Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Momsregler inom EU
- Trådstartare PMD
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Det viktiga är varifrån varan skeppas till köparen i Sverige.Hur vet du vem du handlar av?
Du tycker inte det är rimligt att tro att man köper från ett företag i Hong Kong när de uppger en sån adress, och det står en hongkongadress på kvittot man får?
Astroscapist
Aktiv medlem
Det kan inte vara så att deras affärsmodell är så att kuriren i UK 1:e ägaren av utrustningen och att denne i sin tur skänker bort den till 2a ägaren? Det skulle förklara en hel del.
/Stefan
/Stefan
iSolen.se
Guest
Det viktiga är varifrån varan skeppas till köparen i Sverige.
Du svarade inte på frågan.
iSolen.se
Guest
Det kan inte vara så att deras affärsmodell är så att kuriren i UK 1:e ägaren av utrustningen och att denne i sin tur skänker bort den till 2a ägaren? Det skulle förklara en hel del.
/Stefan
Nej gåvor är inte skattefria (det borde du lärt dig i tråden om när du skulle "få" en kamera istället för betalning vid bröllopsfotografering) och om du tänker efter så skulle de flesta löntagare bli glada när de kunde "få" en lön som plötsligt skulle bli dubbelt så stor.
Så tyvärr, det skulle inte förklara nånting.
ErlandH
Aktiv medlem
Nu är du ute och cyklar. Den här tråden handlar om moms, inte inkomstskatt.Nej gåvor är inte skattefria (det borde du lärt dig i tråden om när du skulle "få" en kamera istället för betalning vid bröllopsfotografering) och om du tänker efter så skulle de flesta löntagare bli glada när de kunde "få" en lön som plötsligt skulle bli dubbelt så stor.
iSolen.se
Guest
Nu är du ute och cyklar. Den här tråden handlar om moms, inte inkomstskatt.
Men var det fel? Du kan säkert fylla på med bättre exempel.
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, det är inte fel att man inte kan undvika inkomstskatt genom att kalla lönen gåva, men det har ju inget med den här diskussionen att göra.Men var det fel? Du kan säkert fylla på med bättre exempel.
iSolen.se
Guest
Nej, det är inte fel att man inte kan undvika inkomstskatt genom att kalla lönen gåva, men det har ju inget med den här diskussionen att göra.
Hjälp till då istället för att påpeka saker som du anser vara fel.
ErlandH
Aktiv medlem
Att påpeka saker som är felaktiga är nog ett sätt att "hjälpa till" att komma fram till det som faktiskt är rätt, tycker jag.Hjälp till då istället för att påpeka saker som du anser vara fel.
När det gäller trådens fråga, så som den är formulerad i rubriken, finns det väl inte mycket att "hjälpa till" med. Momsreglerna inom EU är ju ganska enkla och lätta att förstå.
När det gäller den fråga som verkar diskuteras mest i tråden – dvs hur det fungerar att handla från E-infinity – har jag, som du vet, gjort ett ganska ambitiöst försök att reda ut det i en annan tråd: E-infinity betalar varken VAT i UK eller svensk moms.
iSolen.se
Guest
Att påpeka saker som är felaktiga är nog ett sätt att "hjälpa till" att komma fram till det som faktiskt är rätt, tycker jag.
Ett bara felfinna utan att att tillföra något är lite av din specialitet. Det uppfattas som att du bara hackar. Tack ändå för ditt engagemang och mailkonversation som tydligen haft innehåll som varit svårt att tro på för många deltagare.
När det gäller trådens fråga, så som den är formulerad i rubriken, finns det väl inte mycket att "hjälpa till" med. Momsreglerna inom EU är ju ganska enkla och lätta att förstå.
När det gäller den fråga som verkar diskuteras mest i tråden – dvs hur det fungerar att handla från E-infinity – har jag, som du vet, gjort ett ganska ambitiöst försök att reda ut det i en annan tråd: E-infinity betalar varken VAT i UK eller svensk moms.
Jo Pers rubrik verkar ha syftet att "glömma" varornas ursprung och vem man egentligen handlar med samt ducka importtilleureglerna.
Astroscapist
Aktiv medlem
Nej gåvor är inte skattefria...
Så tyvärr, det skulle inte förklara nånting.
Gåvoskatt är i Sverige sedan ett tag avskaffat. Vad som gäller inom EU och UK vet jag inte.
/Stefan
ErlandH
Aktiv medlem
... och man skulle kunna säga att tvärsäkra påståenden som är helt felaktiga och/eller inte har med frågan att göra är din. ;-)Ett bara felfinna utan att att tillföra något är lite av din specialitet.
iSolen.se
Guest
Gåvoskatt är i Sverige sedan ett tag avskaffat. Vad som gäller inom EU och UK vet jag inte.
/Stefan
Mellan privatpersoner är gåvoskatten avskaffad, ja. Gåva från företag är det som sagt skatt på (över 500kr eller så)
iSolen.se
Guest
... och man skulle kunna säga att tvärsäkra påståenden som är helt felaktiga och/eller inte har med frågan att göra är din. ;-)
Du har fel ;-)
Astroscapist
Aktiv medlem
Mellan privatpersoner är gåvoskatten avskaffad, ja.
Ja då så! Då funkar ju metoden jag beskrev om UK och EU har samma.
/Stefan
ztenlund
Aktiv medlem
Ja då så! Då funkar ju metoden jag beskrev om UK och EU har samma.
/Stefan
Nej, du betalar för kameran och alltså är det ingen gåva. Dessutom så ska moms betalas på gåvor värda mer än småbelopp om de kommer från länder utanför EU, och i vissa fall tull och/eller punktskatter.
ErlandH
Aktiv medlem
Nu är vi där igen ...Mellan privatpersoner är gåvoskatten avskaffad, ja. Gåva från företag är det som sagt skatt på (över 500kr eller så)
Du har helt fel. Det är ingen skatt på gåvor från företag. Ditt företag kan ge mig hur stora gåvor som helst utan att jag behöver skatta för dem.
PMD
Aktiv medlem
Vem man köper av är faktiskt inte relevant. Det relevanta är om det handlar om handel inom EUs frihandelsområde eller inte.Du svarade inte på frågan.
Astroscapist
Aktiv medlem
Nej, du betalar för kameran och alltså är det ingen gåva. Dessutom så ska moms betalas på gåvor värda mer än småbelopp om de kommer från länder utanför EU, och i vissa fall tull och/eller punktskatter.
Ja men nu kommer den inom EU.
Och vad är det beloppet? Man kan ju ge hus för flera miljoner i gåva utan att behöva skatta.
Hittar man den övergripande att den är borttagen sedan 14 år tillbaka.
https://www.skatteverket.se/tempblaforsokmotorn/gavoskatt.4.3aa8c78a1466c5845874e73.html
/Stefan