Annons

Momsen när du handlar i annat eu-land?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Moms när du handlar i annat EU- Land, hur funkar det? De drar av momsen på köpesumman när de fått ditt VAT-nummer, i dagsläget 19 % moms ,hur redovisas det då i sverige? För jag får ju ett nettobelopp på kvittot från företaget. Ja, lite om regelverket.... Nån som brukar handla i annat EU-land?*

Någon expert får rätta om jag har fel men eftersom Du inte har betalat någon moms på det Du köper så lägger Du bara på den svenska momsen vid försäljningen.
Det enda som skiljer är ju att Du inte får tillbaka någon moms eftersom Du inte har betalat någon.

Du ska betala svensk moms på det du köper. Det redovisar du i din skattedeklaration, antingen 1 ggr / mån / kvartal/ år beroende på vad som står på ditt registreringsbevis

Det är inte riktigt så enkelt Peterus säger (men effekten är den samma). Du skall i momsdeklaration lägga till infgående moms - ett belopp som du också får dra av.

Det finns information om hur du gör på skatteverket.se

Du ska bokföra både ingående och utgående moms när du bokför köpet. Med reservation för fel kontonummer så ska du bokföra 25 % moms Debit 2645 och Kredit 2615. På momsdeklarationen finns det sedan speciella fält som dessa belopp ska tas upp på.

Jag är helt på det klara över hur momsen funkar i sverige då jag har eget sen många år.
Det var hanteringen av varor inköpta utan moms i annat eu-land som var frågan.
Hur de redovisas, själva nettoavdraget är inga problem.

Är det bara om firman avyttrar produkten som momsen skall anges i sverige?
Självklart kan jag inte dra eller kvitta den som vanligt då inköpet ej är gjort i sverige.

Får väl kolla med RSV.

Nu är jag inte riktigt med på vad du frågar efter, så jag försöker förtydliga mitt svar ovan.

När du, som näringsidkare, köper en vara från annat EU-land och uppger ditt VAT-nummer erhåller du en faktura utan moms. När du bokför denna faktura så ska du förutom beloppen på fakturan även bokföra såväl ingående som utgående moms (på de konton som jag skrev ovan). Dessa konton kommer sedan att summeras till separata fält i momsdeklarationen. Momsen i detta fall är ett nollsummespel, men ska ändå bokföras.

När du säljer varan så fungerar det precis som om varan var köpt i Sverige.

Skall man dessutom vara riktigt ordentlig, så skall varuinköpet även redovisas i momsdeklarationen.

Avsnitt C Momspliktiga inköp där köparen är skattskyldig
Kod 20.

Istort handlar det ju bara om att firman slipper ligga ute med momspengarna.
Vitsen är trots allt att du skall få ett bra grundpris i nått EU land.
Och +/- momsredovisningen på pappret verkar ju bara ha statistiskt värde...

Och +/- momsredovisningen på pappret verkar ju bara ha statistiskt värde...

Mja, jag är inte så säker på det. När man säljer till annat EU-land så är man skyldig att i en annan deklaration (som jag inte kommer på vad den heter) uppge hur mycket man sålt för till respektive VAT-nummer. Så det finns nog en möjlighet att det samkörs momsregister inom EU för att kolla att man inte "exporterar" för att slippa moms.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar