0660"

men det hjälpte inte.

uso skrev:
Jag kör dock inte Ubuntu, utan Suse med KDE. Och varje gång jag stoppar i ett nytt medium (CD, USB-minne eller kameran) får jag en fråga vad jag vill göra med mediumet (öppna med KDE, göra inget, bränna, spela....)
Så fungerar det för mig också med min andra kamera (Minolta) men inte canon..
 
Re: Re: Montera EOS i Ubuntu

Mankan G skrev:
Jag som trodde att du hade köpt kameran i bitar och skulle montera den i något utsocknes provins i Afrika. ubuntu :) Kul namn!!!
"ubuntu - an African word, meaning 'humanity to others' or 'I am what I am because of who we all are'.

The Ubuntu distribution brings the spirit of Ubuntu to the software world." (http://www.ubuntu.com/)
 
Efter att ha testat alla konstiga program som jag kunde finna, så testade jag att montera kameran direkt i stället.

mkdir /mnt/camera

mount /dev/sda1 /mnt/camera


Och gissa vad, det fungerade :)
 
chinerunner skrev:
Efter att ha testat alla konstiga program som jag kunde finna, så testade jag att montera kameran direkt i stället.

mkdir /mnt/camera

mount /dev/sda1 /mnt/camera


Och gissa vad, det fungerade :)
Men då är det ingen 400d eller?

gphoto2 ska funka med 400d, är kameran ställd i ptp-läge?
 
Tyvärr inte, osystemkamerorna kör med att de kommer upp som ett mass storage device, de flesta systemkameror(canons iaf) måste ha lite gullning.
 
Om det nu är någon som vill veta: min Nikon D50 dyker upp i min Ubuntu 6.10 (aka Edgy Eft) bara genom att plugga i sladden. Jag har inte gjort ett dyft för att fixa den saken. Detsamma gäller alla andra USB-prylar. Varför skulle Canon vara annorlunda?

Per.
 
perstromgren skrev:
Om det nu är någon som vill veta: min Nikon D50 dyker upp i min Ubuntu 6.10 (aka Edgy Eft) bara genom att plugga i sladden. Jag har inte gjort ett dyft för att fixa den saken. Detsamma gäller alla andra USB-prylar. Varför skulle Canon vara annorlunda?
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page2.asp
D50:

Connectivity
• USB 2.0 (Hi-Speed) *
• Mass storage / PTP selectable
• Video out
• DC-IN (optional AC adapter)


http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp
400d:
"Lastly I was disappointed Canon still haven't implemented a mass storage device driver in the camera, you are stuck with WIA which doesn't provide for transfer of RAW files."
Jag har ingen aning varför canon är annorlunda.
 
bEPH skrev:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp
400d:
"Lastly I was disappointed Canon still haven't implemented a mass storage device driver in the camera, you are stuck with WIA which doesn't provide for transfer of RAW files."
Jag har ingen aning varför canon är annorlunda.

Å, tusan! Jag trodde inte att en kameratillverkare ville strunta i att implementera sådant som en 99-kronors USB-sticka har.

Tack, Björn.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.