Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Molntjänster? Mest logiskt att använda osv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Ni som fotograferar, och därför har mängder av bilder i raw-format - Hur lagrar ni dessa? Har själv bara på en extern drive (hdd), men borde ha dem på minst 2 ställen om jag nu ska lagra lokalt, inser jag.

Jag sitter även både med PC och Mac, och kommer främst jobba med den sistnämnda. Sitter dock med min PC ibland med. Hade därför egentligen velat slippa att släpa på en extern (väger iofs ingenting) drive, utan vill veta att saker och ting ligger tryggt i molnet. Smidigt med.

Vill isf kunna använda molnets filer sömlöst, eller vad man ska säga. Vill kunna använda filerna som en drive (dyker upp i utforskaren och i macens dito), där jag kan hämta och spara osv. Gärna på ett intuitivt sätt. Vill INTE att saker ska vara speglade på både datorn / datorerna - alltså behöver inte de riktiga filerna lokalt.

Skaffade Google Drive och testade deras klient på macen, men direkt började saker synkas fram och tillbaka. Kände att jag hade noll koll, och dessutom vill jag som sagt inte ha filerna på datorn (däremot kanske jag har dem som backup på någon drive). Jag vill ladda upp, och sen rekvirerar jag dem från molnet när det behövs - och sparar dit med.

MEN...om jag inte exporterar bilderna, utan har dem justerade via mitt redigeringsprogeam, då hamnar ju dessa justeringsfiler hamna lokalt på datorn, och dessa inställningar vill man ju med ha någon backup på - gärna på molnet.

Jag kör inte Adobes svit av program (längre). Så deras lagring känns inte aktuell. Men kanske duger Google drive? Google Photo ingår ju där med, men det känns mer som något för mobilen, att man lagrar mobilens foton per automatik där. Eller är den lagringen "bra" och logisk som jag önskar? Kör för övrigt med ON1's program. De har väl någon tjänst med, men inte gått in så mkt mer på den.

Klurar på om iCloud ändå är bäst, funkar bra med macen och det finns väl även till Pcn med?

Hur gör ni och hur tänker ni om ert val? =)

Ingen molnlagring.
När jag köper disk så köper jag 3 av samma prisvärda storlek.
Normalt 1 snurrdisk 7200 i datorn.
+ 2 till av samma storlek, de kan vara 5400 för att få ner priset.
En i bokhyllan och en på jobbet.
Kopia dras manuellt via en docka när jag tycker att det är dags o jag sparat ngt viktigt.
Disken i bokhyllan byts med den på jobbet ca 2ggr per år när det är dags.
De är alltså exakta kopior.

Jag kör dubbla externa diskar och använder Carbon Copy Cloner som automatiskt backar upp den ena disken till den andra när båda är anslutna till datorn.

Sen har jag ytterliggare en molnbackup som heter Backblaze som backar upp mina diskar automatiskt när de är anslutna.

Jag valde Carbon Copy och Backblaze för att de hade de bästa recensionerna och bra pris vid den tidpunkten. Det är kanske annorlunda nu.

En fördel med Backblaze är att de kan buda en hårddisk med all data om du behöver för det kan ta lååååååååång tid att ladda ner.

Kopia dras manuellt via en docka när jag tycker att det är dags o jag sparat ngt viktigt.
Det är tyvärr ingen jättebra backupstrategi att kopiera manuellt. Dels riskerar man att missa att göra backup så att man tappar filer, och dels blir det inte backup av gamla versioner av filer.

Carbon Copy Cloner tycks kunna göra backup bättre, inklusive inkrementella backuper. CCC verkar dock inte finnas för MS Windows så det hjälper inte TS.
Själv kör jag Apple Time Machine som är ett alldeles ypperligt backupsystem för macOS, men det hjälper ju inte TS heller.

Jag använder Duplicati.
Agnostisk och extremt kraftfull och med hög säkerhet men inte den snyggaste.

Det är tyvärr ingen jättebra backupstrategi att kopiera manuellt. Dels riskerar man att missa att göra backup så att man tappar filer, och dels blir det inte backup av gamla versioner av filer.

Carbon Copy Cloner tycks kunna göra backup bättre, inklusive inkrementella backuper. CCC verkar dock inte finnas för MS Windows så det hjälper inte TS.
Själv kör jag Apple Time Machine som är ett alldeles ypperligt backupsystem för macOS, men det hjälper ju inte TS heller.
Jag har absolut ingen som helst nytta av det du skriver om.
Jag gör backup när jag tycker att jag behöver det.
Good enough för mig.

Jag kör en backuptjänst i molnet som heter iDrive. Den tar inkrementella backuper, "forever incremental", och funkar bra för Mac, Windows och Linux. Det finns också agenter till olika NAS'ar. De kan också skicka en hårddisk för snabbare återläsning om man behöver det.

Som privatperson kan man få 5 TB utrymme för $79.50 per år, då får man ansluta hur många datorer man vill. För företag är det dyrare, men mer funktionalitet antar jag.

Jag tar kör iDrive på en stationär PC, en laptop och en NAS (Synology) och är jättenöjd. Använde bl.a. tjänsten när jag bytte PC, läste in data från den gamla datorn till den nya.

OBS! Inget betalt samarbete... 😉😂

Jag kör en backuptjänst i molnet som heter iDrive. Den tar inkrementella backuper, "forever incremental", och funkar bra för Mac, Windows och Linux. Det finns också agenter till olika NAS'ar. De kan också skicka en hårddisk för snabbare återläsning om man behöver det.

Som privatperson kan man få 5 TB utrymme för $79.50 per år, då får man ansluta hur många datorer man vill. För företag är det dyrare, men mer funktionalitet antar jag.

Jag tar kör iDrive på en stationär PC, en laptop och en NAS (Synology) och är jättenöjd. Använde bl.a. tjänsten när jag bytte PC, läste in data från den gamla datorn till den nya.

OBS! Inget betalt samarbete... 😉😂

Backblaze ger obegränsat utrymme för $7/månad (dom verkar inte höja priset så länge man prenumererar så jag betalar bara $5) och kan skicka dig en 8TB hårddisk med din backup för $189 vilket inte är speciellt dyrt.

Den enda nackdelen är att appen är lite yxig.

Senast ändrad:
Jag kör ingen molnlagring då jag hellre har mina filer lagrade lokalt.
Har en 4TB disk i datorn och sen en single drive NAS med en 8TB disk som jag kör backup på. Väldigt nöjd med denna setup :)

En fråga gällande molnlagring och LR/PS. Går det att stänga av den automatiska uppladdningen? Jag har inte hittat var man kan göra det.

Hej,

En enkel lösning vore att köra dropbox eller onedrive (molntjänster) men ange i inställningarna att all data ska lagras i molnet. I båda programmen kan man ange per katalog var filerna ska lagras. Vissa kataloger kanske man alltid vill ha lokalt och andra ska lagras "enbart online". Det syns dock fortfarande lokalt, men de tar inget utrymme. Klickar du på en fil så laddas den automatiskt ner (om du har internet access). Jag kör så på både dropbox och onedrive för andra typer av filer och tycker det fungerar bra överlag. Om du sedan aktivt vill jobba med en katalog full av filer så högerklickar du på den och väljer att katalogen ska tillgängliggöras offline. Då laddas alla bilder ner och du kan jobba med filerna snabbt och effektivt lokalt på hårddisken. Sedan när du är klar högerklickar du igen och väljer "enbart online" så tas de bort lokalt igen, men finns i molnet.

Detta är dock ingen säker backup eftersom du då enbart har filerna i molnet. Du bör utöver detta lagra filerna på en extra disk med jämna mellanrum som du låser in i stöld och brandskyddet skåp. Gärna med versionshantering så även äldre versioner av en ändrad fil kan återskapas. Det är viktigt t.ex. om du skulle råka ut för en hacker som krypterar eller förändrar filer i något syfte. Risken är då att du förstör din enda friska backup vid nästa backuptagning. Därför är det bra med versionshantering på backuper.

Mit eget arbetsflöde för bildhantering är att jag alltid lagrar nytagna bilder på min lokala hårddisk (SSD). Där kan jag snabbt jobba med filerna i Lightroom och photoshop. Varje natt tas backup på min laptop så även de lokala bilderna på SSD-disken backups då på en NAS (använder Acronis backup). När jag är klar men den omedelbara hanteringen av bilderna släpar jag över dem till min NAS-lagring där jag har mitt stora bibliotek av filer. Det kan jag göra direkt i Lightroom och de fortsätter ju att vara tillgängliga som förut, men det går lite långsammare att editera eftersom det är en nätdisk. Sedan har NASen en programvara som skickar upp hela NAS-biblioteket till en molntjänst (Telia Cloud) 3 gånger i veckan. Den skickar då det som har ändrats sedan sist. Totalt har jag 33 TB i molnet just nu. Telia Cloud har obegränsad lagring för 60 kr i månaden.

Så risken jag tar är som följer:

1. Om min laptop blir stulen eller går sönder så förlorar jag max ett dygns arbete
2. NASen klarar att två diskar går sönder samtidigt utan att tappa data, men blir den stulen eller skadad av brand tappar jag 2-3 dagars arbete. Resten finns i molnet.

Precis som någon skrev ovan, om NASen skulle bli stulen eller förstörd så måste jag ladda ner från molnet vilket kommer ta en hiskelig tid. 33TB med snitthastighet på max 25 MB/s är minst två veckors nedladdningstid (dygnet runt).

Detta är dock ingen säker backup
Nej, precis. Det är en arbetsmetod och inte backup alls. En mycket bra arbetsmetod dock, som gör att man kan ha åtkomst till sina data i stort sett var som helst i världen utan att bära datat med sig.

Versionshantering är f.ö. något annat än att spara flera generationer av samma fil. Det är många som använder begreppet versionshantering felaktigt.

En rudimentär artikel om versionshantering: https://sv.wikipedia.org/wiki/Versionshantering

Versionshantering är f.ö. något annat än att spara flera generationer av samma fil. Det är många som använder begreppet versionshantering felaktigt.

Nej, jag skrev "versionshantering på backupen". Inte programvaror etc. I princip alla cloud-leverantörer har det. Oftast tydligt beskrivet i deras dokumentation:

"Backup Versioning is when a backup solution allows a computer file to exist with several archived versions. Most common backup versioning file systems keep a number of old copies of the same file."

En fil (typ bild) som otillbörligt eller oavsiktligt ändrats, kanske ovetandes eller mot ägarens vilja blir då en nyare version i backupen. Till och med min QNAP NAS has "Versioning" som det så fint heter.

Jag kör dubbla externa diskar och använder Carbon Copy Cloner som automatiskt backar upp den ena disken till den andra när båda är anslutna till datorn.

Sen har jag ytterligare en molnbackup som heter Backblaze som backar upp mina diskar automatiskt när de är anslutna.

Jag valde Carbon Copy och Backblaze för att de hade de bästa recensionerna och bra pris vid den tidpunkten. Det är kanske annorlunda nu.

En fördel med Backblaze är att de kan buda en hårddisk med all data om du behöver för det kan ta lååååååååång tid att ladda ner.

Kul! Carbon Copy är ett riktigt riktigt gammalt klassiskt kommunicationsprogram som funnits hur länge som helst. Det såldes med en specialkabel som anslöts till de kommunikationsportar som alltid fanns på äldre PC-datorer. Det fanns redan till MS-DOS på 1980-talet och kom senare även för Windows efter att MS-DOS slutade utvecklas i och med version 6.X. Det var inget riktigt backupprogram utan snarare ett program för att koppla ihop två datorer och visuellt kunna se innehållet på båda maskinerna och flytta filer mellan dem.

Undrar om det funkar det skulle funka med Windows 11 som inte alls är lika förlåtande som Windows 10 var. Jag har exv. ännu inte lyckats få igång min ritplatta (Hanvon Art Master III). Windows 11 tillåter vare sig installation av program eller drivrutin.

En sak jag undrar över är om någon i tråden som använder molnlagring av stora mängder bilder försökt att göra en Restore från molnet.

Jag använder EaseUS backupprogram och har dubbla 8 TB WD diskar men när jag testade deras molnlagring så insåg jag att jag aldrig skulle bli nöjd med den hastigheten. Om någon skulle föreslå mig att de kunde buda en hårddisk som en del av en lösning så skulle jag nog ta det som en uppmaning att själv skaffa en istället för att vänta på det budet.

Hade faktiskt en totalkrasch för en dryg månad sedan när flyttgubbarna sabbade min gamla stationära. Hade packat den i samma låda den en gång kommit i från Kina men det hindrade inte flyttgubbarna att skrota den totalt. Inte så enkelt att återställa av flera skäl:

1. Min nya dator har Windows 11 och den gamla Windows 10. Inte bara att köra tillbaka en image då. Fick återställa mycket för hand. Även Photo Mechanic strulade och både mina mallar och andra konfigurationer måste göras om även om bilderna i sig bara var att indexera om. I Outlook är fortfarande alla mina kontakter väck trots att jag återställt hela Outlook-foldern rakt av.

2. Kineserna som gör EaseUS backup har en del hyss för sig. Inte bara att installera om programmet på den nya datorn inte trots key code från den gamla eftersom den inte gällde. Efter en del konversation för att styrka att jag ägde en life time version så fick jag en ny kod. En del andra program som kräver att man installerar av innan man kan installera på nytt har också krävt handpåläggning. Det mesta går att fixa förstås även om det tar sin tid.

Det finns alltså en hel del som kan gå fel även om man som jag faktiskt hade backuper och att luta mig mot.

Molnlagring vet jag skulle rubba min sinnesfrid. Jag litar inte på det. Även om det kan funka så tror jag ett par schyssta hårddiskar är mycket mer effektiva för en vanlig användare om det kommer till ett behov av en restore.

Senast ändrad:
Nej, jag skrev "versionshantering på backupen". Inte programvaror etc. I princip alla cloud-leverantörer har det. Oftast tydligt beskrivet i deras dokumentation:

"Backup Versioning is when a backup solution allows a computer file to exist with several archived versions. Most common backup versioning file systems keep a number of old copies of the same file."

En fil (typ bild) som otillbörligt eller oavsiktligt ändrats, kanske ovetandes eller mot ägarens vilja blir då en nyare version i backupen. Till och med min QNAP NAS has "Versioning" som det så fint heter.

[/URL]
Att använda termen version i backupsammanhang är ändå inte så bra. Det är lätt att blanda ihop det med versionshantering. Generation är ett bättre ord, eftersom det är precis det som det handlar om.

Kul! Carbon Copy är ett riktigt riktigt gammalt klassiskt kommunicationsprogram som funnits hur länge som helst. Det såldes med en specialkabel som anslöts till de kommunikationsportar som alltid fanns på äldre PC-datorer. Det fanns redan till MS-DOS på 1980-talet och kom senare även för Windows efter att MS-DOS slutade utvecklas i och med version 6.X. Det var inget riktigt backupprogram utan snarare ett program för att koppla ihop två datorer och visuellt kunna se innehållet på båda maskinerna och flytta filer mellan dem.
Carbon Copy Cloner är dock något helt annat. Det finns bara för Mac.

Jag har en Synology NAS (med RAID) för all lokal lagring och den i sin tur backar upp på S3 Glacier (Amazon) för långtidslagring.
Jag betalar runt $14/mån för S3 Glacier och lagrar knappt 4TB.
Lite dyrare än exempelvis Backblaze men har å andra sidan inga som helst begränsningar, du betalar utifrån hur mycket du lagrar.
Har inte behövt göra någon återställning ännu men upplever ändå gränssnittet som ganska smidigt.

ANNONS