Annons

Monopod

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett enbensstativ någon som har tips på några bra? Det får kosta lite eftersom stativ är ju något man har länge innan man byter ut. Smärtgränsen är väl 2-3 tusen.

Är på jakt efter ett enbensstativ någon som har tips på några bra? Det får kosta lite eftersom stativ är ju något man har länge innan man byter ut. Smärtgränsen är väl 2-3 tusen.

Att tänka på också är att många stativ har så man kan skruva loss ett ben och ha som monopod, så kolla även på kompletta stativ.

Jag har ett Manfrotto 680B som jag köpte begagnat för nåt år sen.

Fördelar är att det är stabilt och har snäpplås.
Nackdelen är att det är ganska stort, men det är ju inte i närheten av vad ett trebent stativ är, så det är uthärdligt.

På stativet sitter ett tilthuvud med snabbplatta.

Tidigare hade jag ett Cullman, som jag inte minns modellen på, som jag köpte för 20-30 år sen.
Fördelar för det var att det var mycket litet och lätt, och ändå hyfsat stabilt.
Nackdelen var att det hade vridlås och att det bara var hyfsat stabilt.

På Cullmanstativet hade jag en enkel liten kulled, och det fungerade väl ganska bra, men jag tycker nog att tilthuvud är mer praktiskt.

Om jag skulle köpa ett nytt enbent stativ idag så skulle jag nog överväga ett Manfrotto 685 som ser ut att vara mycket snabbjobbat i och med att man inte behöver använda vare sig snäpp- eller vridlås.

Ett annat intressant enbent stativ är Manfrotto Monopod XPRO Prime A3B som har utfällbara stödben nertill.

Det finns liknande stativ med utfällbara stödben från Dörr och Sirui (åtminstone), men Manfrotto 685 har jag inte sett någon motsvarighet till från någon annan tillverkare.

Jag använder ett Gitzo med Basalt fiber (billigare och nästan lika starkt som kolfiber) verkar dock inte finnas längre. Det har vridlås som man kan hantera med en hand vilket gör att det är mkt snabbare och exaktare än snäpplås och vridlås där två händer behövs dvs jag kan hålla kameran och använda den andra handen att lossa/låsa och på så sätt anpassa längden samtidigt som jag ser genom sökaren. Liknande teknik finns hos en del andra tillverkare med vridlås.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar