Annons

Modernisera - hur mycket/dyrt? Öppen för allt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tosselino

Medlem
Hej!
Har så smått börjat använda mina kameror igen. Blvit lite bilder på barnens fotboll nu i sommar och det har varit riktigt kul. Har kört mest med en Nikon D700 och ett Nikon 70-200/2.8 (exakt vilket vet jag inte nu, men inte så modernt). Bilderna blir riktigt bra när fokus sitter. Hanteringen av D700 gillar jag.
MEN barnen, andra föräldrar, tränare vill gärna se bilderna mer eller mindre direkt. Som det är nu måste jag komma hem ta fram datorn, koppla in kameran, bearbeta/skapa jpg och sen dela med mig. Detta hinns/orkas inte alltid med samma dag. Eller ens helg.
Så funderar på hur jag ska modernisera mitt arbetssätt och utrustning. Kollat snabbt och det ideala vore väl att fortsätta med Nikon och skaffa en Z i fullformat och 70-200/2.8 i Z-fattning. Landade norr om 50 kkr. Begagnat kanske man kan komma ner till 35 kkr. Tycker detta är för dyrt när jag egentligen är nöjd med bilderna.
I andra ändan är det kanske en begagnad men modernare Nikon D750. Möjligen ett nytt objektiv också då jag har för mig det var nåt kompabilitetsproblem med det 70-200 jag har och modernare Nikon (kan ha fel).
Sen kanske man ska tänka helt utanför boxen och byta helt. Lästa nåt om att Fuji hade bra jpg ut ur kameran. Här är jag helt lost.
Att kunna filma hade varit kul och det fixar nog alla alternativ, mer eller mindre bra. Detta ser jag som en bonus.
 
Om du har lite krav på hur bilderna ska se ut kommer du nog inte ifrån bildbehandling även om du köper nyare. Men du får säkert bättre autofokus och mindre brus på höga iso, samt alla fördelar med spegelfritt.
 
Det är väl bara mobilbilder som man kan dela direkt på ett smidigt sätt och utan extra tillbehör.
Skaffa ett modernare begagnat Fx kamerahus för runt 10 kkr så är du hemma. D700 är ju inte dålig men det har kommit bättre sensorer och AF. Fuji etc får någon annan rekommendera.
 
Det finns helt klart alternativa lösningar för dina avnämares önskemål.

Jag kör Canon, men principen skulle bli densamma.

Med WiFi-adapter på kameran och ett 4G-modem skickar jag upp bilderna löpande till en FTP-server hemma i skåpet. Jpg direkt ur kameran. Väl där har jag en liten robot som skickar vidare till mitt konto på Flickr.
Min "kundkrets" kan titta på bilder på sig själv från matchen redan i halvtidspaus.

Detta funkar lika bra med båda mina Canon från yngre respektive äldre järnåldern.

Så länge du kan få tag i en begagnad wifi-modul till din D700 går resten att lösa med ett 4G modem och en raspberry pi.
 
Trevliga bilder, många bra som de är. Men en hel del hade nog jag bildbehandlat, bland annat skugglyft som du sa, och färgjustering m m.
Här är ett album med idrottsbilder, låt vara att de inte har med fotboll att göra, som du kan jämföra med. Praktiskt taget alla är jpeg som kameran har skapat. Ofta beskurna, ibland med lite skugglyft om ansiktet blivit för mörkt.
 
Jag har inte provat dem själv men det finns Compact Flash-minneskort med WiFi som kopplas till en app i telefonen och för över bilderna.

En lite enklare och billigare lösning som kanske funkar, ifall du gillar din D700. Jag tycker fortfarande att det är en underbar kamera.
 
Jag har inte provat dem själv men det finns Compact Flash-minneskort med WiFi som kopplas till en app i telefonen och för över bilderna.

En lite enklare och billigare lösning som kanske funkar, ifall du gillar din D700. Jag tycker fortfarande att det är en underbar kamera.
Jag har provat tre olika sorter och blev lika besviken med alla. EyeFi, Toshiba och en tredje. Alldeles för dålig bandbredd i överföringen.
 
Jag har torkat fotbollförbundet så att de är lite försiktiga med bilder upp till 15 år. Effter det tror jag inte man får spela med hemlig identitet längre.
Jag fotade många matcher och det var inget problem men vid två tillfällen så ville inte en spelare bli filmad så det finns undantag.
När det gäller fotboll använde jag förra säsongen en d7500 kamera med wifi och mobiltelefon med snapbridge. När jag fick en bra bild så förde jag över den till mobilen med snapbridge och använde sedan snapseed för bildbehandling, sedan lade jag upp bild direkt i appen min fotboll (senior och juniorfotboll). Det uppskattades och var lite kul.
Men bildbehandling i mobil under stark sol är inte optimalt. Jag tycker det ger mer att bildbehandling hemma.
 
För majoriteten av betraktarna är nyhetsvärdet och innehållet mycket viktigare än om en grön tröja skulle varit lite gulare.
Så jag publicerar heller än redigerar.
Ja, och vad som helst som kommer ur en systemkamera med tele slår föräldrarnas mobilbilder med hästlängder. Närheten, det kortare skärpedjupet och avtryck i rätt ögonblick.
 
Så länge du kan få tag i en begagnad wifi-modul till din D700 går resten att lösa med ett 4G modem och en raspberry pi.

Du kan ansluta en raspberry pi direkt till kameran med USB. Så WiFi-modul klarar du dig nog utan.

Men allt blir enklare med en modernare kamera. Dessa kameror stödjer snapbridge, jag skulle skaffa en av dom om du inte verkligen tycker om och kan raspberry pi:s.
Jag har gjort många saker med raspberry pi, men det tar rätt mycket tid. Om mecklande med raspberry pi inte är något man kan boka på skoj och intressant kontot skall man välja en annan lösning.

Följande modeller stödjer Snapbridge.
Z9, Z8, D6, Z7II, Z6III, Z6II, Z7, Z6, Z5, Zf, Zfc, Z50, Z30, D850, D780, D500, D7500, D5600, D3500, D3400, COOLPIX P1000, P950, A1000, A900, A300, B700, B500, B600, W300, W150, W100, KeyMission 80
D750, D7200, D7100, D5500, D5300, D3300, Df, J5, P900, S7000, S3700, AW130
 
Hej!
Har så smått börjat använda mina kameror igen. Blvit lite bilder på barnens fotboll nu i sommar och det har varit riktigt kul. Har kört mest med en Nikon D700 och ett Nikon 70-200/2.8 (exakt vilket vet jag inte nu, men inte så modernt). Bilderna blir riktigt bra när fokus sitter. Hanteringen av D700 gillar jag.
MEN barnen, andra föräldrar, tränare vill gärna se bilderna mer eller mindre direkt. Som det är nu måste jag komma hem ta fram datorn, koppla in kameran, bearbeta/skapa jpg och sen dela med mig. Detta hinns/orkas inte alltid med samma dag. Eller ens helg.
Så funderar på hur jag ska modernisera mitt arbetssätt och utrustning. Kollat snabbt och det ideala vore väl att fortsätta med Nikon och skaffa en Z i fullformat och 70-200/2.8 i Z-fattning. Landade norr om 50 kkr. Begagnat kanske man kan komma ner till 35 kkr. Tycker detta är för dyrt när jag egentligen är nöjd med bilderna.
I andra ändan är det kanske en begagnad men modernare Nikon D750. Möjligen ett nytt objektiv också då jag har för mig det var nåt kompabilitetsproblem med det 70-200 jag har och modernare Nikon (kan ha fel).
Sen kanske man ska tänka helt utanför boxen och byta helt. Lästa nåt om att Fuji hade bra jpg ut ur kameran. Här är jag helt lost.
Att kunna filma hade varit kul och det fixar nog alla alternativ, mer eller mindre bra. Detta ser jag som en bonus.

Mig veterligen fungerar alla Nikons 70-200 på Z-kameror. Så uppgradering till Z-kamera behöver inte innebära inköp av nytt objektiv.

Annars blir D750/D780 bra uppgraderingar också.
 
Har läst några svar men orkar inte läsa alla så mitt svar kanske redan givits.

Nikon har en app som heter SnapBtidge. Den använder jag när jag vill dela mina foton från min D850 omedelbart. Jag vet inte vilka Nikon kameror som har wifi integrerat (kan så klart köpa till).
 
Du kan ansluta en raspberry pi direkt till kameran med USB. Så WiFi-modul klarar du dig nog utan.

Men allt blir enklare med en modernare kamera. Dessa kameror stödjer snapbridge, jag skulle skaffa en av dom om du inte verkligen tycker om och kan raspberry pi:s.
Jag har gjort många saker med raspberry pi, men det tar rätt mycket tid. Om mecklande med raspberry pi inte är något man kan boka på skoj och intressant kontot skall man välja en annan lösning.

Följande modeller stödjer Snapbridge.
Z9, Z8, D6, Z7II, Z6III, Z6II, Z7, Z6, Z5, Zf, Zfc, Z50, Z30, D850, D780, D500, D7500, D5600, D3500, D3400, COOLPIX P1000, P950, A1000, A900, A300, B700, B500, B600, W300, W150, W100, KeyMission 80
D750, D7200, D7100, D5500, D5300, D3300, Df, J5, P900, S7000, S3700, AW130
Jag körde några tidiga försök med sladd och RPI men sladden stör när man skjuter fotboll. Tycker jag.

Snapbridge fryser, har jag förstått av en ann tråd här på FS, samt funkar inte med D700.

För den som inte vill bygga på RPI går det lika bra att bygga på en vanlig PC eller Mac. Den behöver inte följa med i fält så länge den sitter uppkopplad på internet.

Mitt förslag kom för att visa på möjliga alternativ. Ett billigt alternativ utan att köpa ny kamera.
 
Jag bygde in en rpi och en liten powerbank i en blixt som jag tömde på allt som var där för att blixtra. Sladden kan man dra ganska snyggt längs kamerahuset.

Jag har aldrig haft några problem med att snapbridge fryser och det fungerar inte med D700 vilket är grunden till denna tråden.

Jo, det är ett bra förslag men är man inte bekväm i Linux så kommer det orsaka väldigt många gråa hårstrån innan det fungerar.
 
Jag körde några tidiga försök med sladd och RPI men sladden stör när man skjuter fotboll. Tycker jag.

Snapbridge fryser, har jag förstått av en ann tråd här på FS, samt funkar inte med D700.

För den som inte vill bygga på RPI går det lika bra att bygga på en vanlig PC eller Mac. Den behöver inte följa med i fält så länge den sitter uppkopplad på internet.

Mitt förslag kom för att visa på möjliga alternativ. Ett billigt alternativ utan att köpa ny kamera.
SnapBtidge fryser aldrig. Har funkat perfekt i alla år.
 
Snapbridge har tidigare fungerat för mig också, men inte med den telefon jag har nu (S24 ultra) och inte heller den förra (Note 20 Ultra), men den fungerade första tiden jag hade den, men slutade fungera med Snapbridge mot slutet.
 
Jag använder mest snapbridge för att skicka gps-data till kameran. Men även för att föra över bilder. Har fungerat fint på note8, note20 och s24.

Vad har du mer än kameran som hänger på bluetooth när du använder snapbridge?
 
Jag bygde in en rpi och en liten powerbank i en blixt som jag tömde på allt som var där för att blixtra. Sladden kan man dra ganska snyggt längs kamerahuset.

Jag har aldrig haft några problem med att snapbridge fryser och det fungerar inte med D700 vilket är grunden till denna tråden.

Jo, det är ett bra förslag men är man inte bekväm i Linux så kommer det orsaka väldigt många gråa hårstrån innan det fungerar.
Än så länge har vi inte hört ett pip om Tosselinos förmåga att bygga ihop något baserat på färdiga gratis kodmoduler från nätet. Det finns trots allt ganska många som faktiskt kan sådant. Men vi vet att han egentligen är nöjd med bilderna från D700. Bara saknas ett sätt att göra de tillgängliga för betraktare på ett rappt och enkelt sätt.

Men vill Tosselino köpa nya prylar ska han såklart göra det. Nya prylar är kul!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.