Erik Schalin
Aktiv medlem
Mycket märkligt.
Så fort jag försöker använda länken in så kraschar explorer.
Får väl förska via hj:s hemsida.
Så fort jag försöker använda länken in så kraschar explorer.
Får väl förska via hj:s hemsida.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, fram med lite info om hur ni har haft det!
/Helena
Jag kan komplettera Trollkarlens utmärkta redogörelse med att föreläsningarna som släpps enligt ett visst schema sedan finns tillgängliga inte bara under hela kursen utan även efter. Jag som gick kursen Digital bildbehandling 2007, och nu går Fotografi-Visuell kommunikation, kan fortfarande gå in på den första kursen och se om de avsnitt jag önskar.
Kursen Fotografi-Visuell kommunikation är upplagd på ett lite annorlunda sätt. Vanligen är en lektion upplagd som ett samtal mellan Göran och Mattias. Den senare är så att säga elev och Göran förklarar och berättar. De visar en del vanliga fotografier och principbilder och referar till de två böcker som är kurslitteratur, Konsten att ta vinnande bilder av Göran samt The Photo Book med 500 bilder av kända fotografer. Av copyrightskäl så visas inte bilder i någon större utsträckning. I en del lektioner interjuvar de också olika fotografer och andra som delar med sej av sitt kunnande, bla Anna Clarén huvudlärare på Biskops Arnös KY-utbildning och naturfotografen Terje Hellesö men även andra.
Till skillnad mot digitalkursen som hade praktiska övningar där man tex kunde ha en dator med föreläsningen rullande och en bredvid som man själv praktiskt kunde göra övningarna på, så får man i den här kursen uppgifter som ska lösas efter varje föreläsning (ut och fotografera alltså) och läggas upp i diskussionsforum där kurskamraterna sedan har synpunkter på det man lagt upp.
Så här långt i kursen (som är lite försenad pga influensan) har vi haft två inlämningsuppgifter, ett tvådelat fotouppdrag samt en lite mera avancerad bildanalys. De har generarat 1 p vardera. Kvar är, om jag nu minns rätt, bara examensuppgiften som består av en praktisk och en teoretisk del.
Jag kan tänka mej att kursen kommer att modifieras utifrån de erfarenheter som kursledningen gör fortlöpande samt efter den kursutvärdering som vi troligen ska göra efter kursen och som troligen då är obligatorisk. Så var det i alla fall på bildbehandlingskursen. (dvs ingen utvärdering - inget kursintyg).
Jag tycker personligen att det visats för lite exempelbilder, det har åberopats copyrightskäl till varför det är så. (ut och fotografera exempelbilder, Göran och Mattias!) En föreläsning var mycket teoretisk och jag förstod på en del att de hade problem att tränga in i den. Den borde, menar jag, ha delats upp på flera avsnitt eftersom den berörde lite olika aspekter på bilden. Jag skrev ut föreläsningen och attackerade med överstrykningspennan så att jag fick fram det väsentliga. Lektionerna kan vara upp till två timmar långa, jag brukar dela upp dem på några tillfällen och ska se om några av dem. Kursen inleds med lite fototeori, bla hur tid och bländare påverkar resultatet, Några djupare kunskaper i bildbehandling är inte nödvändigt, tvärtom uppmanas vi att inte dra för hårt i spakarna i fotouppgiften. Systemkamera är inte nödvändigt, det går bra med kompaktkamera, men det är lämpligt att kunna ställa tid och bländare manuellt på den annars missar man en del av de möjligheter till att tillföra ett eget uttryck i bilden, vilket ju är målet med kursen.
Jag kan annars rekommendera att läsa fotografisk historia på distans. Det är en delkurs i ämnet konstvetenskap och jag gjorde det på högskolan på Gotland. Läraren är amerikanska, kursen går på engelska med engelsk/amerikansk kurslitteratur, men svar får lämnas på svenska. Den är mer krävande på så sätt att man deltar i en chatt en gång per vecka och missar man den får man lämna in skriftlig uppgift efteråt. Och det gällde att var påläst inför chatten annars var man rökt. Även här är det inlämningsuppgifter och de ska in tid. Kursen är alltså inget för de som vill ta det lugnt, här håller man tidtabellen. Det enda jag tyckte var lite negativt var att svensk fotografisk historia inte berördes med ett ord. Det menade vår lärare berodde på att det inte fanns någon bra kurslitteratur i ämnet. Jag uppskattade ändå kursen mycket.
Märkligt att inte alla får mejl när en del får det. Har precis kollat igenom spam-filtret men där fanns det inget heller. Nu vet jag dock när kursen börjar och tackar alla för informationen. Vi möts i Pingpong
Har nån fått mail? .
Jag hittar inte utbildningen du rekommenderar. Har varit inne på HS på Gotland och sökt men utan resultat. Skulle uppskatta om du eller någon kunde länka mig rätt.