Annons

Monokromt vs svart-vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

peterA

Aktiv medlem
Hej,
jag var nyss på månadsmöte i fotoklubben (Sundsvalls FK) och vi hamnade i en diskussion huruvida en bild jag lämnade in till vårtävlingen var monokrom eller ej. Vi har ändrat reglerna i A-klassen från svart/vitt till monokrom för att acceptera sepiabilder t.ex och för att göra det lite lättare för dem som tävlar med bläckstråleskrivna bilder som är svåra att göra exakt sv/v.

Så frågan är alltså till er som vet, hur avgöra om en bild är monokrom? Går det att se på bilden med ögonen, i kanalerna i Photoshop eller...?

Vad är egentligen en monokrom bild? Svart/vitt är ju en skala färgnyanser som går från ljusaste (vitt) till mörkaste (svart) men vad blir det med en annan färg? Är gul-svart monokromt eller ska det vara vitt-gult för att vitt är frånvaron av färg på papperet? Eller är det gul-svart för att svart är frånvaron av ljus genom linsen?
Ahhrgghhh... hjälp :)

peterA
 
Självklart är svart medverkande i monokroma bilder. Annars skulle man ju inte få några nyanser av ljusheten i färgen, eller färgmättnaden. Tar man en bild med linsskyddet på, fångad av en kamera som bara uppfattar gult, så blir ju den bilden svart ändå, eller hur? ;-)
 
Svart-gult-vitt

Ja, och då går du på devisen att det är kameran som bestämmer? Är det då okej att ha svart, gult och vitt som en monokrom bild? Vitt är då det totalt utbrända gula?

Här är bilden jag undrar över:Snön ligger vit.
Här är en "riktig" svart/vit: Gubben Glad.

peterA
 
Re: Svart-gult-vitt

peterA skrev:
Ja, och då går du på devisen att det är kameran som bestämmer? Är det då okej att ha svart, gult och vitt som en monokrom bild? Vitt är då det totalt utbrända gula?
Precis. Vitt är ju lika lite en färg som svart. Det är bara ljus eller brist på ljus.

Här är bilden jag undrar över:Snön ligger vit.
Här är en "riktig" svart/vit: Gubben Glad.

peterA
Den övre ser ut att ha flera färger tycker jag. Bland annat blått och gult, men det är lite svårt att se...
Men EN färg kan ju vara en blandning av flera också, bara den är enhetlig över hela bilden, vilket jag inte tycker att det ser ut att vara i denna bild.

Edit: Färgen kanske snarast skiftar lite i temperatur på olika ställen. Grundtonen är väl nåt slags blåröd blanding...
 
En monokrom bild i analog fotografisk mening är en svart-vit bild som enligt internationella tävlingsregler får vara tonad i sepia eller annan tonare.

Samma borde gälla för datorutskrifter, där man har simulerat toningen i Photoshop.

Men jag vet inte vad som gäller för datorutskrifter där printern inte har klarat av att skriva ut i svart-vitt och det har blivit en utskrift med färgstick istället.
 
Vad krångligt ni gör det för er.

Kom överrens om vad som är tillåtet.
Antingen får man använda toner eller så får man inte. Det finns alla möjliga färger.

Toner finns ju alla möjliga och räcker det inte kan man alltid måla lite också. Om det är tillåtet.
 
Jag håller med både Wolgang, Erik och Martin :)
Det är lite toner av andra färger i den övre bilden, men hur kan man säga att den inte är tonad enligt Wolfgangs kommentar om internationella regler. Jag har tonat samma bild - gjort den svartvit och sen tonat med en färg och den blir snarlik orginalet. Det är lite mer färger i orginalet, men frågan är bara HUR avgör man det på enklaste sätt.

Även om vi, som Erik tycker, ska bestämma hur det ska vara så måste vi ju kunna se när nån gör fel. Typ nån som jag som är grön och nybörjare :) Om jag skickar in en påsiktsbild i en diaklass kommer ju nån att säga till mig, eller hur. Men vad händer om jag skickar in Snön ligger vit i en monokrom klass?

HUR kan jag överbevisas att det är en färgbild?

peterA
 
peterA skrev:
HUR kan jag överbevisas att det är en färgbild?

peterA
Så länge du håller dig till reglerna så är det OK.

I Bankeryds FK har vi problem med att flera jury kommer och gnäller över framförallt blåton. Blåton är exakt det man får om man använder guldtonare.

Sedan har jag som inte använder datorer flera ggr fått kommentarer om att kopiorna är fina arbeten och sedan har de mage att lägga till den lilla frågan om det är gjort i datorn. Att skilja en utskrift från en hederlig kopia blir allt svårare men oftast så tycker jag att det syns direkt.

Sedan har faktiskt de datorutskrivna ett antal ggr, sämre kvalité än de handgjorda. De handgjorda saknar bandning, saknar ONÖDIG toning. En massa skit som är skapad i printern helt enkelt.
 
