Annons

moms vid utlandshandel

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus A

Aktiv medlem
Hej !

Ni som handlat prylar från utlandet, hur betalas momsen och tull? Får man en räkning på den eller ?

/ Magnus
 
Beror lite på.
Om man har en bra speditionsfirma som levererar så betalar man till dem(+ deras extra avgift). Hämta man på posten så får man ibland betala för att hämta ut paketet.
Jag har aldrig fått en faktura, men har hört om folk som fått en via brev.
 
Förr fakturerade UPS men då det var så många som inte betalde så tar de batalt vid leverans allternativ betalar du med kort när de ringer upp dig. Själv tvingade jag dem att ge mig ett nummer som jag kunde motringa för att se att det verkligen var de som ringde. Men det var OK även om tjejen tyckte jag var lite konstig som inte ville ge ut mitt VISA-kortsnummer till en främmande människa som ringde från skyddad nummer. Beställer du via USPS (posten USA) så händer det ganska ofta att de helt missar att ta betalt för momsen. Men de är långsamma, dyrare och enligt rykten kan man inte försäkra färsändelsen (vilket jag dock har svårt att tro.)
 
så om jag fått paketet/brevet utan att ha blivit krävd på moms borde det betyda att jag slapp det denna gång ?
 
Hmm.. Jag har helt andra erfarenheter. Bara de första gångerna som jag använt UPS (för några år sedan) var jag tvungen att betala cash vid dörren. Numera får jag alltid, utan undantag en faktura. När det gäller USPS så är mina erfarenheter att det fastnar betydligt fler nu, än förr. Det handlar nog mycket om den lilla gröna lappen som klistras på paketet. Denna indikerar att det är en var och vilket värde den har.
 
Det beror på vad du menar med utland.
Inom EU så betalar du som privatperson avsändarlandets moms och ingen svensk moms.
(Företag inom EU betalar ingen moms om du redovisar ditt VAT-nr för säljaren.)
Från övriga världen så exporteras varan till dig och då får du betala svensk moms vid införsel till Sverige.
 
Jag handlade från USA och brevet levererades mha
USPS. Ser nu när jag tittar på tullappen han satt på att han angivit commersial sample.
Jag får väll vänta och se om det dyker upp ngn
räkning.
 
Magnus A skrev:
så om jag fått paketet/brevet utan att ha blivit krävd på moms borde det betyda att jag slapp det denna gång ?

Skall man vara riktigt petig så är du skyldig att se till att moms och eventuell tull blir betald även om de som sköter frakten misar det.

De flesta brukar nog se det som en liten skatteåterbäring...
 
Dykhjelm skrev:
Det beror på vad du menar med utland.
Inom EU så betalar du som privatperson avsändarlandets moms och ingen svensk moms.
(Företag inom EU betalar ingen moms om du redovisar ditt VAT-nr för säljaren.)
Från övriga världen så exporteras varan till dig och då får du betala svensk moms vid införsel till Sverige.

Säljer det utländska företaget mer än en viss beloppsgräns varje år så ska svensk moms läggas på av dom.
Beloppsgränsen varierar lite mellan olika länder men i Tyskland är det ca 300 000kr/år vill jag minnas.
 
Magnus A skrev:
Jag handlade från USA och brevet levererades mha
USPS. Ser nu när jag tittar på tullappen han satt på att han angivit commersial sample.
Jag får väll vänta och se om det dyker upp ngn
räkning.
Då har du nog "kommit undan":) Skickar man mindre paket med amerikanska posten (USPS) så slinker det ofta förbi obemärkt i tullen. Om det dessutom stod "commercial sample" så har de heller inget värde att gå på utan att öppna paketet, vilket de nog knappast gör om det inte verkar misstänkt dyrbart.
Skickar man med UPS däremot så är det en annan femma. Dock utgår även de från det värde som är angett på paketet. "Commercial sample" borde även i det fallet inte generera nån moms eller tullavgift.
Har du betalat varan med kort redan vid köpetillfället så får du en faktura i efterhand om det tillkommer moms och tull. Räkna i så fall med ungefär 30% av priset, men tullavgiften är olika på olika typer av varor.
 
Jag har precis fått ett paket levererat från B&H med UPS International, tull & moms fick jag betala till speditionsfirman som levererade paketet, dom ringde upp och ville ha pengarna innan leverans.

Jag betalade med Visa kort på deras hemsida och fick klartecken för leverans 1 minut senare, väldigt smidigt, man kunde även göra en bank transfer om man önskade det.

kent.
 
Många lite mindre Internetbutiker och liknande brukar vara villiga att skriva att det är en gåva eller sample (provexemplar) på paketet om man ber dem.

Viktigt då att tänka på är att man själv måste deklarera momsen, annars begår man en brottslig handling och det går ju inte för sig. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.