Jag ser detta som ett typexempel på hur en liten rättshaverad mob agerar i skydd av det gränslösa uttrycket "folk" och det är precis samma skamlösa mobbighet från FS som tillåter att denna vendetta får pågå.
Du brukar rätt ofta slänga ur dig grundlösa påståenden som du inte har belägg för och vägrar sen stå till svars för dem. Du satte det i system för att sabotera ett trevligt community av nån anledning som bara du förstår och uppskatade och lyckades tyvärr med det. I det här fallet gissar jag att du bara slängde ur dig det utan att tänka så noga.
Så red nu ut vad du menar med "liten rättshaverad mob" är du snäll.
Liten - borde betyda att det är lätt att identifiera de fåtal personer den omfattar.
Rättshavererad - skulle gärna vilja ha en tydlig utläggning på den anklagelsen.
Mob - Brukar betyda många som utan att tänka följer samma mönser. Ordet i sig som syftar på större folksamling är rtt motsägelsefullt mot "liten".
Om du syftar på de personer som medverkar i
den här diskussionen så är den varken liten eller rättshavererad, särskilt om man räknar med de passiva som inte skriver så mycket i frågan. Många, inkl jag själv, har nog valt att hålla en låg profil i den här frågan offentligt men har ändå starka och tydliga åsikter om det.
Moderera genom att stänga tråden och gömma den helt tills vidare!
Det där som du efterlyser här är det som kallas censur och är i alla fall något som jag inte önskar att FS eller andra ska syssla med.
Istället för att påstå att bollen ligger hos Terje så tycker jag att ni som ansvarar för denna sajt ska lägga bollen där den hör hemma om brott misstänks.
Brott? Vad sjutton har det med saken att göra egentligen?
För att detta ska avgöras av en rättsinstans så krävs det en anmälan från någon som lidigt skada. Det finns många offer för Terjes bedrägerier, som både blivit smutskastade och och lidigt omfattande ekonomisk skada, men som än så länge inte gjort någon polisanmälan.
Iofs tycker jag det är lite tråkigt att ingen ännu anmält och att det fått en rättslig prövning, men oavsett det så finns finns det massor med saker som är förkastliga och mycket väl kan belysas utan att det blir rättssak, det är helt enkelt inte relevant i sammanhanget.
Terje Hellesö har fuskat och ljugit och tagits på bar gärning. När han blivit ertappad har han erkänt en liten del av det som det publicerades solklara bevis för när det var medialt uppmärksammat. Sedan har det visat sig att han fortsatt på samma sätt och att det hållit på mycket länge, troligen att hela hans "karriär" baserats på det, och att det inte alls bara handlar om fotografier utan ett mönster i allt han företar sig. Enda anledningen
Terje har lovat att "lägga korten på bordet om allt" och att låta de som vill granska hans bilder mm. Det har han inte gjort och därför ligger faktiskt bollen hos honom. Han skriver att den som vill kan få bilder skickade till sig i original för granskning, men det är också bara ljug. Kommentarer på hans blogg filtreras så att bara de han själv skriver under pseudonym och kanske någon annan enstaka stackare som inte förstår.
Han har skadat fotografins anseende rejält och jag tycker det är märkligt att fotografer fortsätter försvara honom. Nu var det bara så att han råkat hålla på med foto, hade han hållit på med något annat så hade han skadat den braschen istället. Hela affären har egentligen inte ett enda dugg med fotografi att göra, utan om hur en ohederlig människa kan dupera, ljuga och bedra en massa människor.
Som han själv satt ribban med t.ex. förföljelsen av den stackars tjejen som gjorde en målning som lite liknade ett foto av en hare som han tagit eller så kritiskt som han uttalat sig om andra fotografer som skulle vara vedervärdiga om de flyttar på en kvist för att få bättre bilder, så får han definitivt skylla sig själv och bollen ligger definitivt hos honom.
Så länge han håller på och fortsätter att ljuga och bedra är det bra att det hålls vid liv av en grupp som belyser vad han håller på med. Många som inte är insatta kan annars få för sig att han bara råkat göra ett litet snedsteg och förfalskat ett tiotal lodjursbilder under en kort period och anlita honom för föreläsningar, köpa hans böcker, gå hans kurser eller köpa hans bilder osv.
(Ännu märkligare att många fotografer försvarar honom är det då hans bilder är rätt usla, så till den grad att han upphöjt det till en konstform med ofokuserade bilder med brus osv. Det hör iofs bara min åsikt, så det får väl folk tycka vad man vill om, men jag gissar att det är medvetet för att inte manipuleringar skulle synas så bra som på bilder med högre teknisk kvalitet.)
Ni klarar er säkert utan de trafikintäkter den tråden skapar och skulle en polisiär utredning utmynna i åtal och en eventuell fällande dom kan det kanske finnas nåt skäl att öppna den igen...
Ytterligare en anklagelse att FS skulle "tillåta" den här tråden pga. ekonomisk vinning. Jäkligt lågt sjunket även av dig och en ganska tröttsam retorik. Självklart är det inte så och det vet du mycket väl, men att komma med grundlösa anklagelser verkar inte vara nåt som du tar så allvarligt på, bara de "kryddar" inläggen lite grann, eller?
Så, stå nu upp för vad du skriver och förklara hur du menar att FS tjänar pengar på att inte censurera diskussionen om Terje Helleö. Kanske blir ett litet fåtal extra annonsklicks om sidan får fler träffar tack vare sökningar på hans namn, men att du insinuerar att det skulle vara av vinnings skull från FS. Löjligt.
/Mats