Om man inte med ögat kan urskilja att det finns fler än en färgton, så är det väl inget att bråka om? I "snön ligger vit" så kan man ju det, och alltså är den inte tillåten då.
 
Erik Schalin skrev:
Så länge du håller dig till reglerna så är det OK.

I Bankeryds FK har vi problem med att flera jury kommer och gnäller över framförallt blåton. Blåton är exakt det man får om man använder guldtonare.

Sedan har jag som inte använder datorer flera ggr fått kommentarer om att kopiorna är fina arbeten och sedan har de mage att lägga till den lilla frågan om det är gjort i datorn. Att skilja en utskrift från en hederlig kopia blir allt svårare men oftast så tycker jag att det syns direkt.

Hej, Erik, traditionell blåtonad kopia räknas till den monokroma avdelningen.
Personligen tycker jag att det är lätt att se om en kopia är gjort i datorn eller i mörkrummet. Men som sagt, printern kan lägga dit ett färgstick, och då vet jag inte vad som gäller.
 
Jo, blåton är ju helt okej. Där svart-blått-vitt uppträder i bilden. Eller blått i olika nyanser om man så vill (hoppas jag resonerar rätt nu :).
Att skriva ut på egen bläckstråle med alla de problemen...det är ju en grej. Jag skickar dock till tryck hos Crimson och bör få bättre kvalitet där än min skruttiga X85 hemma.

Jag är dock mer nyfiken på hur man ser att det är ett "äkta" blåton. Hur ser jag att det är endast en enda blå färg som används i olika nyanser. Jag skulle vilja se det i Photoshop nånstans. Samla alla färger och nyanser och visa vilka som används. Som i färgväljaren i PS. Se exempel nedan. Finns det något sånt nånstans?

peterA
 

Bilagor

  • colorpicker-fs400.jpg
    colorpicker-fs400.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,917
Eller ser man något i histogrammet? Det är ju en kanalseparering och även i en svart-vit(graskalor) bild finns ju färg i alla tre kanalerna med!?
 

Bilagor

  • histogram-fs400.jpg
    histogram-fs400.jpg
    33.4 KB · Visningar: 1,900
peterA skrev:
Jag är dock mer nyfiken på hur man ser att det är ett "äkta" blåton. Hur ser jag att det är endast en enda blå färg som används i olika nyanser.
Que?

Vadå äkta? Färgers natur ligger endast i betraktarens öga och är axiom.

Om du med äkta menar guldtonade bilder så finns det bara ett sätt, titta på dem.

"en enda blå färg som används i olika nyanser" Är inte det olika färger? Jag förstår inte vad du är ute efter. Det är samma som att fråga hur blå är blå? Kan man svara ngt annat än blå... eller "så här blå" alltså en jämförelse, färgskalor.

Det finns inga matematiska beteckningar för färg. Men det finns standardiserade färgskalor som färghandeln använder sig av.
 
Okej, Erik, jag hajar. Men om det är så att det endast ligger i betraktarens ögon så är det en jurysak att bedöma om bilden passar in i klassen "monokrom" då... Det finns inget "definitivt" eller digitalt sätt att avgöra...

Och med din definition av färger så är alltså inte ens en svartvit bild monokrom eftersom det är flera nyanser av svart och vitt :)

peterA
 
Monokromt kan vara rött-gult.

Men svart är svart & vitt är vitt.
Svartvitt är olika tätheter av svart på vitt papper (eftersom det inte finns svarta papper i den fotografiska världen).

Och visst blir stegen däremellan en gråzon... he he he
 
Erik Schalin skrev:
Monokromt kan vara rött-gult.

Men svart är svart & vitt är vitt.
Svartvitt är olika tätheter av svart på vitt papper (eftersom det inte finns svarta papper i den fotografiska världen).

Och visst blir stegen däremellan en gråzon... he he he

Var och en kan ju bestämma i sin kammare hur "monokrom" skall tolkas. Det intressant är ju vad som gäller i nationella och internationella tävlingar, och då blir en bild med endast röd färg inte godkänt. Så är det bara.
 
Erik Schalin skrev:
Då finns det regler som styr det.

Man kan inte begära att tävlanden skall gissa sig till reglerna.

Nej, det är klart. Jag kan bara säga hur det är i min fotoförening, där vi har en bildsekreterare som berättar om reglerna inför varje tävling, och för att underlätta så har vi själv inom föreningen antagit de internationella reglerna, annars blir det för rörigt.
 
Wolfgang skrev:
Nej, det är klart. Jag kan bara säga hur det är i min fotoförening, där vi har en bildsekreterare som berättar om reglerna inför varje tävling, och för att underlätta så har vi själv inom föreningen antagit de internationella reglerna, annars blir det för rörigt.

Så det är alltså inte en ordagrann tolkning av "monokrom" som gäller, dvs en enda färg (som svart i olika nyanser på vitt papper eller rött i olika nyanser på gult) utan det finns regler för hur den fotografiska processen gått till och vilka resultat som godkänns?

Var finns dessa internationella regler att läsa?

peterA
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.