Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanler4711

Ny medlem
Det här med montering tycker jag har förföljt mig genom åren. Kanske är anledningen till detta att man har envisats med att montera själv. Olika tekniker har gett skiftande resultat. Hur bilden kommer att se ut i framtiden vet man inte så mycket om. Det var en tid då jag använde mig av adhesive. Men det var också då man gjorde bilder i mörkrum. Bilden och en måttanpassad skiva kartong placerades i något man närmast kan beskriva som en stor värmepress. Adhesivepapperet mellan bilden och kartongen ”smälte” och resultatet blev oftast mycket bra. Nu nästan 50 år senare sitter bilden fortfarande kvar utan att ha släppt eller uppvisar några andra skavanker. Så kom en tid med spånskiva eller masonit samt tapetlim och egna tillverkade ramar. Dessa bilder från 60 och 70-talet kan man inte heller idag klaga på monteringen. Det finns säkert jättebra monteringssätt om man lämnar in en bild för professionell montering. Men då kostar det ju också en hel del. Det är väl också just kostnaden som har gjort att man fortsatt och montera själv. Men det är ju också en bra känsla att själv ta hand om bilden i alla led. Idag har jag skaffat mig ytterligare en erfarenhet vad det gäller bildmontering. Jag tänkte beskriva arbetsflödet och hoppas få lite reaktioner som kanske kan utveckla den här metoden ytterligare.
Det är väl egentligen inga konstigheter. Man börjar med Ikea-ramen Ribba. En ram i formatet 50x70 cm kostar 149 kr. Då har du både ram, glas, masonit, passepartout och upphängningsanordning. Nu använder jag varken glaset eller passepartouten. Glaset skippar jag just för alla reflexer och passepartouten gulnar tyvärr ganska snabbt. Ikea har inte heller fattat att passepartout-fönstret skall vara anpassat till traditionella fotoformat.
Masoniten går dock alldeles utmärkt att använda till och montera bilden på. Passepartouten som jag köper av bra kvalitet skär jag till med ett alldeles förträffligt litet kit. För drygt 800 kr får man skärverktyget, en skärkniv och en linjal. Med dessa verktyg kan du exakt skära ut ett fönster i din passepartout. Även om nu Ikeas passepartout skulle vara av bättre kvalitet så skulle du ju inte kunna ha passepartouter med lika fönster till alla dina bilder. Jag lägger sedan bilden på masonitskivan och måttar in den mot passepartouten. Märker ut bildens placering för att den sedan skall komma rätt i förhållande till passepartouten. Jag har kommit fram till att ett lim för våtrumstapeter är mycket bra. Jag stryker ut limmet med en skumgummiroller och låter det torka in i ungefär 10 min. Sedan stryker jag på ytterligare ett lager och väntar ungefär lika länge innan jag lägger på bilden. Lägg inte bilden direkt platt på masoniten utan fäst den i ett hörn och stryk ut bilden bit för bit. Detta för att du inte skall få luftblåsor. Bli inte förskräckt då bilden har en viss benägenhet att släppa i hörnen och längs sidorna. Tryck till så gott du kan och gärna med hjälp av en gummiroller. Därefter lägger jag bilden i press. Jag har gjort en liten konstruktion med en ganska tung träskiva som jag lägger över bilden. Fotopapperets tjocklek gör att man behöver inte vara orolig för att klister utanför bildytan skall kladda ihop med träskivan. Nu gör jag samma limprocedur med passepartouten. Därefter lägger jag passepartouten till rätta över bilden och så får alltsammans ligga under press. Får det ligga så här några timmar eller kanske över en natt så blir monteringen väldigt plan och fin. Sedan är det bara och klämma in den färdiga bilden i ramen.
Många moment kan det tyckas. Men har man gjort det några gånger så går det ganska fort. Det är dessutom väldigt roligt att göra det här momentet om du också har gjort bilden själv.
Jag kopierar mina bilder i Stylus Pro 3880 som för övrigt är en skrivare som presterar otroligt bra utskrifter. Räknar jag in den sammanlagda kostnaden för en färdig inramad bild i formatet 50x70 cm så hamnar jag på ca 250-300 kr i materialkostnad. Bara en måttbeställd passepartout av bra kvalitet i stort format kostar 250 kr om du vänder dig till tex ett glasmästeri.
Några ord på vägen för en lyckad montering: Försök att skaffa dig ett utrymme där du kan hålla till och ha ordning på dina grejor. Var noggrann i alla led! Tänk mer än en gång, så att dina mått är rätt innan du börjar skära i passepartouten. Se till att masonitskivan är fri från tex något litet skräp. Den minsta lilla ojämnhet kommer att synas efter monteringen. Därför skall du inte använda pensel när du stryker ut limmet. Ett löst strå i limmet förstör slutresultatet.
Lycka till!
 
Riktigt bra skrivet den här texten skall jag komma ihåg för jag har funderat på att montera upp några bilder lite mer ordentligt än bara klämma dem bakom en glasruta
 
Det var en väldigt intressant beskrivning av hur man fäster både bild och passepartout vid masonit! Jag har själv funderat på att fästa bilder direkt på masonit, men mer än en gång blivit varnad för att gaser och syror som utsöndras ur masonit och lim av allehanda slag förstör både utskriftspapper och bläck. För något år sen ramlade jag dock över en amerikanskt sajt där ett företag monterade konstfoton direkt på masonit, men jag minns inte hur likheterna i övrigt var med din metod.

Har du sett några färgförändringar i de Epson-utskrivna bilderna på grund av monteringen?
 
Montering ab bilder

Det var en väldigt intressant beskrivning av hur man fäster både bild och passepartout vid masonit! Jag har själv funderat på att fästa bilder direkt på masonit, men mer än en gång blivit varnad för att gaser och syror som utsöndras ur masonit och lim av allehanda slag förstör både utskriftspapper och bläck. För något år sen ramlade jag dock över en amerikanskt sajt där ett företag monterade konstfoton direkt på masonit, men jag minns inte hur likheterna i övrigt var med din metod.

Har du sett några färgförändringar i de Epson-utskrivna bilderna på grund av monteringen?

Dina synpunkter angående masonit och lim tar jag verkligen till mig. Jag har förstås redan funderat över saken. Mina tidigare erfarenheter av masonit och även spånskiva är dock bara goda. Någonstans läste jag också att Christer Strömholm monterade bilder på masonit på 60-talet och dessa bilder håller fortfarande för utställningar. Vad det gäller hållbarheten för min montering med tanke på det lim jag använder på masonit så kan jag inte uttala mig om detta då jag ganska nyligen har börjat montera på det här viset. Men visst man kanske skulle fundera lite över vad annat material än masonit man skulle kunna använda. Kapaskiva kanske. Men vad skall man ha för lim?
 
Kapaskiva kanske. Men vad skall man ha för lim?

Kapaskivorna samt fästmedlet (limmet eller vad man nu använder) lär inte heller vara en riktigt snäll miljö för bilderna. Fast det finns ju flera olika sorters plastskivor...

För ett par år sen frågade jag efter ett lämpligt lim i en butik som bland annat sålde ramar, passepartouter och dylikt. Jag fick det helt oväntade rådet att använda vanligt trälim från Casco. Damen i butiken hade i sin tur fått rådet av sin svärfar, som var yrkesfotograf. Jag har dock inte provat det, så ta det inte som ett råd utan som något att kanske experimentera med.

Utskrifterna från en pigmentskrivare som Epson 3880 har nog helt andra åldringsgenskaper än Christer Strömholms framkallade och kopierade 1960-talsbilder. Mina kunskaper i foto- respektive utskriftskemi är dock för skrala för att kunna göra jämförelser om åldringsegenskaperna vid olika slags monteringar.

Vid utställningar brukar jag tala om för köparna att bilderna har en begränsad hållbarhetet, men hittills har ingen verkat bekymrad för den sakens skull. Dessutom brukar jag rekommendera folk att inte glasa in bilderna, eftersom en stor del av känslan för bildernas och papperens kvaliteter går förlorade. Uppmaningen "Låt bilden åldras med behag" uppskattas mer än gissningar om att färgerna eventuellt och möljigtvis kommer att hålla i en halv evighet (en generation eller två).

Råd av den sorten får inramningsspecialister, museiefolk och konservatorer att gå i taket, åtminstone att döma efter min egen bekantskapskrets - men deras jobb är ju att se till att bilder och andra verk håller i decennier eller sekler. För min egen del har jag mer blygsamma anspråk, och är noga med att inte lova för mycket.
 
Inkapsling av metallic fotopapper?!

Hej!

Har länge längtat efter att få göra en förstoring i metallic fotopapper men har fortfarande inte kommit underfund med tillvägagångssättet. Skulle också vilja ha detta mellan 2st plexiskivor för att få detta så platt som möjligt.

Har pratat med Crimson i Stockholm på telefon och de säger att skall du lägga en glansig bild mot en glasskiva så kan det efter en tid utvecklas små blåa ringar och dessutom klibba fast vilket förstör bilden. De menar på att ska man ha en bild mot glas så skall denna vara i matt fotopapper eller om man nu som i mitt fall vill ha i glansigt fotopapper, låta hänga bilden i ramen så den hänger fritt och kommer en bit ifrån själva glaset.

Okej jag tror på vad Crimson säger angående de blåa ringarna som kan uppstå på det blanka fotopappret när det ligger mot glasrutan och att det kan klibba fast. Detta skulle ju vara mardrömmen om man gör en beställning på en förstoring för dyra pengar.

Jag har, som kanske många andra också har, blivit inspirerad av den Australienske fotografen Peter Lik vars bilder och konst är helt häpnadsväckande.
På forum och som jag sett på hans hemsida, så verkar det som att han kapslar in sina bilder mellan 2st plexiglas i Kodak endura metallic fotopapper.

Som ni förstår så blir jag väldigt kluven över vad Crimson har sagt och lärt mig samtidigt som man ser hur den store Peter Lik gör.
Gör själva inkapslingen av bilden att det blir helt tätt från syre och därav problemet med de blåa ringarna som kan uppstå försvinner?

Någon som har mer information om detta så vore jag tacksam för svar :)

/Johan
 
Passepartout

Hej,

håller med föregående, allt intressant och något jag också funderar över, måste testa det beskrivna. Vad gäller ev. syror från massoniten så borde det väl isoleras genom vävlimmet?, bara nu inte vävlimmet avger något farligt?
En fråga, var köpte du den passepartoutkniv, linjal m.m. som du är nöjd med?

Hälsningar Stegun
 
Behövs evig hållbarhet?

Det vore intressant att fundera på hur länge en utskriven bild ska hålla, eller vad som kan vara en acceptabel tid innan man märker av några störande färgförändringar. Om montering på till exempel masonit medför kreativa och estetiska fördelar över konventionell montering tycker jag att det är helt OK, trots att bilden kanske inte håller så länge.

När jag har diskuterat bilders hållbarhet har det varit med målare, gallerister, folk i ramaffärer samt konservatorer. En målning finns ju bara i ett enda exemplar, och ett grafiskt tryck i en begränsad serie, och då är det förståeligt att långtidshållbarheten är en viktig faktor.

En foto- eller bildutskrift är ju inte riktigt ett original, eftersom originalet är digitalt. Det originella hos utskriften blir istället stegen i bildredigeringen, papperstypen, bläcktypen, formatet samt utskriftinställlningarna, där även redigeringsstegen har lagrats digitalt. Då blir inte utskrfitens hållbarhet lika viktigt som för en målning, såvida det inte rör sig om en utskrift som man kan ta riktigt saftigt betalt för - och få kan göra det.

När jag själv säljer bilder talar jag om för köparna att utskrifterna inte på långt när håller lika länge som oljemålningar eller akvareller. Istället har köparen valet mellan att vara maximalt försiktig (montering i syrafri papp, bakom glas samt placering på något ställe dit solen inte når), eller istället njuta av bilden och acceptera att den får åldras med behag (montering på annat än syrafritt material, inget glas framför bilden och hängning på en vägg som kanske är behagligt upplyst).

Är det bättre att vara kreativ vid monteringen och acceptera att det minskar hållbarheten än att försöka maximera hållbarheten?

För min egen del kliar det verkligen i fingrarna att börja experimentera med att limma upp bilderna på masonit och andra underlag, och att prova annat än den konventionella passepartout + ram + glas-monteringen.

Vad tycker ni andra?
 
Bra Lim

Mycket intressant att man tar upp montering.

Jag vill tipsa om ett lim som fungerar.

Det är ett bokbindar lim som heter EasyGlue 2066 A
Man hittar det här: http://www.museiservice.se/bokbinderilim-easy-glue-1-kg

Detta är ett flytande lim som man med fördel stryker ut med en liten spackelspade.
Man får anpassa spaden efter hur stor bilden är.

Jag har kopt lite olika storlekar på spadar.

Denna text står på Limburken:

"Dispersionslim färdigt att använda, speciellt framtaget för blocklimning av alla typer av material.
Ger en transparent och flexibel film med bra vidhäftning. Innehåller inga externa mjukgörare. Uppfyller ISO standarden för arkiv bindning. "


När det gäller monteringsunderlaget så har jag använt Cellplast skivor (Kapa) som jag beställt från Mattonbutiken.se

Dessa skivor är inte syrafria men jag har använt dom i tävlingssammanhang där det inte spelar någon roll om det ska vara beständigt.

Ska man däremot bevara en bild och montera upp den på kartong så ska ju kartongen vara syrafri.

Likaså passepartouer om man vill bevara bilden länge.

//Mats
 
Hej,

håller med föregående, allt intressant och något jag också funderar över, måste testa det beskrivna. Vad gäller ev. syror från massoniten så borde det väl isoleras genom vävlimmet?, bara nu inte vävlimmet avger något farligt?
En fråga, var köpte du den passepartoutkniv, linjal m.m. som du är nöjd med?

Hälsningar Stegun

Hej

Passepartoutkniv och linjal köpte jag från zinkvit.se

För övrigt om jag skall runda av den här diskussionen om montering så skulle man helt kort kunna säga följande. Var jäkligt nöjd med om du hittar en metod som passar din ekonomi och vad du har för syfte med dina bilder. Oroa dig inte över masonit, kapaskivor och lim. Jag känner större oro för den luft som vi andas om som omger våra bilder. Det är faktiskt den som förstör våra bilder på sikt. Jobbar du analogt och har varit noggrann i mörkrummet så kommer dina bilder att hålla väldigt länge och monteringen kommer att ha liten betydelse för hållbarheten. Är du digital och har en fotoskrivare så se till att du har riktigt bläck. Jag har bilder utskrivna med dåligt bläck och dom bilderna är förstörda efter några år, oberoende av monteringsteknik. Jag skriver numera ut mina bilder på det bästa bläck som går att få tag på. Även papperet satsar jag på bästa kvalitet. Jag har utsatt några bilder för extremt starkt solljus under längre tid utan att dom påverkats och därmed lever jag i förhoppningen att bilderna kommer så att förbli under många många år.
Med dessa påståenden så startar jag kanske en ny diskussion om vad som är bra bläck, papper och skrivare.
 
.... Jag vill tipsa om ett lim som fungerar... Det är ett bokbindar lim som heter EasyGlue 2066 A
Man hittar det här: http://www.museiservice.se/bokbinderilim-easy-glue-1-kg...

Lysande! Tack! Det ska provas!

... Jag känner större oro för den luft som vi andas om som omger våra bilder. Det är faktiskt den som förstör våra bilder på sikt. ...
... se till att du har riktigt bläck. ... papperet satsar jag på bästa kvalitet....
Med dessa påståenden så startar jag kanske en ny diskussion om vad som är bra bläck, papper och skrivare.

Visst har du rätt i att den yttre miljön spelar stor roll. Luftföroreningar bryter ned både bläck och papper, inräknat tobaksrökning inomhus.

Den här tråden har gett mig mycket i form av synpunkter och tips. Tack för initiativet, Hanler4711, och starta gärna en ny tråd om bra bläck, papper och skrivare.
 
Montering

Lysande! Tack! Det ska provas!



Visst har du rätt i att den yttre miljön spelar stor roll. Luftföroreningar bryter ned både bläck och papper, inräknat tobaksrökning inomhus.

Den här tråden har gett mig mycket i form av synpunkter och tips. Tack för initiativet, Hanler4711, och starta gärna en ny tråd om bra bläck, papper och skrivare.

Jag har nöjet att jobba med ett antal fotografer och andra konstnärer med deras utskrifter och då måste livslängd och färgäkthet stämma och fungera.
Jag jobbar med Epson 7880 och K3-bläcket. Dessutom papper från Hahnemühle, Canson och vissa andra bomullspapper som är syrafria till skillnad mot cellulosabaserade papper (trä).
Livslängden från oberoende tester visar på ca 90-150 år i normalt ljus. Bästa fotopappret - ett Fujipapper håller ca 30-35 år!. allt enligt Stefan Ohlson.
Nå jag monterar på syrafri Kapaskiva eller motsvarande cellskiva som är förlimmad - det ger ett mycket jämnt resultat, det hugger dock direkt så man måste veta vad man gör. Passepartouten som jag ibland använder är av märket Canson och är också syrafri.
Undvik all form av Massonite då det påverkar bilden - om det inte är för en kortare tid
Men med det koncept jag jobbar med så är livslängden minst lika lång som tryckta litografier - kanske betydligt längre.
 
Lysande! Tack! Det ska provas!



Visst har du rätt i att den yttre miljön spelar stor roll. Luftföroreningar bryter ned både bläck och papper, inräknat tobaksrökning inomhus.

Den här tråden har gett mig mycket i form av synpunkter och tips. Tack för initiativet, Hanler4711, och starta gärna en ny tråd om bra bläck, papper och skrivare.

Jag har en utvikning av denna tråd, som handlar om att jag har sedan kanske 10 år (eller mer) har haft ett fabriksnytt, elegant fotoalbum med svarta sidor som jag nu tänker mig att använda... (ev till ett "minnesalbum" om en anhörig eller annat lämpligt tema som skulle göra sig bra...)

Hur ska jag montera bilderna som jag själv skriver ut på exklusivt fotopapper, (både färg och svartvitt) i min fotoskrivare (A3+ Canon Pixma 9000 Pro II). Jag vill att det ska bli en ren och snygg, tidsbeständig montering - utan bilder som lossnar helt eller delvis så småningom, inga bubblor från monteringen osv.

De svarta sidorna har ett skyddsblad men är säkert känsliga för fläckar av vitt lim eller dyl. Bildtexter, korta sådana, med årtal eller annan kortfattad info - ska jag skriva själv på de svarta sidorna med t ex silverpenna? Eller skriva små etiketter i datorn som jag klistrar in i albumet i närheten av resp. bild? Jag är ju ingen "kalligraf" så att skriva mycken text snyggt med silverpenna blir jobbigt...

Jag vore mkt tacksam för tips!

Så här ser albumet ut: (fabrikat Henzo)
 

Bilagor

  • IMG_1718.png
    IMG_1718.png
    3.3 MB · Visningar: 10
  • Album A4 liggande.png
    Album A4 liggande.png
    3.6 MB · Visningar: 9
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar