Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att man ska kunna diskutera en fotograf som fortfarande gör sig offentlig genom att publicera bilder i stort sett dagligen, men som inte svarar på frågor om vissa bilder han eller hon gjort sig känd för.

Det senaste exemplet var EWO som fotograferade la Camilla på ett pizzabord, och det har visat sig att hon inte frågat fotograferna som tagit bilderna av övriga personer om tillstånd för montaget. Ska vi inte diskutera henne heller för att att det redan skrivits så mycket om den bilden?

Nu har ju du lagt ner den här diskussionen, så jag antar att det är vi klåfingrar som avgör vad som diskueteras ....

Per let´s face it, vi har väl sällan samma åsikt om någonting överhuvudtaget.
Ånä, det finns nog mycket vi tycker lika om. Jag brukar bara skriva invändningar i de fall jag har något att invända. :)

Det jag reagerade över var ju att FS hade så bråttom att ta livet av exv. debatten king "kungaporträttet" som ju riktade sig mot en samnhällsinstitution som kungahuset och dess groupies men lät avrättningen av Terje fortgå tidvis fullständigt ohämmat. Jag fick faktiskt inte ihop detta.
Om jag inte har missförstått modereringsprinciperna på FS så ville inte moderatorerna stoppa diskussionen om kungahuset. De försökte däremot att se till att tråden om Ohlson Wallins bild höll sig till ämnet. En generell diskussion om kungahuset tror jag knappast någon moderator skulle försöka få bort om den höll sig i en egen tråd.

Jag är också lagd åt det liberala hållet när det gäller moderering, men vi måste acceptera de principer som FS har. Jag tror att modereringen skulle behöva vara mycket mindre omfattande om det vore lättare att fortsätta en diskussion i en ny tråd.

Jag är också lagd åt det liberala hållet när det gäller moderering, men vi måste acceptera de principer som FS har. Jag tror att modereringen skulle behöva vara mycket mindre omfattande om det vore lättare att fortsätta en diskussion i en ny tråd.

Hur ser du att det skulle vara? Ytterligare en knapp "skapa ny tråd"? Skulle den ha ngn speciell logik?

(vi kör vBulletin och är rätt försiktiga med specialgrejjer eftersom det är ett herrans jobb när man sen uppgraderar till nya versioner. Men vi kikar på vbulletin5 och där kanske det finns stöd för sånt här)

Sammanbrottet i A77-tråden är verkligen undantaget och inte regeln och den förstördes medvetet av en besökare som egentligen inte var intresserad att diskutera det tråden avsetts för, utan som bara var ute efter att skapa oreda och konflikt. Taktiken var att slänga ur sig provocerande uttalanden och sedan vägra diskutera dessa påståenden. Det kunde bara gå på ett sätt när han tilläts hålla på.

Det tråkiga var att provokationerna fungerade. Om alla bara hade struntat i dem, så hade det varit mycket lugnare, men jag vet att det inte alltid är så lätt.

Senast ändrad:
Anders, har du inte läst vad jag har skrivit?

"Tycker du att det skulle vara mindre "förföljelse" av Terje om vi diskuterade honom som en "norsk naturfotograf som har klippt in bilder av andras lodjur i sina egna bilder"?", skriver du.

Vad är det du inte förstår?
Jag skriver att det måste bli ett slut på sparkandet på en person som uppenbarligen för länge sedan slutat vara i stånd att försvara sig. Det som pågår nu är bara rullning i tjära och fjäder, inget annat. Till vad syftar den diskussionen? Är inte det mesta uppspytt, uppslickat och idisslat och uppspytt, uppslickat och idisslat flera gånger till redan. Borde inte folk tänka på att ta hand om sin andedräkt snart?

Nu lägger jag ner.

Jag har sagt det massa gånger och det finns bara en som kan få stopp på det och det är Terje själv. Det finns ett handfull bilder som folk vill se originalfilen på. Den dagen de läggs fram så kommer det hela få ett slut. Innan dess kommer folk att leta och irritera sig på honom. Jag skulle säga att bollen ligger hos Terje. Vi försöker på vår sida hela tiden hålla koll så att det inte blir personangrepp och annat som vi inte tillåter.

Hur ser du att det skulle vara? Ytterligare en knapp "skapa ny tråd"? Skulle den ha ngn speciell logik?

(vi kör vBulletin och är rätt försiktiga med specialgrejjer eftersom det är ett herrans jobb när man sen uppgraderar till nya versioner. Men vi kikar på vbulletin5 och där kanske det finns stöd för sånt här)

Ja, jag förstår fullt och väl problemet med underhåll av progamkod, så jag försöker låta bli att tjata om en sån här funktion så mycket jag kan låta bli. :)

Jag tänkte mig en ny länk bredvid "besvara med citat" som skulle heta något i stil med "besvara i ny tråd". Funktionen skulle vara ungefär att man fick upp en dialog där man kunda fylla i namn och ämnesområde (default ämnesområde kan kanske vara "Fritt Forum") och sen skulle man få skriva ett inlägg som vanligt och detta skulle hamna i den nya tråden. Sen skulle ett inlägg genereras automatiskt i den gamla tråden med en länk till inlägget i den nya tråden.

Jag har inte tänkt ut det här i detalj, och det kräver nog en del funderande för att få det riktigt bra. Det kan också tänkas att man kan vilja lägga till flera detaljfunktioner för att styra hur kommentaren styrs bort från den gamla tråden (t.ex att det nya inlägget hamnar i en existerande tråd).

Om ni på FS börjar fundera på en sån här funktion så är jag gärna med och spånar om hur det bör fungera.

Vi får ta och kika på ver5. Den har bättre stöd för mobila plattformar så det är prio. Sen skall vi kika vad det mer finns för nytt i den versionen. Och sen får vi försöka uppskatta arbetsinsatsen att migrera.

Terjetråden är sen länge undanflyttad till ett fora vars trådar inte syns på framsidan. Med syftet att vi inte tycker den tråden är särskilt intressant längre och att den kan få leva lite undanskymd för de som varit med i den (de får ju mail om nya inlägg).

Du förespråkar i princip ingen moderering och det är klart att du då vill framställa moderering som något som tar död på forum. Men det finns ju en annan sida på det myntet, och det är alla dem som tycker att forumen (tex Sony) hade alldeles för hård och gapig ton och därför inte trivdes där och skrämdes bort. Klagomålen gällde också att att det var en kärna som tyckte sig ha rätt att bestämma vad som gällde och att de skapat trådar och därför ägde dem. Helt fel.

Såvisst, livscykeln är såklart att folk tröttnar / inte kan ta en moderering etc och flyttar någon annanstans. Men Sony säljer ju fortfarande kameror och nya ägare vill diskutera nya frågeställningar. Så när folk flyttar så tar andra vid.

De som flyttar vill självklart framhålla att allt vara mycket bättre och med högre kunskapsnivå när de var med, men de verkar snabbt glömma att det också var barn i början och ställde dumma frågor.

Moderering är viktigt, men man får också vara mycket noggrann med att skilja på vad utgivarens syn och övergripande taktik med moddandet är, och vad verklig journalistisk etik är.

Från fotosidans synvinkel borde ju grundinställningen vara att det som många kallar "dravel" är helt ok, off-topic-spår är också ok så länge de är inom definitionsrummet för grundämnet.

Detta anser jag personligen vara en självklarhet om man som Fotosidan är en fristående, medlemsbaserad verksamhet där all inkomst kommer av besökarantalet. Jag utgår nu då naturligvis från att FS inte är sponsrat av Canon, kungahuset och föreningen Slakta Terje (ironi, om nu ingen förstod det!).

Det som däremot borde vara helt fritt upp till moderatorerna (inom deras uppdragsbeskrivning naturligtvis!) är att ta bort personangrepp, onödiga mängder vulgärt språk och uppenbara fösök att sabotera en meningsutväxling mellan andra på sidan eller tråden - så kallat "trollande". Här finns ju ett spelrum man får vara försiktig inom. Ingen gör rätt alltid, och så länge moderatorerna också är öppna med att det kan bli fel ibland (man hinner ju sällan läsa hela trådar för att moderera ett enstaka enradsinlägg...) tror jag den stora publiken är helt ok med detta.

Personer som "bara" är kontroversiella i sina åsikter och i sina inlägg måste naturligtvis få finnas inom rimliga gränser. Det fria ordet är vad forum-baserad kommunikation handlar om, och också det som driver ett forum framåt.

Fotosidan är inte ett halleluja-forum, där man automatiskt platsar och har en självklar vilja att aktivt delta därför att man har en nästan religös övertygelse och predikansvilja. Detta finns bara inom snäva område som forum vars huvudsakliga inriktning är att promovera något som besökaren redan är grundmurat övertygad om (Canonrumors.com, Leicablog osv).

Fotosidan är ett ganska allmänriktat fotoforum där allt mellan porträttbelysning, efter-redigering av fälthare, betalningsfrågor i bröllopsfotografering och kiseldioxids spektrala egenskaper diskuteras. Inom detta måste ett utrymme för sidospår finnas.

Bröllopsfotografer kan må bra av att veta hur andra specialiteter inom fotografi hanterar fakturering och prissättning.
Fältharar ska man tydligen lämna ifred, och inte ge onaturliga öronförstoringar o.dyl.
Porträttbelysning beror ju på sammanhang, budget och tid - förutom då vad för slags resultat man eftersträvar.

Enstaka frågor som till exempel "vrider man knappen åt höger eller åt vänster för att..." har ju naturligtvis inte så stor utvecklingsfrihet - men dock kan man ju faktiskt ifrågasätta varför trådägaren vill vrida på knappen från början. Denna fråga kan ju växa vidare.
....................

Den absolut sista meningen här - "att växa vidare" är ju en grundförutsättning för att typen av verksamhet ska fortsätta frodas och hållas vital och intressant. Att man vrider tumknappen på en Nikon åt höger för att öka bländartalet (men att man kan ändra detta i menyerna) går ju bara att upprepa ett visst antal gånger innan det uppenbara svaret RTFM kommer. Detta utvecklar inte verksamheten eller medlemsnivån (eller det aktiva medlemsantalet heller för den delen).

Nyanserat inlägg. Jag spinnar vidare. Vi skulle ju helst slippa modda öht,, inte minst för att det tidskrävande och otroligt tråkigt. Den moderering som jag personligen spenderar mest tid med är att bedöma om saker och ting är personangrepp eller inte. Och sen är det inläggen som folk upplever nästan som spam. Dvs det upplevs att trådarna pratas sönder. Och att de som skriver såna inlägg är såna forumrävar att de aldrig bryter mot regler men ändå upplevs som provocerande av merparten. Och sen är det då OT inläggen. Det är ju alltid svårt att bedöma var gränsen går.

Historiskt så har vi ju modererat väldigt lite. Och då tyckte många att det inte var bra. Och när vi modererar så tycker andra att det är sådär. Ja summasummarum, hur man än vänder sig så har man röven bak :)

Jag har sagt det massa gånger och det finns bara en som kan få stopp på det och det är Terje själv. Det finns ett handfull bilder som folk vill se originalfilen på. Den dagen de läggs fram så kommer det hela få ett slut. Innan dess kommer folk att leta och irritera sig på honom. Jag skulle säga att bollen ligger hos Terje.
...

Jag ser detta som ett typexempel på hur en liten rättshaverad mob agerar i skydd av det gränslösa uttrycket "folk" och det är precis samma skamlösa mobbighet från FS som tillåter att denna vendetta får pågå. Moderera genom att stänga tråden och gömma den helt tills vidare!

Istället för att påstå att bollen ligger hos Terje så tycker jag att ni som ansvarar för denna sajt ska lägga bollen där den hör hemma om brott misstänks.

Ni klarar er säkert utan de trafikintäkter den tråden skapar och skulle en polisiär utredning utmynna i åtal och en eventuell fällande dom kan det kanske finnas nåt skäl att öppna den igen...

Jag ser detta som ett typexempel på hur en liten rättshaverad mob agerar i skydd av det gränslösa uttrycket "folk" och det är precis samma skamlösa mobbighet från FS som tillåter att denna vendetta får pågå.

Du brukar rätt ofta slänga ur dig grundlösa påståenden som du inte har belägg för och vägrar sen stå till svars för dem. Du satte det i system för att sabotera ett trevligt community av nån anledning som bara du förstår och uppskatade och lyckades tyvärr med det. I det här fallet gissar jag att du bara slängde ur dig det utan att tänka så noga.

Så red nu ut vad du menar med "liten rättshaverad mob" är du snäll.

Liten - borde betyda att det är lätt att identifiera de fåtal personer den omfattar.
Rättshavererad - skulle gärna vilja ha en tydlig utläggning på den anklagelsen.
Mob - Brukar betyda många som utan att tänka följer samma mönser. Ordet i sig som syftar på större folksamling är rtt motsägelsefullt mot "liten".

Om du syftar på de personer som medverkar i den här diskussionen så är den varken liten eller rättshavererad, särskilt om man räknar med de passiva som inte skriver så mycket i frågan. Många, inkl jag själv, har nog valt att hålla en låg profil i den här frågan offentligt men har ändå starka och tydliga åsikter om det.

Moderera genom att stänga tråden och gömma den helt tills vidare!
Det där som du efterlyser här är det som kallas censur och är i alla fall något som jag inte önskar att FS eller andra ska syssla med.

Istället för att påstå att bollen ligger hos Terje så tycker jag att ni som ansvarar för denna sajt ska lägga bollen där den hör hemma om brott misstänks.

Brott? Vad sjutton har det med saken att göra egentligen?
För att detta ska avgöras av en rättsinstans så krävs det en anmälan från någon som lidigt skada. Det finns många offer för Terjes bedrägerier, som både blivit smutskastade och och lidigt omfattande ekonomisk skada, men som än så länge inte gjort någon polisanmälan.

Iofs tycker jag det är lite tråkigt att ingen ännu anmält och att det fått en rättslig prövning, men oavsett det så finns finns det massor med saker som är förkastliga och mycket väl kan belysas utan att det blir rättssak, det är helt enkelt inte relevant i sammanhanget.

Terje Hellesö har fuskat och ljugit och tagits på bar gärning. När han blivit ertappad har han erkänt en liten del av det som det publicerades solklara bevis för när det var medialt uppmärksammat. Sedan har det visat sig att han fortsatt på samma sätt och att det hållit på mycket länge, troligen att hela hans "karriär" baserats på det, och att det inte alls bara handlar om fotografier utan ett mönster i allt han företar sig. Enda anledningen

Terje har lovat att "lägga korten på bordet om allt" och att låta de som vill granska hans bilder mm. Det har han inte gjort och därför ligger faktiskt bollen hos honom. Han skriver att den som vill kan få bilder skickade till sig i original för granskning, men det är också bara ljug. Kommentarer på hans blogg filtreras så att bara de han själv skriver under pseudonym och kanske någon annan enstaka stackare som inte förstår.

Han har skadat fotografins anseende rejält och jag tycker det är märkligt att fotografer fortsätter försvara honom. Nu var det bara så att han råkat hålla på med foto, hade han hållit på med något annat så hade han skadat den braschen istället. Hela affären har egentligen inte ett enda dugg med fotografi att göra, utan om hur en ohederlig människa kan dupera, ljuga och bedra en massa människor.

Som han själv satt ribban med t.ex. förföljelsen av den stackars tjejen som gjorde en målning som lite liknade ett foto av en hare som han tagit eller så kritiskt som han uttalat sig om andra fotografer som skulle vara vedervärdiga om de flyttar på en kvist för att få bättre bilder, så får han definitivt skylla sig själv och bollen ligger definitivt hos honom.

Så länge han håller på och fortsätter att ljuga och bedra är det bra att det hålls vid liv av en grupp som belyser vad han håller på med. Många som inte är insatta kan annars få för sig att han bara råkat göra ett litet snedsteg och förfalskat ett tiotal lodjursbilder under en kort period och anlita honom för föreläsningar, köpa hans böcker, gå hans kurser eller köpa hans bilder osv.

(Ännu märkligare att många fotografer försvarar honom är det då hans bilder är rätt usla, så till den grad att han upphöjt det till en konstform med ofokuserade bilder med brus osv. Det hör iofs bara min åsikt, så det får väl folk tycka vad man vill om, men jag gissar att det är medvetet för att inte manipuleringar skulle synas så bra som på bilder med högre teknisk kvalitet.)

Ni klarar er säkert utan de trafikintäkter den tråden skapar och skulle en polisiär utredning utmynna i åtal och en eventuell fällande dom kan det kanske finnas nåt skäl att öppna den igen...

Ytterligare en anklagelse att FS skulle "tillåta" den här tråden pga. ekonomisk vinning. Jäkligt lågt sjunket även av dig och en ganska tröttsam retorik. Självklart är det inte så och det vet du mycket väl, men att komma med grundlösa anklagelser verkar inte vara nåt som du tar så allvarligt på, bara de "kryddar" inläggen lite grann, eller?

Så, stå nu upp för vad du skriver och förklara hur du menar att FS tjänar pengar på att inte censurera diskussionen om Terje Helleö. Kanske blir ett litet fåtal extra annonsklicks om sidan får fler träffar tack vare sökningar på hans namn, men att du insinuerar att det skulle vara av vinnings skull från FS. Löjligt.

/Mats

Senast ändrad:
(Verkar onödigt att starta en ny tråd om moderering så jag återanvänder den här).

I tråden om NIKKOR 70-200mm f/4G VR ställde jag en fråga om vad en skribent menade. Det inlägget försvann, och då trodde jag att något hade gått fel, så jag skrev ett nytt inlägg med samma fråga (fast tydligare formulerad). Även detta inlägg är borta, så jag antar att en moderator har raderat det. Varför? Får man inte ställa frågor och be om förtydliganden?

(Det är f.ö. lite förvirrande när inlägg bara försvinner. Det går inte att veta om det beror på tekniska fel eller på moderering. Någon form av indikering på att ett inlägg har raderats vore väldigt bra, men jag har tyvärr inget konkret förslag på hur det skulle göras.)

skumt, man måste ju få veta varför ens inlägg blir modererade, annars får man ju ingen chans att ändra sitt beteende.

Tycker mig minnas att saker försvann i våras, inlägg som var normala, kanske är nåt fel på forumet?

Och så tycker jag ockå att om ett inlägg raderas så ska det stå att det är borttaget.

Jag får en olustig agressiv känsla av forumet när man märker att folk är upprörda men man ser inget spår av vad som upprör dom.
Det blir obgripligt och man riskerar att folk framstår som psykopater när dom är arga över nåt som inte finns längre.

Och personen som trollar kan ju fortsätta spela oskyldig/ovetande när nya kommer in i tråden för det finns ju inga spår kvar av trollandet.

edit: genomförandet måste ju vara busenkelt. moderatorerna kan ju ändra i inlägg så det är ju bara att radera all text och istället skriva "Inlägget raderat/ändrat av moderatorn".
Trodde det redan gjordes för har sett ibland att t.ex. personuppgifter eller snodda bilder tas bort och så står det nåt om att moderatorn har ändrat inlägget. Det borde ju gälla även om all text tas bort.

Som framgår av forumreglerna kan inlägg modereras utan närmare förklaring, men i just det här fallet gällde det en enradig kommentar på en uppenbar felstavning. Om man inte förstår vad en forumskriben menar när det blivit felstavat är det bättre att fråga skribenten via PM i stället för att ta det i forumet.

Det förvånar mig ständigt att så många gamla forumrävar skriver så mycket som måste modereras och fortfarande inte har koll på reglerna som gäller i forumet ...

Det var ett ord jag inte förstod. Jag kunde inte få det till en felstavning av ett annat ord hur mycket jag än försökte. Alltså frågade jag vad han menade.

Jag tycker att Postels lag ("Be liberal in what you accept, and conservative in what you send") bör vara tillämplig vid moderering. Utgå inte från en förutfattad mening om vad som ligger bakom ett inlägg. Min kommentar var inte ett klagomål på felstavning. (Jag har fortfarande ingen aning om vad Paul menade.)

Det var ett ord jag inte förstod. Jag kunde inte få det till en felstavning av ett annat ord hur mycket jag än försökte. Alltså frågade jag vad han menade.

Jag tycker att Postels lag ("Be liberal in what you accept, and conservative in what you send") bör vara tillämplig vid moderering. Utgå inte från en förutfattad mening om vad som ligger bakom ett inlägg. Min kommentar var inte ett klagomål på felstavning. (Jag har fortfarande ingen aning om vad Paul menade.)

Jag gissar att "baice" = "nice" i det fallet, men oavsett det modererade jag bort det då det var en "oneliner" som knappast förde diskussionen framåt. Man behöver inte kommentera allt man läser bara för att man inte förstår det, och om man ändå gör det då är oneliners inte att föredra - försök att skriva något som för diskussionen framåt i stället. Felstavningen i det här fallet var knappast något som var så viktigt så att det behövde kommenteras (oavsett betydelse).

Jag håller med om att moderering bör ske restriktivt, men det går faktiskt inte när det är folk som oavbrutet postar OT och dylikt.

/afe

Vi har kanske olika syn på nyttan och onyttan av enradiga kommentarer, men visst kan kan försöka skriva lite mer utförligt i fortsättningen (vilket jag också gjorde när jag trodde att mitt inlägg hade hamnade i ett svart hål och skrev ett nytt).

Jag tycker att modereringen i allmänhet är rätt bra på Fotosidan, men i det här fallet tycktes den mig tämligen obegriplig. OK, om du utgick från att jag klagade på en felstavning så förstår jag att du tyckte att mitt inlägg var dumt, men det gjorde jag alltså inte. Anledningen till att jag skrev i den här tråden var alltså att jag helt enkelt inte kunde förstå varför inlägget togs bort (eftersom jag inte kunde inse att du trodde att det var ett klagomål på en felstavning).

Ja försök vara konstruktiv och driva diskussioner framåt. Att skriva för skrivandets skull är ofta tröttsamt i längden. PMD du har ju varit här bra länge och vet ju vad vi som driver och modererar tycker är rätt nivå på inlägg.

Tar upp detta med moderering igen.

I den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=149125

Har en del inlägg plockats bort som gjorts efter moderatorns inlägg 58.

Jag framförde synpunkter på att modereringen i det här fallet var alldeles för hård.

Jag anser att mitt inlägg var sakligt och jag tycker det hade varit på sin plats att moderatorn bemötte det i tråden.

Jag vet att ni som modererar inte behöver motivera era åtgärder men lite högre i tak tycker jag det kan vara.

Personligen tycker jag att grundregeln skall vara att man bör ha väldigt starka motiv för att plocka bort ett inlägg.

Att välja att inte bemöta kritiken med sakliga argument utan istället dölja den känns inte OK tycker jag.

Om moderatorn inte vill diskutera i tråden - vilket jag kan förstå - så går det ju lätt (?) för denne att flytta inläggen till en ny tråd i denna del av forum och ta diskussionen där.

Tycker jag.

En enkel regel torde kunna vara att inte moderera om ingen anmält ett inlägg. Om användarna inte stör sig så ska ju inte moderatorns personliga åsikt föranleda moderering. Lite som att du faktiskt kan gå mot röd gubbe mitt framför polisen utan att de gör något, om ingen fara föreligger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar