Annons

Moms på momsbefriad D2x. Hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Haka

Aktiv medlem
Jag vet inte om den här tråden hamnar rätt men jag vill inte göra något olagligt så den kanske kom på rätt plats ändå. För att förklara mitt probelm så måste jag nog berätta alla detaljer.

Jag kommer att köpa två dyra digitalkameror (Nikon D2x om någon är intresserad) så fort de börjar levereras. Jag får dem till otroligt bra pris, men har hela tiden haft som plan att sälja den ena för att tjäna lite pengar. Men företaget (skolan) jag köper dem av är momsbefriad. Först när jag fick priserna så stod det att allt var inklusive moms, men nu kommer jag inte få någon moms att dra av på min firma. Fortfarande ett ruskigt bra pris och jag slår till ändå.

Nu kommer problemet. När jag säljer den till någon så vill de oftast ta den på företaget och dra av momsen. Har ni någon lösning på det här? Min lösning är antingen att jag säljer den för 38000kr inklusive moms eller att jag köper den ena på företaget och den andra privat. Den jag köper privat säljer jag privat (och slipper då momsstrul) för 32000. Jag vill sälja den till ett bra pris så att någon verkligen köper den, samtidigt som jag vill tjäna några spänn.

Nypriset kommer att ligga på runt 48 tusen:
www.scandinavianphoto.se

Så har någon en lösning (eller vill köpa kameran) så hör av er.

Jag jobbar i en organisation. Vi är inte heller momspliktiga men det finns kunder som ändå vill att vi specar momsen. Då gör vi det. Så kan dom dra av den.
Om det e fel vet jag inte men det funkar ju....

lite trix är det och jag tror inte jag har förstått det hela, men jag kanske kan ge dig lite mer info:

om du har en egen firma med F-Skatt så kan du köpa in med moms och sedan sälja med momskvitto.

om du köper utan moms från ex från en privat person så kan du inte lägga på moms och sälja till ett företag.

alt, är om du känner någon som har en firma som kan hjälpa dig, du får nog då räkna med att firman vill ha något för besväret, någon procent eller så...

Tack för svaren.

Maria: Det där låter fel. Ni specar moms som ni sen inte betalar in? Det vore det bästa men jag tror det är olagligt.

Jan: Jag har ett företag som jag kan köpa den på. Men jag kommer inte att få någon moms att dra av. Oavsett om jag köper något med eller utan moms så måste jag lägga på moms på det pris jag vill ha eftersom min verksamhet är momspliktig. Så har jag förstått det hela men jag hoppas på en smidig lösning.

Don Haka skrev:
Tack för svaren.

Maria: Det där låter fel. Ni specar moms som ni sen inte betalar in? Det vore det bästa men jag tror det är olagligt.

Jan: Jag har ett företag som jag kan köpa den på. Men jag kommer inte att få någon moms att dra av. Oavsett om jag köper något med eller utan moms så måste jag lägga på moms på det pris jag vill ha eftersom min verksamhet är momspliktig. Så har jag förstått det hela men jag hoppas på en smidig lösning.
Vi specar det på utgående fakturor. Står med i faktura texten på prylen vi sålt. Revisorerna hade inga åsikter på det. Det bokas inte som utgående moms lr nått sånt.

Don Haka skrev:
Jag vet inte om den här tråden hamnar rätt men jag vill inte göra något olagligt så den kanske kom på rätt plats ändå.

Du måste ta kontakt med Skatteverket för att vara säker på att du gör rätt, moms är krångligt! Det bästa är att ringa, de har mycket bra telefonservice. Här finns en meny med momsinfo (dock svårt att hitta din problemställning).
http://skatteverket.se/skatter/moms/

God Jul!

Jag har varit i kontakt med skatteverket och det är därför jag har kommit fram till de två lösningarna jag har. Jag tänkte om det fanns något "kreativare" sätt att lösa det hela. Visst skatteverket var till stor hjälp när jag pratade med dem, men de slet inte sitt hår för att komma på ett sätt så att jag skulle slippa betala in moms :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar