Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderskeppets gratisgrundkurs i CS

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det är lite osmakligt att lägga ut material på pirate bay även om det är gratis.
Känns som en uppmuntran att använda siten.

btw: bra videos som alltid.

Jag har sett de inledande avsnitten och så här långt kan jag bara säga... strålande!

Som total nybörjare när det gäller Photoshop så är det här otroligt bra. Precis vad jag behöver för att komma igång med bildredigering.

Nu ska jag bara lära mig ta bra bilder också...

Stisse skrev:
Tycker det är lite osmakligt att lägga ut material på pirate bay även om det är gratis.
Känns som en uppmuntran att använda siten.

Varför inte? Bittorrent-teknik ar utomordentligt. Du MÅSTE inte tanka otillåtet material bara för att du använder en bittorrent-tracker.

Du gör samma misstag som många andra, förknippar en teknik med en företeelse.

/Mikael

mikaelkr skrev:
Varför inte? Bittorrent-teknik ar utomordentligt. Du MÅSTE inte tanka otillåtet material bara för att du använder en bittorrent-tracker.

Du gör samma misstag som många andra, förknippar en teknik med en företeelse.

/Mikael

Håller med dig till fullo, MEN Pirate Bay? är kanske inte ett rätt ställe??
Lägg torrent filen på ett snyggare ställe.

Lägger en liten fråga här till Mattias ang gratiskursen. Innebär detta att det är ok att använda kursinnehållet i egen undervisning? (Jobbar som lärare) Ibland har man ju tex fotokurser på skolan där bildbehandling egentligen inte är en del av kursen, men ändå behövs. Är det ok att som skola då uppmuntra eleverna att bränna sig en skiva och ta in kunskapen den vägen? Eller rent av ha några ex på skolan att ta till om det behövs? Det är knepigt det här...

Jag går själv kursen i digital bildbeh. via HLK och tycker att textmaterialet är jättebra, men skulle aldrig drömma om att kopiera upp det till elever som undervisningsmaterial, utan tillstånd.

Så se ovanstående fråga som just en ödmjuk fråga om hur användandet är tänkt...

Ja, "Grunderna" är helt fritt att använda, inklusive att bränna till dina elever. Läs mer om att använda den i undervisningen här:

http://www.moderskeppet.se/grunderna/skola.php

Förhoppningsvis får du mer tid över att handleda kidsen i att fota än att visa verktygen i Photoshop.

"Grunderna" motsvarar ungefär de första två lektionerna du fått i din distanskurs.

Jag har laddat ner och bränt på skiva men min dator kan inte öppna filen från skivan eller skrivbordet.
Windows vill veta vilket program som skapade filen.

Antingen så har jag missat infon eller också så finns den inte. Men är det någon som vet om den köpta versionen av DVD:n innehåller mer material än den som man kan tanka ner själv? Får man länkar till bonusmaterial på Moderskeppets sida e.d. (har för mig att det var så när jag köpte DVD:n med den avancerade bildbehandlingen)?

Hej,

Om du har Nero som brännprogram så när du startar Nero och popupfönstret 'New compilation' dyker upp, klicka på cancel.
Välj sedan 'recorder' och sedan 'burn image' välj sedan ISO-filen som du har tankat hem från moderskeppet.
Öppnas inte skivas automatiskt efter bränningen så klicka bara på filen 'grunderna.exe' Då bör filmen starta för dig.

Hoppas att det går bra!
Mvh Roman

Tack för det Mattias och tack för hjälpen ni andra. :eek:)
Det verkar som om Nero har problem med .iso. Jag försökte med Video-cd och Audio-cd också men det funkade inte heller. Eller om det bara är skit bakom spakarna som vanligt. ;o)

Om du går in i Neromappen i program,så klickar du på eldslågan(tror jag det är).
Då ser du "Nero burning rom" under "ny kompilering",klicka bort ny kompilering...
sen väljer du "brännare" och "bränn image",sen letar du bara upp filen du ska bränna.

Först gjorde jag som Monika, -tror jag i alla fall för jag fick samma svar.
Sedan provade jag istället att packa upp .iso-filen och bara brände uppackade mappar och filer på en cd och nu funkar skivan. jag kan även starta kursen från datorn genom att klicka på .exe-filen. Men det är inte så man skulle göra?

Jag använder Nero Start Smart på svenska och ser inget med kompilering. Vad jag än försöker med så syns inte .iso-filen på Skrivbordet där jag har lagt den.

Nåja, sånt här krångel vill jag inte ha. Man ska inte behöva vara datorexpert för att bränna en fil på cd, så jag skippar nog detta och håller mig till böcker istället. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar