Annons

Moderering

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sluta med pajkastning!

Jag kan inte förstå hur Fotosidan kan acceptera den personförföljelse denna tråd är ett exempel på från början till slut. Läs igenom Elmfeldt! Jag tycker den är en skamfläck för FS och det helt oavsett hur det ligger till med sakfrågan. Är det inte dags att helt stänga den här tråden nu?

Jag brukar inte vara någon större fan av moderering men det här är verkligen ett undantag som sticker ut.

Tråden är inte ett exempel på personförföljelse. De flesta skriver sansat och sakligt om sakfrågan (dvs Hellesøs bildfuskande), och när det ibland har kommit några lite väl onyanserade inlägg som kan räknas i kategorin personangrepp så har moderatorerna ingripit. Det har inte varit speciellt ofta.

Notera trådens storlek. Ett fåtal osakliga inlägg i en sådan stor tråd gör inte tråden till ett exempel på personförföljelse.

Jag har brutit ut dessa två inlägg så kan vi fortsätta det sidospåret här.

Moderering är väldigt svårt. Det blir hela tiden gränsdragningar. Se bara de ovanstående, en tycker solklara personangrepp en annan tycker inte att det är det. Och sen skall vi moderatorer bedöma vem som har mest rätt, eller om ingen har det.

Vi som modererar försöker hela tiden ta rätt beslut och har aldrig något intresse att ta någons parti.

Det verkar slående att ovanstående två inläggare har ca 6000 och 12000 inlägg var.
Angående Terjes bildfuskande så går det inte att tysta ned eller stänga diskussionerna. Hela grejen är för stor för det.

Eftersom jag har dubbelt så många inlägg som Sten-Åke så har jag dubbelt så rätt. :)

Det är förstås inte konstigt att mycket aktiva inläggsskribenter kommer högt upp på listan av folk om har åsikter.

Jag tycker nog att Fotosidans moderatorer gör ett rätt bra jobb. Även om jag någon gång har uttryckt mitt missnöje med att bli modererad, så förstår jag att det verkligen inte är ett lätt jobb.

Om tanken med den här tråden är att diskutera Hellesø-trådens existens så har jag nog inget ytterligare argument för tillfället. Min åsikt finns i inlägg #2.

Kan det vara så att det faktiskt är bra att en tråd blir lång i stället för att den spricker och sprider ut sig i många liknande trådar. Man håller "problemet" isolerat så att säga.
Risken med att stänga eller censurera är att man vill gjuta olja på vågen men men får en motsatt effekt.
De flesta trådar självdör väl.

Tråden är inte ett exempel på personförföljelse. De flesta skriver sansat och sakligt om sakfrågan (dvs Hellesøs bildfuskande), och när det ibland har kommit några lite väl onyanserade inlägg som kan räknas i kategorin personangrepp så har moderatorerna ingripit. Det har inte varit speciellt ofta.

Notera trådens storlek. Ett fåtal osakliga inlägg i en sådan stor tråd gör inte tråden till ett exempel på personförföljelse.

Per let´s face it, vi har väl sällan samma åsikt om någonting överhuvudtaget.

När det var som värst så var det rena "hang them high" Per. Folk som utsåg sig själva som privatspanare och började kartlägga Terjes ekonomi och alla möjliga andra typer av konstigheter. Rena pöbelväldet där FS gick i marchtakt med en del av det sämsta från Flashback i ämnet. Det spårade mycket snabbt ur och nu känns det mesta som dravlas i den tråden som idisslande av något som redan tuggats rent på allt väsentligt innehåll för längesedan. Det var just därför jag undrade om David inte lika gärna kunde flytta undan denna bisarra tråd och låta den dö i frid när man i andra sammanhang fullständigt modererar all dialog sönder och samman som exv. i Sony-forumen som nu alla är på väg att dö och där de flesta som deltog där nu lämnat FS för andra möten i andra siter.

Det jag reagerade över var ju att FS hade så bråttom att ta livet av exv. debatten king "kungaporträttet" som ju riktade sig mot en samnhällsinstitution som kungahuset och dess groupies men lät avrättningen av Terje fortgå tidvis fullständigt ohämmat. Jag fick faktiskt inte ihop detta. Jag är annars en stor förespråkare för långa trådar med minimal moderering. Moderering kan vara på sin plats men sällan för OT. För hela grejen med för klåfingrig OT är att den bortser från att väldigt mycket kunskap och kreativitet kommer just ur de dialoger som försigår i skarvarna mellan det tråden officiellt handlar om. Jag tror inte på trådar som uppslagsböcker över ett ämne. För det håller de alltför taskig litterär kvalitet. Trådarnas styrka är just i deras bästa stunder att problem associeras vrids och vänds och blir något mer än den snävaste tolkning som ryms i forumrubrikerna. Ibland är inte ens TS medvetna om att de skulle vinna på vidare ämnesrubriceringar.

Det finns ett antal bra exempel på detta under de 3-4 senaste åren i den s.k. "pixeltråden", trådarna som behandlade AF-problemen i Canons proffsmodeller, 5D MK II och 7D samt i de diskussiner som analyserade effekterna av det tekniksprång som Sonys sensorer tog för ett par sensorgenerationer sedan, där DR förbättrades flera steg relativt exv. Canons sensorer (på basiso). Dessa möten modererades inte alls vad jag kan minnas och debatterna var mycket hårda. Tidvis när man väntade på exv. ny input från exv. Dpreview eller i diskussioner som delar av deltagarna höll i andra forum. Dessa trådar var rena folkbildningen i fotorelaterad teknik i nära realtid. Idag skulle sådana diskussioner aldrig kunna lyfta för de skulle ha modererats sönder och samman inna de skulle kunnat lyfta det minsta.

Dessa trådar har varit avgörande för att exv. få mer perspektiv på den fullständigt enögda fixeringen vid "brusneuroserna" som så totalt dominerat varenda ryggmärgsreflex och fördom om vilka egenskaper en ny mer pixelbeströdd generation sensorer egentligen kunde ha. Vi har ju tack vare "teknikfaktorn" faktiskt fått fler och mindre pixlar per yta och bättre brusegenskaper och bättre DR, vilket man när det begav sig i pixeltråden ofta trodde var omöjligt eftersom en del trodde detta var styrt enbart av "naturlagarna".

Att räkna folks inlägg och som jag förstår det ta det som ett avstamp för någon form av misstänkliggörande tycker jag bara är konstigt. Av vilka skäl tar man annars upp de siffrorna? Jag har dock aldrig förstått vitsen med enbart rent kvanitativa analysers värde. De missar ofta hela poängen. De tar ju inte någon som helst hänsyn till vad folk skriver och trots att jag sällan har samma ståndpunkt som Per så måste jag säga att han ytterst sällan skriver någon goja, utan är en av de som bidrar till att lyfta kvaliteten på de trådar han deltar i. Det är mer än man kan säga om de flesta och i synnerhet en del som kräks upp sin galla i Terje-tråden. Så i det fallet ska du ha min respekt Per. Jag har mycket lite av det att ge till en del andra och speciellt de som inte fattar när de borde lägga ner Terje jakten. Han är ju nedlagd redan för mycket länge sedan.

Mina bidrag till FS blir alltmer sporadiska, så J O, du får väl analysera den sjunkande trenden i antal inlägg från mig och andra och notera när de eventuellt helt upphör. Fotosidan har faktiskt blivit alltmer ointressant för mig under året och vi är ju en del som nu fortsätter våra diskussioner utanför Fotosidan och de handlar alltmer sällan om Fotosidan. FS bleknar alltmer. Ibland för vi diskussionerna i andra forum eller via gruppmail med de vi vill hålla i loopen.

Fotosidan blir åtminstone på kort sikt betydligt mindre vital än tidigare när folk som Mikael Risedal, Lennart Aspman, Joakim (Suede II) (vår gudabenådade teknikfantom), Jon som drev mycket av diskussionen i pixeltråden och stod för det som skulle visa sig bestå i kunskap i polemik med exv. Risedal och nestorn Lars Kjellberg. Väldigt lite av analys pågår nu på FS av den empiriska typ som Risedal och Aspman tidigare ägnade sig åt i trådarna om AF-problemen och DR-utvecklingen i Sonys nya sensorgenerationer. På så sätt har Fotosidan starkt utarmats och stagnerat.

Jag tror emellertid på "koltrastteorin", så det kommer i bästa fall andra men just nu känns FS alltmer ointressant, så hittar jag inte andra skäl att bli mer aktiv så tror jag ni kommerse inlägg av mig i allt mindre grad så mina 6000 inlägg kommer nog bli marginellt fler och det kanske glädjer en del och det blir säkert lite mindre att moderera :) för främt Anders, men även för David, som uppenbarligen blivit mer aktiv på det området under senare tid. Om det kan glädja någon så kan jag ju ta bort mitt konto och då försvinner ju hela min historik på FS, vilket är smått fantastiskt. Då kan man vända blad, vilket ju är rätt populärt numera och börja på ny kula.

Senast ändrad:
Terjetråden är sen länge undanflyttad till ett fora vars trådar inte syns på framsidan. Med syftet att vi inte tycker den tråden är särskilt intressant längre och att den kan få leva lite undanskymd för de som varit med i den (de får ju mail om nya inlägg).

Du förespråkar i princip ingen moderering och det är klart att du då vill framställa moderering som något som tar död på forum. Men det finns ju en annan sida på det myntet, och det är alla dem som tycker att forumen (tex Sony) hade alldeles för hård och gapig ton och därför inte trivdes där och skrämdes bort. Klagomålen gällde också att att det var en kärna som tyckte sig ha rätt att bestämma vad som gällde och att de skapat trådar och därför ägde dem. Helt fel.

Såvisst, livscykeln är såklart att folk tröttnar / inte kan ta en moderering etc och flyttar någon annanstans. Men Sony säljer ju fortfarande kameror och nya ägare vill diskutera nya frågeställningar. Så när folk flyttar så tar andra vid.

De som flyttar vill självklart framhålla att allt vara mycket bättre och med högre kunskapsnivå när de var med, men de verkar snabbt glömma att det också var barn i början och ställde dumma frågor.

Terjetråden är sen länge undanflyttad till ett fora vars trådar inte syns på framsidan. Med syftet att vi inte tycker den tråden är särskilt intressant längre och att den kan få leva lite undanskymd för de som varit med i den (de får ju mail om nya inlägg).

Du förespråkar i princip ingen moderering och det är klart att du då vill framställa moderering som något som tar död på forum. Men det finns ju en annan sida på det myntet, och det är alla dem som tycker att forumen (tex Sony) hade alldeles för hård och gapig ton och därför inte trivdes där och skrämdes bort. Klagomålen gällde också att att det var en kärna som tyckte sig ha rätt att bestämma vad som gällde och att de skapat trådar och därför ägde dem. Helt fel.

Såvisst, livscykeln är såklart att folk tröttnar / inte kan ta en moderering etc och flyttar någon annanstans. Men Sony säljer ju fortfarande kameror och nya ägare vill diskutera nya frågeställningar. Så när folk flyttar så tar andra vid.

De som flyttar vill självklart framhålla att allt vara mycket bättre och med högre kunskapsnivå när de var med, men de verkar snabbt glömma att det också var barn i början och ställde dumma frågor.

Det märkliga med personförföljelserna i Terjetråden var att de inte modererades alls när det pågick som värst. Jag undrade varför ingen ingrep i det gatloppet. För det var rent osmakligt. Läs och begrunda som sagt. Det är en skamfläck.

I princip så är jag för så lite moderering som möjligt men det finns tillfällen där det är nödvändigt. I AF-trådarna var det en jeppe som konstant försökte trascha all dialog. Till slut tror jag opinionen i forumet blev så pass stark att personen i fråga försvann. De som inte är helt okänsliga gör ofta det när mottrycket ökar. Det som varit lite unikt i Terjetråden att lynchmobben varit så stark att inget rått på den även om försök gjorts.

När det gäller Sony-forumen så var det tvärtom på det sättet att många kom till dem som överhuvudtaget inte använde Sony. Per är väl ett exempel och de kom därför att de tyckte det var roliga och trevliga forum med högt i tak. Så var det länge tills en person som heller inte hade någon som helst Sony-anknytning fick det mesta att spåra ur. I det fallet en lätt rabiat Canon-användare som av något skäl inte trivdes lika bra i Canon-forumen. Det var först när han tillåtits att hålla på ett tag med sina dumheter som en av Sony-fotograferna gick i spin och började bli "riktigt gapig", för att använda en variant på din egen formulering. Även den personen var alltså Canon-användare.

Sedan började det modereras och det fick "Canon-trollet" att dra men samtidigt så blev det svårt att få vettigt diskussionsklimat överhuvudtaget. Det blev riktigt klåfingrigt och i sina värsta stunder rensades allt som moderatorn uppfattade som OT bort samtidigt som moderatorn själv yrade om sin Nikon-kamera.Uppenbart ovetandes om att han var i ett Sony-forum som handlade om den då senaste Sony-modellen. Så inte ens han var ju on topic, även om han nog inte riktigt fattade detta själv. Vi hade dock ingen möjlighet att slippa hans OT-inlägg.

När det gäller kunskapsnivå, så är en del av de som lämnat eller starkt reducerat sin närvaro några av de kunnigaste och intressantaste som FS haft som medlemmar och besökare. Det är väl rätt obestridligt att få i detta land har exv. Joakim /Suede II:s tekniska kunskaper kring fotografi. Personer av hans kaliber ersätts inte så lätt.

Du skriver: "Klagomålen gällde också att att det var en kärna som tyckte sig ha rätt att bestämma vad som gällde och att de skapat trådar och därför ägde dem. Helt fel."

Ja visst är det helt fel! Jag tycker inte alls att den skrivningen beskriver stämningarna i Sony-trådarna normalt. Tvärtom. Just att det var så högt i tak och fritt i formen där vem som helst kunde säga precis vad som helst, borgade ju för att trådarna var så pass populära som de var. Tvärtom var det ju så att trådarna utmärktes just av att mer sansade deltagare inte tvekat att ta tag i diskussioner som inte fungerat och varit på väg att spåra ur. Man vinnlade sig verkligen om att stämningen skulle vara bra och det har många vittnat om som varit icke-Sony-fotografer på besök i trådarna.

Sammanbrottet i A77-tråden är verkligen undantaget och inte regeln och den förstördes medvetet av en besökare som egentligen inte var intresserad att diskutera det tråden avsetts för, utan som bara var ute efter att skapa oreda och konflikt. Taktiken var att slänga ur sig provocerande uttalanden och sedan vägra diskutera dessa påståenden. Det kunde bara gå på ett sätt när han tilläts hålla på. Nu är det säkert lugnare men det är ju delvis därför att barnet kastats ut med badvattnet och det är alltid olyckligt när sådant sker. Jag är inte alls imponerad över hur detta skötts från er sida..

Det märkliga med personförföljelserna i Terjetråden var att de inte modererades alls när det pågick som värst. Jag undrade varför ingen ingrep i det gatloppet. För det var rent osmakligt. Läs och begrunda som sagt. Det är en skamfläck.

Det är inte min bild, och jag ser ändå tråden komplett med alla inlägg som tagits bort. Inlägg #34 är det första som modereras och sen är vi flera om att bevaka tråden. Den tråden är nog den tråd som modererats hårdast av alla fotosidan-trådar.

Sedan började det modereras och det fick "Canon-trollet" att dra men samtidigt så blev det svårt att få vettigt diskussionsklimat överhuvudtaget. Det blev riktigt klåfingrigt och i sina värsta stunder rensades allt som moderatorn uppfattade som OT bort samtidigt som moderatorn själv yrade om sin Nikon-kamera.Uppenbart ovetandes om att han var i ett Sony-forum som handlade om den då senaste Sony-modellen. Så inte ens han var ju on topic, även om han nog inte riktigt fattade detta själv. Vi hade dock ingen möjlighet att slippa hans OT-inlägg.

Jag har ingen aning om vem det är du menar är moderatorn. Du kan maila mig på [email protected] så kan jag också besvara där, så slipper vi peka ut folk här.

För övrigt tycker jag att du här har den där tonen som inte jag tycker är trevlig. Vill du själv bli utpekade som någon yrar och allmänt dum-i-huvudet?

Ja visst är det helt fel! Jag tycker inte alls att den skrivningen beskriver stämningarna i Sony-trådarna normalt. Tvärtom. Just att det var så högt i tak och fritt i formen där vem som helst kunde säga precis vad som helst, borgade ju för att trådarna var så pass populära som de var. Tvärtom var det ju så att trådarna utmärktes just av att mer sansade deltagare inte tvekat att ta tag i diskussioner som inte fungerat och varit på väg att spåra ur. Man vinnlade sig verkligen om att stämningen skulle vara bra och det har många vittnat om som varit icke-Sony-fotografer på besök i trådarna.

Jag försökte moderera i en Sonytråd (tror det var i våras) men det tog hus i helvete och det berättades att jag inte skulle hålla på med sånt för nu var jag inne i Sonyforumet är där gällde si och så. Jag var vek nog att backa tillbaka och lägga tillbaka inlägg. Det kommer inte ske igen. Och jag har aldrig varit med om något liknande i något annat av våra forum.

Sedan började det modereras och det fick "Canon-trollet" att dra men samtidigt så blev det svårt att få vettigt diskussionsklimat överhuvudtaget. Det blev riktigt klåfingrigt och i sina värsta stunder rensades allt som moderatorn uppfattade som OT bort samtidigt som moderatorn själv yrade om sin Nikon-kamera.Uppenbart ovetandes om att han var i ett Sony-forum som handlade om den då senaste Sony-modellen. Så inte ens han var ju on topic, även om han nog inte riktigt fattade detta själv. Vi hade dock ingen möjlighet att slippa hans OT-inlägg..

Det är alltså jag som är klåfingret, för dem som inte redan lyckats räkna ut det med näsan.

Jag råkade ta bort ETT inlägg för mycket i en utvikning som handlade väldigt mycket om Nikon, Linux eller vad det nu råkade vara, och inte alls om Sony. Detta inlägg lade jag dock tillbaks när jag insett mitt misstag. Mitt yrande om min Nikonkamera var i jämförelse med Sony, och handlade alltså inte bara om Nikon vilket många av inläggen gjorde.

Det går för övrigt alldeles utmärkt att rapportera mina foruminlägg också om ni tycker att jag yrar. Det är fullt naturligt att det blir OT i trådarna då och då, men det har en tendens att kunna bli väldigt långa sidospår av detta när det blir märkeskrig, diskussioner om olika operativsystem och liknande.

Det är inte min bild, och jag ser ändå tråden komplett med alla inlägg som tagits bort. Inlägg #34 är det första som modereras och sen är vi flera om att bevaka tråden. Den tråden är nog den tråd som modererats hårdast av alla fotosidan-trådar.

Ni har modererat den hårdast av alla men tycker inte att den gått överstyr? Då undrar man ju varför den modererats hårdast av alla. Finns det överhuvudtaget någon tråd som till närmelsevis pratat så mycket om en av FS fotografer på ett så förklenande sätt utan att det funnits någon rim och reson? Jag har dock aldrig sett på maken.

Här har det verkligen handlat om mental stegling, rådbråkning och partitionering för att tala gamla medeltida bödelstjänster. Desserten var en tunna tjära och fjädrar. Väldigt mycket av det som skrivits har varit väldigt taskigt och syftat till rena tillintetgörandet. I det sammanhanget har det dessutom varit väldigt OT när det gällt själva huvudfrågan. Annars hade den tråden dött för längesedan och vad det verkar är den ju still going strong. Vad det nu än är man fortsatt diskuterar.

Jag var verkligen uppriktigt bekymrad för att mänskan skulle uppsöka en hållfast gren att hänga sig i. Det fanns de som försökte få stopp på mobben (jag var en av dem) men jag antar att det var det käbblet ni modererader bort. Jag undrar var empatin finns och fanns i detta fall. I den tråden visade sig Fotosidan och dess medlemmar från sin allra sämsta sida.

Det kanske är time attt införa time out så folk får en chans att besinna sig i fall som dessa.

Jag försökte moderera i en Sonytråd (tror det var i våras) men det tog hus i helvete och det berättades att jag inte skulle hålla på med sånt för nu var jag inne i Sonyforumet är där gällde si och så. Jag var vek nog att backa tillbaka och lägga tillbaka inlägg. Det kommer inte ske igen. Och jag har aldrig varit med om något liknande i något annat av våra forum.

Det kanske bara var så att du missförstått vad som egentligen skedde i tråden. Förstod du varför folk i så fall blev förbannade?

FS är ingen demokratiinrättning och du och dina kompisar kan göra vad ni vill men det är ju bra om ni förstår vad era ingrepp gör med dynamiken och kunskapsbyggnaden i trådarna. Jag upprepar vad jag sagt tidigare. En alltför klåfingrig moderering gör att vi förmodligen inte kommer att få se den fantastiska dynamik som en del äldre trådar som jag nämt tidigare uppvisade. OT är inte nödvändigtvis något ont utan det kan vara ett sätt att hålla folk i loopen till ny input kommer som man väntar på.

Ett problem är ju annars att man ofta drar igång trådar om nya hett efterlängtade modeller halvårsvis och längre i förväg och då blir det lätt OT eftersom det ju per definition handlar om att koka soppa på en spik och när det gäller den olycksaliga A77-tråden så har det nog varit en del av förklaringen. Vissa blev desssutom bottenlöst besvikna, när deras skyhöga förväntningar mötte vanliga verkligheten. Den andra var som sagt att trådden utsattes för mycket medveten trashning som retade upp en del folk väl mycket så att det gick över styr.

Det är emellertid länge nu sedan det scenariet gällt och av det skälet behövs ingen klåfingrig moderering. Det är faktiskt stabilt och lugnt nu.

Senast ändrad:
Det är alltså jag som är klåfingret, för dem som inte redan lyckats räkna ut det med näsan.

Jag råkade ta bort ETT inlägg för mycket i en utvikning som handlade väldigt mycket om Nikon, Linux eller vad det nu råkade vara, och inte alls om Sony. Detta inlägg lade jag dock tillbaks när jag insett mitt misstag. Mitt yrande om min Nikonkamera var i jämförelse med Sony, och handlade alltså inte bara om Nikon vilket många av inläggen gjorde.

Det går för övrigt alldeles utmärkt att rapportera mina foruminlägg också om ni tycker att jag yrar. Det är fullt naturligt att det blir OT i trådarna då och då, men det har en tendens att kunna bli väldigt långa sidospår av detta när det blir märkeskrig, diskussioner om olika operativsystem och liknande.

Det vet jag inte om folk kunnat räkna ut med näsan. Du är nog inte berömd på hela FS ännu.

Ett litet tips:

Här bjuder jag på en länk jag fick på jobbet om det paradigmskifte vi står inför när det gäller lärande under den gränslösa Interneteran. För mig känns det lite konstigt att jag som är en gammal snart pensionsmässig gubbe som är öppen för detta, när ni betydligt yngre förmågor verkar vara så rädda för dynamiken (missa inte detta föredrag för det är värt att lyssna till och låt inte er skrämmas av den konstiga siten det ligger på :) :

http://www.guld-kristall.se/sir-ken-robinson-paradigmskifte-i-skolan/

Jag har sagt vad jag har att säga och kommer inte kommentera detta vidare.

Det är emellertid länge nu sedan det scenariet gällt och av det skälet behövs ingen klåfingrig moderering. Det är faktiskt stabilt och lugnt nu.

Jag kommer att klåfingra när det blir alltför OT, även utan att "rabiata canonmänniskor" är inne i Sonyforumet och stör. Det är samma regler som gäller för alla forum, och tro mig - det har rensats också i andra märkesforum.

Det är ett fåtal medlemmar (däribland jag) som står för 90% av inläggen i monstertrådarna, och det är inte konstigt att det kan skrämma bort de som inte är fullt så aktiva. Forumen är inte bara till för de som skriver mycket och det är inte lätt att göra sig hörd i en tråd med dryga 6000 inlägg skrivna av ett fåtal personer.

Den dynamik och kunskapsuppbyggnad du skriver om kan också skrämma bort medlemmar om den kunnige inte kan dela med sig av kunskapen på ett trevligt sätt. Jag tycker t.ex. inte att dina inlägg i den här tråden är särskilt trevliga när du skriver att jag är klåfingrig, yrar och inte ens är medveten om vad jag skriver. Du nämner i och för sig inte mitt namn, men det är ganska uppenbart för de som följt Sonytrådarna att det är jag som modererat, och jag har valt att vara tydlig med när jag modererat så att det syns då jag tycker om forum där det syns vem som gör vad.

Jag står för mina modereringar, och du får gärna skriva synpunkter på dem här i tråden (Davids tidigare inlägg var nog mest för att man undvika just de där personangreppen du var inne på vad gäller Terje), Tycker du att det skulle vara mindre "förföljelse" av Terje om vi diskuterade honom som en "norsk naturfotograf som har klippt in bilder av andras lodjur i sina egna bilder"? Det är ungefär lika svårt att lista ut vem det gäller som när du skriver om mig :)

Jag tar inte dessa "påhopp" som du skrev personligt då jag är fullt medveten om att inte alla gillar moderering, och svarar på dem i och med det här inlägget. Terje har inte svarat på många av de frågor han fått och alltså fortsätter diksussionen.

Det vet jag inte om folk kunnat räkna ut med näsan. Du är nog inte berömd på hela FS ännu.

Det är jag säkerligen inte, men det framgår rätt tydligt om man läser i Sonytrådarna där det skett moderering den senaste tiden (och det är nog bara de som engegerar sig i de trådarna som tycker den här tråden är intressant) :)

......................Jag står för mina modereringar, och du får gärna skriva synpunkter på dem här i tråden (Davids tidigare inlägg var nog mest för att man undvika just de där personangreppen du var inne på vad gäller Terje), Tycker du att det skulle vara mindre "förföljelse" av Terje om vi diskuterade honom som en "norsk naturfotograf som har klippt in bilder av andras lodjur i sina egna bilder"? Det är ungefär lika svårt att lista ut vem det gäller som när du skriver om mig :)

Jag tar inte dessa "påhopp" som du skrev personligt då jag är fullt medveten om att inte alla gillar moderering, och svarar på dem i och med det här inlägget. Terje har inte svarat på många av de frågor han fått och alltså fortsätter diksussionen.

Anders, har du inte läst vad jag har skrivit?

"Tycker du att det skulle vara mindre "förföljelse" av Terje om vi diskuterade honom som en "norsk naturfotograf som har klippt in bilder av andras lodjur i sina egna bilder"?", skriver du.

Vad är det du inte förstår?
Jag skriver att det måste bli ett slut på sparkandet på en person som uppenbarligen för länge sedan slutat vara i stånd att försvara sig. Det som pågår nu är bara rullning i tjära och fjäder, inget annat. Till vad syftar den diskussionen? Är inte det mesta uppspytt, uppslickat och idisslat och uppspytt, uppslickat och idisslat flera gånger till redan. Borde inte folk tänka på att ta hand om sin andedräkt snart?

Nu lägger jag ner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar