Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

montera bilder på skåpsluckor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårran

Aktiv medlem
En lite annorlunda grej kanske...
Jag har en skåpslucka, vitmålat trä, som jag vill montera ett foto på. Jag vill vika kanterna runt så att fotot täcker sidorna också, inte bara framsidan. Vanligt matt fotopapper (utskrift från japanfoto).
Hur är bästa sättet? Dubbelhäftande tejp? Papperslim? Tapetklister?
Hoppas att någon har erfarenhet av något liknande!

Jag sätter upp bilder med spraylim för foto, dock inte på skåpsluckor. Tror du kommer ha svårt med kanten om du använder lim för den kommer att släppa, måste du ha runt kanten? Kanske skulle du prova dubbelhäftande tejp på kanten och ev spraylim på ytan? Beror också på om du vill kunna ta bort det också.

Hej,

det är väl kanske bäst att trycka bilden på Canvas som Arne föreslog. Självklart beror det på miljön.
Om luckorna blir smutsiga, hur ska du tvätta all smuts från dina bilder. Det blir ju synd att man ska göra allt om. Canvas skulle kunna vara även lättare att fästa.

Hälsningar,
Steve

Tack för råd!
Bilden är redan existerande, så canvas är inget alternativ tyvärr. Skåpet är i sovrummet så jag slipper oroa mig för kökssmuts (annars en högst relevant tanke).
Jag tror det får bli spraylim på ytan och dubbelhäftande tejp på kanten.
Mvh/Åsa

Hej, är fortfarande orolig för kanten, du kan väl testa med något annat foto först och se om det går att fästa runt kanten med dubbelhäftande. Hade nog själv valt att enbart ha bilden på fronten ev att du målar kanten vit eller svart eller liknade innan du sätter upp bilden.

Lycka till

Jag skulle satsa på vävlim. Med dubbelhäftande tejp kommer bilden så småningom att bubbla sig. Nu har du förvisso redan gjort utskrifterna, annars hade jag satsat på Blueback eller annat material som är tapetliknande. Kanterna blir svåra, men om du först limmar fronten och sedan en kant i taget som får ligga under press ett tag så går det nog bra.

Jag skulle göra ett prov-vik med annan bild om så finnes. Risk finns att ytan spricker upp fult när man viker bilden så skarpt som 90-graders. (en fördel vore om luckan har aningen rundade kanter)

En lite annorlunda grej kanske...
Jag har en skåpslucka, vitmålat trä, som jag vill montera ett foto på. Jag vill vika kanterna runt så att fotot täcker sidorna också, inte bara framsidan. Vanligt matt fotopapper (utskrift från japanfoto).
Hur är bästa sättet? Dubbelhäftande tejp? Papperslim? Tapetklister?
Hoppas att någon har erfarenhet av något liknande!

Du är beredd att "förstöra" luckan med lim verkar det som.

Varför inte i så fall använda en häftapparat på baksidan istället?

Har i vår ägo ett antal foton, 50-100cm på längsta ledd, monterade på 10mm spånskiva för 35 år sedan. Ser fortfarande perfekt ut. Även vikningen över kanten och i hörnen.
Troligen användes tapetklister, fotografen är inte längre bland oss.
Mtp åldern kanske annan papperskvalitet än vad som används nu.

Jag skulle använda vanligt tapetklister, samt matta ner/slipa lätt luckan!
Med tapetklister kan du lätt eventuellt ta bort fotografiet någon gång, genom att blöta ner fotografiet.
För att vara på den säkra sidan, att det blir snyggt och jämnt klistrat, - träna på grannens luckor!

Tack för råd!
Bilden är redan existerande, så canvas är inget alternativ tyvärr. Skåpet är i sovrummet så jag slipper oroa mig för kökssmuts (annars en högst relevant tanke).
Jag tror det får bli spraylim på ytan och dubbelhäftande tejp på kanten.
Mvh/Åsa

Hej. Långt senare undrar jag om du fick fäste på den målade ytan och med vad? Blev det spraylim? Jag har försökt med alla möjliga lim för att fästa fotopapper på målad skiva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar