Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderering

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Rensat lite ot. Tråden handlar om kameror inte medlemmar.

David, med risk för att själv hamna i skottlinjen när man sätter sig upp mot höga poster på FS.

Kan inte du låta bli att stympa massa trådar och sabotera hela flödet?!

NN har tillfört väldigt mycket inom just det här specifika området, så det är inte konstigt att det refereras till honom och även tar små sidospår om honom när det diskuteras ett ämne där han varit tongivande. Han har ju liksom "uppfunnit" begreppet ISO-löst. Trots att han varit Canon-ägare själv så har han pekat på bristerna som specifikt ett kameramärke har inom det här specifika området med sin sensorteknologi jämfört andra tillverkares.

Är det kanske där skon klämmer egentligen? Att han påvisar saker som kan påverka ett märke negativt som råkar ha en stark koppling till delar av Fotosidans redaktion? Finns det påtryckningar eller har det här diskuterats mellan representanter för Canon och Fotosidan?

Vem bestämmer vad tråden ska handla om? Gör du det?
Det är väl vi som diskuterar i den, eller beror det på rubriken?

Jag är trådskaparen och har inget emot att det diskuteras lite sidospår, så om det bara är det som var felet ber jag dig som administratör att istället ändra trådens titel till "Canon 5DMkIII vs Nikon D800 och Mikael NNl vs Fotosidan".

Om ni verkligen inte vill att vi ska diskutera OM NN, så enabla hans konto så kan vi diskutera MED honom istället. Hans kunskap och engagemang är en stor tillgång, men som blivit kapad för att han ibland inte uttryckte sig politiskt korrekt. Det kan man väl ta i så fall, majoriteten av hans tusentals inlägg har varit mycket bra och initierade.

Vill man inte läsa just de inläggen är det den enklaste sak i världen att bara scrolla förbi, men genom att radera vissa inlägg så blir det väldigt svårt att följa en diskussion där det finns citat till tidigare inlägg.

Tycker det här liknar "Djurfarmen" och att Fotosidan med sin selektiva censur faktiskt är rätt skämmigt. Ta tillbaka NN och sluta plocka bort inlägg.


/Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
David, med risk för att själv hamna i skottlinjen när man sätter sig upp mot höga poster på FS.

Kan inte du låta bli att stympa massa trådar och sabotera hela flödet?!

NN har tillfört väldigt mycket inom just det här specifika området, så det är inte konstigt att det refereras till honom och även tar små sidospår om honom när det diskuteras ett ämne där han varit tongivande. Han har ju liksom "uppfunnit" begreppet ISO-löst. Trots att han varit Canon-ägare själv så har han pekat på bristerna som specifikt ett kameramärke har inom det här specifika området med sin sensorteknologi jämfört andra tillverkares.

Är det kanske där skon klämmer egentligen? Att han påvisar saker som kan påverka ett märke negativt som råkar ha en stark koppling till delar av Fotosidans redaktion? Finns det påtryckningar eller har det här diskuterats mellan representanter för Canon och Fotosidan?

Vem bestämmer vad tråden ska handla om? Gör du det?
Det är väl vi som diskuterar i den, eller beror det på rubriken?

Jag är trådskaparen och har inget emot att det diskuteras lite sidospår, så om det bara är det som var felet ber jag dig som administratör att istället ändra trådens titel till "Canon 5DMkIII vs Nikon D800 och NN vs Fotosidan".

Om ni verkligen inte vill att vi ska diskutera OM NN, så enabla hans konto så kan vi diskutera MED honom istället. Hans kunskap och engagemang är en stor tillgång, men som blivit kapad för att han ibland inte uttryckte sig politiskt korrekt. Det kan man väl ta i så fall, majoriteten av hans tusentals inlägg har varit mycket bra och initierade.

Vill man inte läsa just de inläggen är det den enklaste sak i världen att bara scrolla förbi, men genom att radera vissa inlägg så blir det väldigt svårt att följa en diskussion där det finns citat till tidigare inlägg.

Tycker det här liknar "Djurfarmen" och att Fotosidan med sin selektiva censur faktiskt är rätt skämmigt. Ta tillbaka NN och sluta plocka bort inlägg.


/Mats




Kan bara hålla med, problemet är att han trampat på fröderbergs tår lite hårt när han påvisat felaktigheter o han är som sagt redaktör här o det gör man inte ostraffat. Snart är fs censur i klass med Nordkorea, kina har dom redan passerat.'
Saknar NN o han bidrog mycket sedan att märkesnördar blir så ledsna när han tar fram fakta om föråldrad senorteknik är väl inte hans fel även om sanningen kan vara jobbig för en del. Sedan när det syns o hur mycket det är en annan fråga som vi får svar på när kamerorna testas mot varandra.
 
Senast redigerad av en moderator:
David, med risk för att själv hamna i skottlinjen när man sätter sig upp mot höga poster på FS.

Kan inte du låta bli att stympa massa trådar och sabotera hela flödet?!

NN har tillfört väldigt mycket inom just det här specifika området, så det är inte konstigt att det refereras till honom och även tar små sidospår om honom när det diskuteras ett ämne där han varit tongivande. Han har ju liksom "uppfunnit" begreppet ISO-löst. Trots att han varit Canon-ägare själv så har han pekat på bristerna som specifikt ett kameramärke har inom det här specifika området med sin sensorteknologi jämfört andra tillverkares.

Är det kanske där skon klämmer egentligen? Att han påvisar saker som kan påverka ett märke negativt som råkar ha en stark koppling till delar av Fotosidans redaktion? Finns det påtryckningar eller har det här diskuterats mellan representanter för Canon och Fotosidan?

Vem bestämmer vad tråden ska handla om? Gör du det?
Det är väl vi som diskuterar i den, eller beror det på rubriken?

Jag är trådskaparen och har inget emot att det diskuteras lite sidospår, så om det bara är det som var felet ber jag dig som administratör att istället ändra trådens titel till "Canon 5DMkIII vs Nikon D800 och NN vs Fotosidan".

Om ni verkligen inte vill att vi ska diskutera OM NN, så enabla hans konto så kan vi diskutera MED honom istället. Hans kunskap och engagemang är en stor tillgång, men som blivit kapad för att han ibland inte uttryckte sig politiskt korrekt. Det kan man väl ta i så fall, majoriteten av hans tusentals inlägg har varit mycket bra och initierade.

Vill man inte läsa just de inläggen är det den enklaste sak i världen att bara scrolla förbi, men genom att radera vissa inlägg så blir det väldigt svårt att följa en diskussion där det finns citat till tidigare inlägg.

Tycker det här liknar "Djurfarmen" och att Fotosidan med sin selektiva censur faktiskt är rätt skämmigt. Ta tillbaka NN och sluta plocka bort inlägg.


/Mats

Det ligger faktiskt mycket i vad du skriver, Mats. Så jag håller i stora delar med!

//Lennart
 
Senast redigerad av en moderator:
Kan bara hålla med, problemet är att han trampat på fröderbergs tår lite hårt när han påvisat felaktigheter o han är som sagt redaktör här o det gör man inte ostraffat. Snart är fs censur i klass med Nordkorea, kina har dom redan passerat.'
Saknar Mikael o han bidrog mycket sedan att märkesnördar blir så ledsna när han tar fram fakta om föråldrad senorteknik är väl inte hans fel även om sanningen kan vara jobbig för en del. Sedan när det syns o hur mycket det är en annan fråga som vi får svar på när kamerorna testas mot varandra.

Det finns ju en tråd om Mikael, kan vi inte diskutera de frågorna där istället och låta den här tråden handla om kamerorna.
 
Det finns ju en tråd om Mikael, kan vi inte diskutera de frågorna där istället och låta den här tråden handla om kamerorna.

Vi diskuterar faktiskt INTE NN.

Vi diskuterar att fotosidans redaktörer hoppar in och raderar inlägg hux-flux och även avslutar en persons konto och sedan baktalar personen ifråga utan att han får möjlighet till genmäle.

Varför det är relevant att göra det här är därför att det var just här som David Elmfeldt hoppade in och raderade inlägg.


/Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
NNs avstängning har ju han själv orsakat genom att flertal ggr inte respektera reglerna]

Är det så? Vilken källa har du på det fotosidans redaktörer ensidigt utan att personen i fråga har fått ge sin syn på saken kanske. Är det så du bygger din verklighetsuppfattning?


/Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
Är det så? Vilken källa har du på det fotosidans redaktörer ensidigt utan att personen i fråga har fått ge sin syn på saken kanske. Är det så du bygger din verklighetsuppfattning?


/Mats

Vad jag förstått i tråden om personen ifråga där moderatorn skrivit att han ignorerat sin månadsavstängnkng upprepade tillfällen genom att skapa pseudonymer och därmed ådragit sig en permanent avstängning.

Edit: i hans trådar jag läst både här och på dpreview så kan jag förstå ryktet om personangrepp. Han själv blivit någorlunda påhoppen. Men jag är lite starkare mentalt än andra och vad vissa anses som mobbning kan bara den som känner sig mobbad svara på. Den som mobbar anser sig aldrig mobba.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Vi diskuterar faktiskt INTE NN.

Vi diskuterar att fotosidans redaktörer hoppar in och raderar inlägg hux-flux och även avslutar en persons konto och sedan baktalar personen ifråga utan att han får möjlighet till genmäle.

Varför det är relevant att göra det här är därför att det var just här som David Elmfeldt hoppade in och raderade inlägg.


/Mats

Jag har en annan åsikt men den är ointressant - hoppas vi kan återgå till att diskutera D800 vs 5DmkIII.
 
Senast redigerad av en moderator:
Och ett klargörande, trådskaparen äger inte en tråd och bestämmer inte heller därför om trådens innehåll och gräns höger/vänster. Det är Fotosidans regler som gäller och bland annat att vi inte diskuterar andra medlemmar.
 
Och ett klargörande, trådskaparen äger inte en tråd och bestämmer inte heller därför om trådens innehåll och gräns höger/vänster. Det är Fotosidans regler som gäller och bland annat att vi inte diskuterar andra medlemmar.

Det tror jag alla är medvetna om. Det tragikomiska i regeln "vi diskuterar inte andra medllemmar" är ju att den faktiskt fungerar såtillvida att vi diskuterar NN i NN-tråden. Där följer vi alltså reglerna per definition att NN de facto inte är medlem p g a uteslutning.

Men ska vi då diskutera privatpersonen NN alternativt icke-medlemmen NN?

Jag ska villigt erkänna att jag gärna sett att NN fick komma tillbaks och att jag försökt påverka det i dels NN-tråden och i andra trådar p g a att jag ser det som en förlust för FS att han inte finns här som medlem och för att man blir tvungen att gå in på dpreview istället för att ta del av hans jämförelser.

Vad jag förstår av tidigare förklaringar från FS-ledningen så har andra medlemmar anmält en del av hans inlägg och då har FS varnat honom. Nu har andra medlemmar sagt att man tycker att livstids avstängning inte borde tillämpas. Kanske en god idé att lyssna på båda sidor?

Men t o m jag förstår att jag slåss mot väderkvarnar här och inte kan påverka det hela. Isynnerhet sedan jag fick reda på att NN:s dotter som är medlem på FS fick bilder borttagna.

Och då är vi inne på ett mycket allvarligt område: Om jag exempelvis fick mitt körkort indraget (vilket förresten inträffade 2007 för fortkörning-återfick det långt om länge) ska då min sin och dotter inte få köra bil?

Så jag lämnar väderkvarnarna och låter den kalla vinden driva vingarna bäst den vill.

//Lennart
 
NN har två döttrar, en kör via anonymiseringstjänster och den andra inte. Den som kör via anonymisering är spärrad medan den andra inte är det. Dra själv era egna slutsatser av det.
 
NN har två döttrar, en kör via anonymiseringstjänster och den andra inte. Den som kör via anonymisering är spärrad medan den andra inte är det. Dra själv era egna slutsatser av det.

Så det är en slags familjebanning?

Hoppas jag inte är släkt med NN, man kanske blir bannad för sånt också.
 
Jag fattar ingenting. Varför har du så svårt att tala i klartext?
Hej
Mitt i tentaläsningen fick vi vetskap om denna diskussion
Vi är också frågande då det handlar om oss, min syster laddade upp några bilder i tråden som handlar om Lund, en tid senare var bilderna borta, uppladdningen gjordes genom sambons dator .
Igår eller förrgår skrev jag ett inlägg som senare även det blev bortaget.
Orkar inte riktigt med det här nu , vi måste plugga
Anna R
 
Den som blir avstängd en månad för olämpligt uppträdande får nog finna sej i att ta den avstängningen då jag vet att det innan en sådan avstängning sker en omfattande kommunikation mellan den avstängde och Fotosidans ledning.

Rent generellt så tror jag att det är så att om en tillfälligt avstängd inte accepterar domen utan försöker genom falska identiteter e.d. komma tillbaka så har nog den avstängde för stor tilltro till sin betydelse och ett ego som är större än förståndet. I.s.f. är det ju helt naturligt att ge längre tid för bättring om än permanent låter lite drastiskt mer än vad det i praktiken kanske betyder.

Så, den lilla moderering som utförs är nog bara att acceptera även om den inte alltid faller en på läppen.
 
Ett tillägg till mitt inlägg ovan.

För att inga missförstånd ska ske så handlar det jag skrev här ovan om mej själv då jag efter en dispyt med FS av ren självbevarelsedrift stängde av mej själv permanent, men gav mej själv tillåtelse att bli medlem igen ungefär då 5DIII kom ut. Min "permanenta avstängning" varade i ungefär sex månader...
 
Det får ju inte vara så att NN:s släkt ska bli avstängd om det inte handlar om konstaterad bulvanverksamhet, men är det inte det är ju det oaccseptabelt. Knepigt att avgöra, men inehåller inte döttrarnas inlägg något regelvidrigt finns väl ingen anledning att stoppa dem.
 
Det får ju inte vara så att NN:s släkt ska bli avstängd om det inte handlar om konstaterad bulvanverksamhet, men är det inte det är ju det oaccseptabelt. Knepigt att avgöra, men inehåller inte döttrarnas inlägg något regelvidrigt finns väl ingen anledning att stoppa dem.

Annas inlägg bringar väl ingen större klarhet i det hela. Kontot är nyregistrerat, inga bilder och det enda hon skriver är att hon inte hinner skriva något. Hon säger "vi", vem är systern? (hittar ingen mer Risedal, men hon kanske heter något annat)? Vad var det för bild som plockades bort?

Moderering är alltid känsligt men jag utgår ifrån att fotosidan har haft goda skäl och om Anna eller hennes syster inte vill beskriva vad de råkat ut för så blir det förstås svårt att bilda sig en uppfattning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.