Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monopod

Produkter
(logga in för att koppla)

Eriksen

Medlem
Hej på er.

Jag tänkte köpa en monopod till min D70 med 70-200/2.8 objektiv till. Det jag funderar på är lite vad man ska tänka på.
Måste man köpa ett huvud till eller kan man använda bara 'pinnen'?
Hur högt bör det vara (själv är jag 190 cm lång)?
Är det bra kvalitét i t ex Soligor VM-415 http://www.cyberphoto.se/soligor/65415.shtml eller bör man välja ett dyrare?
Fördelar med olika material?

Tack för svar.

Själv tycker jag att det där Soligor-stativet såg väldigt bräckligt ut och har lite svårt att se användningen för en kula eller annat huvud på ett enbenstativ, speciellt om man har en roterbar gänga på gluggen.

Själv har jag ett Manfrotto 680 som fungerat bra i en massa år. Kostar bara någon hundring mer.

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/680.php

kör oxå manfrotto 679b, om du har stativfäste på objektivet som är roterbart så tycker jag inte att det behövs huvud till, men antar att det är smaksak...

Porträtt...

Stiffneck skrev:
Själv tycker jag att det där Soligor-stativet såg väldigt bräckligt ut och har lite svårt att se användningen för en kula eller annat huvud på ett enbenstativ, speciellt om man har en roterbar gänga på gluggen.

Själv har jag ett Manfrotto 680 som fungerat bra i en massa år. Kostar bara någon hundring mer.

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/680.php

Om du vill vrida och plåta i porträttformat?

Jag har aldrig använt min 679B. Jag tror att de flesta har en illusion om att man kan ha mycket längre tider med enbensstativ, tills de använder ett. Så var det med mig.

Måste vara skönt om man fotar natur eller sport med tunga objektiv, men efter att jag skaffade mig ett trebensstativ, så har 679B'n samlat damm.

Ettt 680 B, har nyligen ramlat i min brevlåda och jag är toppennöjd så här långt.
Ett nätt format ihopslaget, endast 51cm.

Med IS så blir det ruggit stabilt.

I många lägen kan jag påstå att det ersätter min trebenare, men inte fullt ut såklart;)

Jag är faktiskt lite nyförälskad eftersom jag vunnit en enormt stor rörlighet med tillräcklig stabilitet. Jag har många ggr använt mig av trebenaren som enbenare men pga storleken så går det inte att gämföra,,,

500mm IS, 1/30 (15) tveklöst fullt skärpa, utan problem.

Jag använder mitt nästan endast i sittande ställning,,eller så nära marken som möjligt.
Jag hade nog valt ett annat om jag ständigt styrde benen och fotade med tung utr,snt på högstta höjd. Låsen på benen går inte att justera tysst, det är DÅLIGT Manfrotto!!!
Jag menar att den gamla halva "vingskruven" var en lååångt bättre lösning.

Mvh Niclas,,

Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt hur man använder ett enbensstativ utan ett huvud i åtminstone en dimension (upp/ned). Hur tar ni kort neråt eller uppåt?

Använder själv ett trebens (väldigt enkelt, Manfrotto digial serie 724b om jag minns rätt) och ibland har jag bara två ben framme vilket funkar riktigt bra.

hej/Johan

Feisol! :)

Jaja, jag låter som en ambassadör för dem men... Enbensstativ i kolfiber för typ 400kr kan man ju leva med. :)

paco skrev:
Jag har aldrig använt min 679B. Jag tror att de flesta har en illusion om att man kan ha mycket längre tider med enbensstativ, tills de använder ett. Så var det med mig.

Måste vara skönt om man fotar natur eller sport med tunga objektiv, men efter att jag skaffade mig ett trebensstativ, så har 679B'n samlat damm.

Visst klarar man längre tider. Jag känner att jag har mer att göra på min teknik med enbensstativ, men 2 steg längre tid klarar jag väl nu, på ett ungefär.

d88-jwn skrev:
Jag förstår inte riktigt hur man använder ett enbensstativ utan ett huvud i åtminstone en dimension (upp/ned). Hur tar ni kort neråt eller uppåt?

Helt klart så inebär enbenaren vissa uppenbara nackdelar.

Men faktum är att man är väldigt lite begränsad, i alla fall när man använder tele med roterbart stativfäste.

Mvh Niclas,

Med en enbenare så måste ju huvudet komma i andra hand...eller? Det är väl bara att luta ned eller upp eller hur man vill...inom vissa begränsningar givetvis.

Skall tjacka enben i morrn...eller nån annan dag.

/ Kapten Treben

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar