Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

moms vid utlandsköp

Produkter
(logga in för att koppla)

AronAkesson

Aktiv medlem
Hej!

Om man köper något från EU till sverige ska moms inte va med på fakturan, men om man som förtagare köper något när man är på plats i annat EU-land, vad gäller då?

Eller om den man köper av inte vill dra bort utländsk EU moms, kan man då dra av den i sin deklaration ändå.

MVH
Aron

AronAkesson skrev:
Hej!

Om man köper något från EU till sverige ska moms inte va med på fakturan, men om man som förtagare köper något när man är på plats i annat EU-land, vad gäller då?

Eller om den man köper av inte vill dra bort utländsk EU moms, kan man då dra av den i sin deklaration ändå.

MVH
Aron

Vissa försäljare har så pass stor volym till sverige att det skall betalas svensk moms på produkterna.
Man skall bara betala moms en gång, om du har ett eget moms nummer skall du efter kvitering betala alla moms själv. Så den utlänska firman skall ej debitera dig för moms, har du skickat över ditt svenska momsnummer?

ok, men som jag skriver, man köper något utanför sverige, men innanför EU och dom vill/kan inte ta bort moms, hur kan man då göra?

fast om man är på plats i utlandet och köper något, hur gör man då? Om jag förstått det rätt är det saker som sänds till sverige som momsen ska tas bort på.

AronAkesson skrev:
fast om man är på plats i utlandet och köper något, hur gör man då? Om jag förstått det rätt är det saker som sänds till sverige som momsen ska tas bort på.
Det stämmer, du får inte föra ut varorna från ursprungslandet själv. Du kan också glömma att få tillbaka moms som du betalat utomlands genom svenska skatteverket, det går inte.

AronAkesson skrev:
Hej!

MVH
Aron

Köper du inom EU måste du betala moms, oftast den utländska.

Dock har jag vid onlineköp av programvaror fått ange svensk momsnummer. Måste finnas någon inom-EU-koppling men avdragsrätten verkar obefintlig. Detta är ett handelshinder och borde strida mot frihandelsprincipen, right?:)

Re: Re: moms vid utlandsköp

iSolen.se skrev:
Köper du inom EU måste du betala moms, oftast den utländska.

Dock har jag vid onlineköp av programvaror fått ange svensk momsnummer. Måste finnas någon inom-EU-koppling men avdragsrätten verkar obefintlig. Detta är ett handelshinder och borde strida mot frihandelsprincipen, right?:)
Om man funderar lite framgår det att tråden gäller företag, inte privatpersoner. Det finns inga lagliga sätt att undgå momsen som privatperson, klart att Persson och pojkarna skall ha sin del av kakan (igen och igen och igen).

Om du uppger svenskt momsnummer och säljaren inte debiterar dig säljlandets moms är du skyldig att ta upp detta i näringsbilaga N1, ruta 963, "Utgående moms på varuförvärv från annat EG-land", dvs du skall betala svensk moms istället (som sedan kan kvittas mot ingående). Som privatperson skall du alltid betala säljlandets moms vid köp inom EU.

Re: Re: Re: moms vid utlandsköp

Emil-G skrev:
Om man funderar lite framgår det att tråden gäller företag, inte privatpersoner. Det finns inga lagliga sätt att undgå momsen som privatperson, klart att Persson och pojkarna skall ha sin del av kakan (igen och igen och igen).

Om du uppger svenskt momsnummer och säljaren inte debiterar dig säljlandets moms är du skyldig att ta upp detta i näringsbilaga N1, ruta 963, "Utgående moms på varuförvärv från annat EG-land", dvs du skall betala svensk moms istället (som sedan kan kvittas mot ingående). Som privatperson skall du alltid betala säljlandets moms vid köp inom EU.

Det var självfallet företagsköp och jag slapp alltså inte momsen, kunde dock inte avgöra om det var UK eller svensk moms då det inte stämde med 17.5% VAT resp 25% moms. Antagligen svensk moms.

Re: Re: Re: Re: moms vid utlandsköp

iSolen.se skrev:
Det var självfallet företagsköp och jag slapp alltså inte momsen, kunde dock inte avgöra om det var UK eller svensk moms då det inte stämde med 17.5% VAT resp 25% moms. Antagligen svensk moms.
Tänk på att 25% påslag på momsfritt pris motsvarar 20% avdrag på det momsade priset. För England gäller 17,5% påslag resp 14,9% avdrag.

AronAkesson skrev:
ok, men som jag skriver, man köper något utanför sverige, men innanför EU och dom vill/kan inte ta bort moms, hur kan man då göra?

Såhär tror jag det fungerar...

Säljaren ska inte dra bort momsen från kvittot eftersom varan är kvar i säljarens land. När du kommer hem och skall bokföra köpet så är momsen en kostnad. Du kan inte göra något avdrag för momsen. Du kan endast söka om återbetalning i säljarens land.

/P.S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar