Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Moms på utställningsarvode?
- Trådstartare lottawe
- Start datum
ArtbyRyman
Aktiv medlem
EN av konstföreningarna jag ställt ut på ansågs sig vara momsfria..Konst skulle vara det sa dom.
lottawe
Aktiv medlem
Och andra har hävdat annat eller?
Men du fakturerade alltså utan moms då antar jag?
Konst är ju inte momsfri i alla sammanhang. Jämför man såna här utställningar med musikerframträdanden så är deras gage momsfritt, men arrangören kan vara momsskyldig ändå.
Hyr jag ett galleri så faktureras jag moms, men när en inrättning hyr mina bilder kan saken kanske vara annorlunda? Fast å andra sidan, säljer jag en bild till en inrättning så fakturerar jag ju med moms också. Mycket tveksamt det här och inte blir jag klokare ju mer jag söker info heller.
I sffs papper någonstans för längesedan är jag rätt säker på att jag läst om 25% på statligt utställningsstöd, men vet inte om det gäller alla andra inrättningar eller om det ens stämmer i dagens datum. Har ej tillgång till dokumenten nu heller, men vill gärna ha iväg fakturan innan jag glömmer den igen. Den har väntat nog länge redan..
Men du fakturerade alltså utan moms då antar jag?
Konst är ju inte momsfri i alla sammanhang. Jämför man såna här utställningar med musikerframträdanden så är deras gage momsfritt, men arrangören kan vara momsskyldig ändå.
Hyr jag ett galleri så faktureras jag moms, men när en inrättning hyr mina bilder kan saken kanske vara annorlunda? Fast å andra sidan, säljer jag en bild till en inrättning så fakturerar jag ju med moms också. Mycket tveksamt det här och inte blir jag klokare ju mer jag söker info heller.
I sffs papper någonstans för längesedan är jag rätt säker på att jag läst om 25% på statligt utställningsstöd, men vet inte om det gäller alla andra inrättningar eller om det ens stämmer i dagens datum. Har ej tillgång till dokumenten nu heller, men vill gärna ha iväg fakturan innan jag glömmer den igen. Den har väntat nog länge redan..
Senast ändrad:
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
kanske fråga skatteverket??
http://www.skatteverket.se/servicetjanster/fragaservicejouren.4.5098f9104ec1b57328000216.html
/b
http://www.skatteverket.se/servicetjanster/fragaservicejouren.4.5098f9104ec1b57328000216.html
/b
BAn
Aktiv medlem
... och Skatteverket har broschyren "Moms inom kulturområdet"
http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001962/56201.pdf, men den kanske inte besvarar din fråga?
http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001962/56201.pdf, men den kanske inte besvarar din fråga?
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Jag har frågat Skatteverket och de säger givetvis att VI SKA HA MOMS på allt...
Men konstföreningen anser att det de ställer ut är konst.. alltså ingen moms. Skatteverket är knappast kompetenta att hävda något annat.
En mycket luddig gråzon..jag har dock inte fått någon backning på den fakturan.
Samma som när man åker på en Fotoresa...det är inte semester men tro inte att du får dra av allt om du frågar.
(vore ju synd om man fick behålla pengarna själv nångång)
Men konstföreningen anser att det de ställer ut är konst.. alltså ingen moms. Skatteverket är knappast kompetenta att hävda något annat.
En mycket luddig gråzon..jag har dock inte fått någon backning på den fakturan.
Samma som när man åker på en Fotoresa...det är inte semester men tro inte att du får dra av allt om du frågar.
(vore ju synd om man fick behålla pengarna själv nångång)
lottawe
Aktiv medlem
Just så om skatteverket i såna lägen ja..
De är inte alltid ultimata att fråga, men det får nog bli så iaf kanske..
Broschyren har jag lusläst Bengt, men i den tycks denna punkten ha missats.
(Inte ens den jag pratade med hos de jag ska fakturera kunde svara rakt av på momsen förresten, men de kanske återkommer med svaret.)
De är inte alltid ultimata att fråga, men det får nog bli så iaf kanske..
Broschyren har jag lusläst Bengt, men i den tycks denna punkten ha missats.
(Inte ens den jag pratade med hos de jag ska fakturera kunde svara rakt av på momsen förresten, men de kanske återkommer med svaret.)
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Skatteverket kunde visst sätta pekfingret på vad de anser vara konst... =)
lottawe
Aktiv medlem
Jodå, de har lyckats med definitioner som ingen annan "Konstnärer" säljer sina verk momsfritt upp till 300.000:-, men för fotografer/fotografier är det andra regler i det fallet iaf..Euroshots skrev:
Skatteverket kunde visst sätta pekfingret på vad de anser vara konst... =)
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
lottawe skrev:
Någon som vet om det ska faktureras moms på belopp som är uppgjort för hyrd utställning? Avtalet säger x antal kronor inkl. ev. sociala avgifter, men momsen är jag osäker på om den ska på eller om det är momsfritt.
här igen....
moms.
Åtminstone om man ska tro KRO. Kolla nedanståpende avtal, det skrivs inte direkt men summorna anges ex moms så...
När jag ställde ut senast så var det utställnings ers + moms om jag minns rätt..
Moms är ju inget problem om den som betalar är momsregistrerad, men om det finns något undantag för arrangörer som ej är momsregistrerade vet jag faktiskt inte....
KROs avtal:
http://www.kro.se/servlet/GetDoc?meta_id=1134
/b