Annons

Momsregler inom EU

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan inte vara så att deras affärsmodell är så att kuriren i UK 1:e ägaren av utrustningen och att denne i sin tur skänker bort den till 2a ägaren? Det skulle förklara en hel del.

/Stefan
 
Det kan inte vara så att deras affärsmodell är så att kuriren i UK 1:e ägaren av utrustningen och att denne i sin tur skänker bort den till 2a ägaren? Det skulle förklara en hel del.

/Stefan

Nej gåvor är inte skattefria (det borde du lärt dig i tråden om när du skulle "få" en kamera istället för betalning vid bröllopsfotografering) och om du tänker efter så skulle de flesta löntagare bli glada när de kunde "få" en lön som plötsligt skulle bli dubbelt så stor.

Så tyvärr, det skulle inte förklara nånting.
 
Nej gåvor är inte skattefria (det borde du lärt dig i tråden om när du skulle "få" en kamera istället för betalning vid bröllopsfotografering) och om du tänker efter så skulle de flesta löntagare bli glada när de kunde "få" en lön som plötsligt skulle bli dubbelt så stor.
Nu är du ute och cyklar. Den här tråden handlar om moms, inte inkomstskatt.
 
Hjälp till då istället för att påpeka saker som du anser vara fel.
Att påpeka saker som är felaktiga är nog ett sätt att "hjälpa till" att komma fram till det som faktiskt är rätt, tycker jag.

När det gäller trådens fråga, så som den är formulerad i rubriken, finns det väl inte mycket att "hjälpa till" med. Momsreglerna inom EU är ju ganska enkla och lätta att förstå.

När det gäller den fråga som verkar diskuteras mest i tråden – dvs hur det fungerar att handla från E-infinity – har jag, som du vet, gjort ett ganska ambitiöst försök att reda ut det i en annan tråd: E-infinity betalar varken VAT i UK eller svensk moms.
 
Att påpeka saker som är felaktiga är nog ett sätt att "hjälpa till" att komma fram till det som faktiskt är rätt, tycker jag.

Ett bara felfinna utan att att tillföra något är lite av din specialitet. Det uppfattas som att du bara hackar. Tack ändå för ditt engagemang och mailkonversation som tydligen haft innehåll som varit svårt att tro på för många deltagare.

När det gäller trådens fråga, så som den är formulerad i rubriken, finns det väl inte mycket att "hjälpa till" med. Momsreglerna inom EU är ju ganska enkla och lätta att förstå.

När det gäller den fråga som verkar diskuteras mest i tråden – dvs hur det fungerar att handla från E-infinity – har jag, som du vet, gjort ett ganska ambitiöst försök att reda ut det i en annan tråd: E-infinity betalar varken VAT i UK eller svensk moms.

Jo Pers rubrik verkar ha syftet att "glömma" varornas ursprung och vem man egentligen handlar med samt ducka importtilleureglerna.
 
Mellan privatpersoner är gåvoskatten avskaffad, ja. Gåva från företag är det som sagt skatt på (över 500kr eller så)
Nu är vi där igen ...

Du har helt fel. Det är ingen skatt på gåvor från företag. Ditt företag kan ge mig hur stora gåvor som helst utan att jag behöver skatta för dem.
 
Nej, du betalar för kameran och alltså är det ingen gåva. Dessutom så ska moms betalas på gåvor värda mer än småbelopp om de kommer från länder utanför EU, och i vissa fall tull och/eller punktskatter.

Ja men nu kommer den inom EU.
Och vad är det beloppet? Man kan ju ge hus för flera miljoner i gåva utan att behöva skatta.
Hittar man den övergripande att den är borttagen sedan 14 år tillbaka.
https://www.skatteverket.se/tempblaforsokmotorn/gavoskatt.4.3aa8c78a1466c5845874e73.html

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.