Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

modellforendag.com

Produkter
(logga in för att koppla)
det var väldigt små bilder, men dom kändes "platta" på något sätt. hittade inte vad det kostar, är det dyrt??

Iof. lite tråkiga, men å andra sidan verkar det ju vara lite möhippa/svensexa över idén.. som alla andra idéer så gäller det ju att genomföra dem..

/jens...

De kontaktade mig en söndag av alla dagar och erbjöd jobb, betalningen var dock inte direkt i jämnt förhållande till vad de var ute efter så det blev ett nej.
Idén de driver sin verksamhet på är nog rätt bra dock - klart folk köper några bilder om de stått ut med att bli stylade o fotade några timmar.
Tror vi kommer att få se mer av denna typ av verksamhet framöver...

Jo... jag håller med. Läste om dem in någon fototidning.... eller var det nu var. Å andra sidan tror jag de har ett vinnande koncept. På sajten ser man ju inte så mycket bilder. Det fanns lite fler i reportaget jag läste.
Tror lite av problematiken för dem är att de bara har en relativt begränsad yta med färdiga setups. Lite klatshiga bakgrunder (tapeter?) och lite möbler som så misstänkt mycket ut som IKEA möbler. Dessutom tror jag de använder i princip klara ljussättningar.
Ska man ha någon ekonomi i det hela måste det gå lite på löpande band. Jag tror de nämnde något om att snittkunden kandla för ca 2500kr... eller var det 4000kr.... hur som helst är det inte några gigantiska pengar om detta ska täcka hyra i A-läge för kanske ca 200kvm, fotograf, stylist, administration, och printning av bilder. Helt klart lite löpande band över det hela. Men för varje enskild kund är det ju en unik upplevelse och unika bilder (Så länge de inte jämför med kompisar som gjort samma sak ;-). Dessutom är nog vi fotografer mer kritiska än deras genomsnittskund.
Standardisering av det här slaget gör ju också att risken för fel blir väldigt liten. En beprövad setup håller i så gott som alla lägen, även om man inte är så vågad eller nyskapande i sina bilder utan håller sig till lite "tråkiga" säkra kompositioner och ljusättningar (setups).

ere bara jag som får raptus på sidbläddringen?!?!
Ah,, insåg precis att man kunde klicka lätt också så bytte den sida.. annars fastnar den ju i musen å har sig?! :)

Edit: som den tydligen inte gjorde när jag skulle testa igen..men inte allt för bra hemsida för reklam, man ser ju knappt vad det står?

det var den mest mongo navigeringen jag stött på på länge.

Antar att deras främsta marknadsföringskanal är någon annan stans, där jag inte är.

skönt.

Funkar inte i Firefox....grrrrr...

Bilderna på siten ser väl ut som nästan allt annat idag när vem som helst ska bli tjejplåtis...Obegåvat, alltså.

på "modell för en dag" tar de bara in fotografer av det kvinnliga könet (Joakim är väl ett undantag). detta för att kunderna vill känna sig bekväma (säger dom, inte jag). det går bra för företaget, de har stor studio vid stureplan och i göteborg. de överexponerar alltid alla bilder minst ett steg för att kunden då ser lite yngre ut och de slipper tokretuschera eventuella blemmor och rynkor.
jag lovar, det finns hur mycket tjejer som helst som vill ha stylade bilder på sig själv till en billig penning. och ja, fotografen har högre krav än kunden.
//
Nina

Senast ändrad:
Happy Horse skrev:
på "modell för en dag" tar de bara in fotografer av det kvinnliga könet. detta för att kunderna vill känna sig bekväma, de finns nog en och annan fotograf av det manliga könet som har sabbat för er andra... det går bra för företaget, de har stor studio vid stureplan och i göteborg. de överexponerar alltid alla bilder minst ett steg för att kunden då ser lite yngre ut och de slipper retuschera eventuella rynkor.
jag lovar, det finns hur mycket tjejer som helst som vill ha stylade bilder på sig själv till en billig penning. och ja, fotografen har högre kvar än kunden i dessa fall.
//
Nina

kvantitet framför kvalitet lönar sig inte i längden ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar