Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera bilder utan bubblor?

Produkter
(logga in för att koppla)

eldduva

Aktiv medlem
Jag vet inte hur många tusen kronor jag har slösat på att inte kunna limma bra, och jag vill nog inte veta det heller. Kruxet är ju att spraylimmet som fäster bra också fäster direkt, och jag lyckas sällan få det bra. Det papperslim jag har provat är skitbra till papper, men inte till blanka ytor (fotobaksidor).

Tips på lim eller teknik, någon?
 
Du kan använda dig av en gummiroller när du monterar dina bilder. Då fäster du bilden på en kant och rollar fast den med hjälp av denna gummiroller.
Skulle du få en liten bubbla någonstans så tar du en nål och gör ett hål i den bubblan och ser sen till att få ut den luft som är där.

Lycka till.
 
Är det en maskin? Var kan man köpa en sådan?
Adhesiv är en syrafri produkt med ett lim på varje sida.
Kartong, på med adhesiv och överst bilden.
In med det i en Sealpress som har rätt temperatur och så smälter det ihop.
Snyggt och sitter som berget.

Fast riktigt så enkelt är det inte i verkligheten.

Jag använder det till fiberpapper. Den digitala printaren idag använder väl mest plastpapper. Och plastpapper smälter vid värme, så temperaturen är noga för RC. Fiber speelar inte så stor roll, runt 100grader celsius funkar ypperligt.
Det finns adhesiv för plastpapper men jag har aldrig testat hur osvårt det är att inte bränna RC-pappret.

Pressarna är tyvärr väldigt dyra men det händer att det dyker upp begagnade.
Bussfrakt är ganska billigt & bra på tunga saker.

Som på bilden finns det i alla fall upp till 16"x20" men jag har sett större modeller.
Bland annat en 80cmx100cm med vakumtryck(typ dammsugare), där bilden sugs fast innan man pressar & värmer, kanonsmidigt.

B&H i New York har.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/46766-REG/Seal_Bienfang_SE_2100_100_Drugseal_Heat_Seal.html

Vill man sedan så finns det adhesiv med olika ytor för att läggas på bilden som skydd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.