Annons

Moderskeppet startar distanskurs i fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Gick Digital bildbehandling i den första kullen. Det var en rolig och lärorik kurs (men som allt nytt, lite tekniskt struligt)
Glädjande nog blev det en ny kurs med Visuell kommunikation!
Hade turen att komma in direkt på den också, så nu ser jag fram mot en regnig höst...
 
Det som var förvånande för mig var att ingen från den gruppen blivit antagen, det är alltså den sämsta meriten du kan ha i det här fallet.
 
Det som var förvånande för mig var att ingen från den gruppen blivit antagen, det är alltså den sämsta meriten du kan ha i det här fallet.

Jag har råkat ut för en liknande variant när jag sökte kurser inom program. Då tyckte de inte att man skulle läsa den kursen tydligen så de antog de två-tre stycken i den urvalsgruppen. Hade jag sökt kursen löst hade jag seglat in...
 
Är det någon som vet hur BG-värdet uträknas?
BG är medelbeytget från gymnasiet (G=10 VG=15 MVG=20, viktat mot kursernas längd). Har man gamla sortens betyg så antar jag att de är omräknade på nåt sätt.

Det som var förvånande för mig var att ingen från den gruppen blivit antagen, det är alltså den sämsta meriten du kan ha i det här fallet.
ÖS-gruppen är så vitt jag kan förstå de som inte var behöriga. De som inte skickat in sitt gymnasiebetyg tex.
 
ÖS-gruppen är så vitt jag kan förstå de som inte var behöriga. De som inte skickat in sitt gymnasiebetyg tex.

Så är det säkert, fast har man högskolepoäng (vilket Joakim sade sig ha) är man ju rimligen behörig eftersom man läst tidigare, för kursen har väl bara grundläggande behörighet, eller? Fast i byråkratins kvarnar är ju inget säkert och de vill säkert ha in betygen ändå om de inte redan finns i databasen.
 
BG är medelbeytget från gymnasiet (G=10 VG=15 MVG=20, viktat mot kursernas längd). Har man gamla sortens betyg så antar jag att de är omräknade på nåt sätt.


ÖS-gruppen är så vitt jag kan förstå de som inte var behöriga. De som inte skickat in sitt gymnasiebetyg tex.
Tack Johanna! Jag är lite förvånad att folket i genomsnitt har såpass bra betyg.:)
 
Samma här, det verkar som det inte var så smart att söka med högskolebetygen :-(

De vill tydligen ha bevis på att man läst gymnasiet (hur kunde de tappa bort mina betyg?) samtidigt som man har 270 högskolepoäng från en av de svårare utbildningarna som det var hård konkurrens om komma in på.

Egendomligt att de har den ena infon men inte den andra... och att de inte drar slutsatsen att för att få B krävs A.
 
Tack Johanna! Jag är lite förvånad att folket i genomsnitt har såpass bra betyg.:)

Det var ju hård konkurrens och då var det ju förstås de med riktigt bra betyg som kom in. Jag är mer förvånad av att det krävdes så lite för att bli antagen med hjälp av högskoleprovet, men inte ens 15% av de sökande hade ett provresultat och då är det försåts en enorm fördel för de som har.

Själv gjorde jag högskoleprovet förra året bara på skoj. Jag hade inte en tanke på att börja studera igen, utan ville bara testa om jag kunde slå mitt gamla resultat från 1997 (som alltså inte gäller längre). Det var ju tur att jag gjorde det för det var det jag kom in på nu.
 
ÖS - Övriga behöriga sökanden (från studera.nu)

Behöriga är vi uppenbarligen vilket också bevisas genom att vi har reservplatser.
 
Jaha. Vad kan det då vara som gör att man blir placerad i den gruppen, och varför har ingen därifrån blivit antagen?
 
Jaha. Vad kan det då vara som gör att man blir placerad i den gruppen, och varför har ingen därifrån blivit antagen?

Nu hittade jag svaret på den frågan:

"ÖS står för övriga sökande och innefattar de sökande som uppfyller behörighetskraven till respektive utbildning, men som inte har något meritvärde. Övriga sökande bereds enbart plats till en utbildning om lediga platser finns."

Så min civilingenörsexamen har tydligen inget meritvärde :), tur att det inte gäller i verkligheten!
 
Hamnade också som ÖS, trots full behörighet och åtskilliga högskolepoäng. E-postade VHS och undrade varför och fick ett nonchalant svar att betygen inte längre var registrerade, utan närmare förklaring. Efter ytterligare x antal meddelanden och ett par telefonsamtal fick jag slutligen ur en handläggare att vissa betyg kunde ha raderats i samband med att man bytte datasystem under 2008, ifall man inte sökt någon kurs under den aktuella peioden (i så fall skulle de ha uppdaterats automatiskt). Jaha, kunde de inte ha flaggat mer för det kan man undra. Alla kollar ju inte sina studiemeriter årligen.
Skickade in en betygskopia tillsammans med en syrlig kommentar och kom med i matchen igen. Står nu som reserv vilket jag hoppas beror på högt antal sökande snarare än slarvig hantering av meriter. Det ska visst ha varit ett väldigt tryck på just de här kurserna och då får de helt enkelt sålla bort en del även med goda meriter, även om det tycks hårt för denna typ av kurs.

Däremot....
På tal om det Ztenlund skrev så tycks vissa högskolor ha tämligen märkliga uppfattningar om behörighet till enskilda kurser. När jag läste på en icke namngiven skola i Mälardalen (dra era egna slutsatser) råkade jag, i sällskap med flera kurskamrater, ut för att kurser inom programmet som även var öppna för utomstående hade helt olika antagningskrav. För oss programstudenter kunde det finnas krav på akademiska meriter, förkunskaper genom att ha läst minst 10p matte på B-nivå samt den och den kursen i fysik, elektronik osv. Sökte man som fristående kurs räckte det med grundläggande behörighet!!! Andra gånger blev kurser med platsgaranti för programstudenter fulla pga många utomstående sökande, en del fick faktiskt söka samma kurs 3-4 terminer i rad innan de lyckades komma med. Platsgaranti, jo tack.... Extra roligt när det var obligatoriska kurser som kunde vara avgörande för att få fortsätta på programmet till nästa termin.
Vår studierektor försökte desperat få bukt med problemet men lyckades aldrig få gehör hos de ansvariga. Följden blev att många elever ledsnade och hoppade av.
 
Kom också in på båda kurserna, räddad av höskoleprovet igen, då mina gymnasiebetyg är i botten. ( Fast jag har också 300+ Hp poäng, men de är ju inte meriterande som sagt.)
 
Var i experimentkullen på bildbehandlingskursen och nu igen på fotokursen :)
Ska bli väldigt roligt detta.

Blev lite förvånad när jag såg uträkningen av mitt medelbetyg från gymnastiet. Jag har de gamla betygen och tydligen räknas de om fördelaktigt. En gammal femma är helt enkelt något mer värd än en ny tjuga...
 
En liten saga

Det var en gång en gubbe som hette Kalle. Kalle hade jobbat i många år men vid sidan av jobbet har han alltid målat tavlor som hobby. Nu när Kalle är lite äldre och barnen har flyttat hemifrån har Kalle mer tid än förut för att måla.
Eftersom det kommit många nya typer av penslar på marknaden sedan Kalle målade sist så tänkte Kalle att han nog behöver gå en kurs för att uppdatera sig.
För att komma in på kursen så krävdes meriter i höjdhopp, som Kalle var duktig på när han var ung. Vad höjdhopp har med målning att göra förstod inte Kalle, men så var det.
Antagningsenheten till kursen krävde att man har intyg på att man har hoppat 150 cm. Om det sedan blir fler sökande än det finns platser så kommer de in först som hoppat på kortast tid.
Inga problem tänkte Kalle som hoppat 180 cm när han var ung och fortfarande kan hoppa 150 cm utan problem.
Dessutom hade Kalle hoppat 180 cm på kortare tid än de flesta som bara hoppat 150 cm. Så glad i hågen skickade Kalle in sin ansökan och intyg.
När antagningsenheten fick Kalles intyg så skakade man på huvudet och lade Kalles ansökan längst ner i högen av ansökningar.
Visserligen har han hoppat högre än vad som krävs och hans tid var bättre än de flestas. Man ansåg dock att tiden inte kan jämföras med de andras eftersom höjden var högre och nån ordning måste det ju vara.
En av tanterna på antagningsenheten tyckte att man kunde prata med Kalle och fråga om han inte har något intyg på att han bara hoppat 150 cm men en av farbröderna sa att det har man inte tid med.
Så Kalle kom inte in på kursen och fortsätter att måla med sina gamla penslar och så var sagan slut.
 
Var i experimentkullen på bildbehandlingskursen och nu igen på fotokursen :)
Ska bli väldigt roligt detta.

Blev lite förvånad när jag såg uträkningen av mitt medelbetyg från gymnastiet. Jag har de gamla betygen och tydligen räknas de om fördelaktigt. En gammal femma är helt enkelt något mer värd än en ny tjuga...

Ja, jag orkade inte engagera mig i hur de räknar, men jag blev positivt förvånad över hur "bra" mitt omräknade betyg var. Nu kom jag in via Högskoleprov ändå, men jag håller med. Går säkert att hitta informaton om hur dom räknat någonstans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.