Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modelleringsblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

petzet

Ny medlem
Hej !
Jag har en Nikon D7000 och den har enligt manualen en funktion som heter modelleringsblixt. Den går att sätta på och stänga av samt att utlösa med skärpedjupskontrollknappen, men hur fungerar det och hur används den ? Förstår inte detta. Hoppas att det är någon där ute som vet och kan förklara för mig!
MVH
PZ

Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag har åtminstone en teori. Modelleringsblixt används ofta i studioblixtar, det är en vanlig glödlampa som man kan sätta på för att se hur ljuset faller. Den stängs av automatiskt när blixten utlöses. Modelleringsblixten på din kamera tror jag kan vara den lilla lampan som lyser i mörka förhållanden, då för att autofokus lättare ska arbeta. Ju mörkare det är ju svårare är det att hitta fokus, därför tar den hjälp av den här lilla lampan, tja så gott det går i alla fall. Min kamera hanterar det automatiskt och jag vet inte om det finns ett sätt att manuellt styra den, den är ändå rätt svag.

Nikon svar

Hej och tack för ditt svar !

Så här svarar Nikon support:

"När man har modelleringsblixten igång och trycker in skärpedjupskontrollknappen skjuts en serie småblixtar iväg. Detta kan nästan liknas med ett stroboskop.
Anledningen till att kameran gör på detta vis är att när man förhandsgranskar med hjälp av knappen ska man även kunna se hur skuggor och liknande faller om man använder blixt."

Det är ju det samma som du skriver angående inställningsljus på studioblixtar men jag måste säga att det svårt och se hur ljuset faller när denna stroboskopliknade modelleringsblixt används.

MVH
PZ

Det är väldigt svårt att hinna se något, men det är ju en funktion som kom på den analoga tiden. Då var det enda chansen att förhandsgranska blixtljuset.

Med en digitalkamera tar du bara en bild istället, och granskar ljuset på displayen...

Precis vad jag tänkte !

Det är väldigt svårt att hinna se något, men det är ju en funktion som kom på den analoga tiden. Då var det enda chansen att förhandsgranska blixtljuset.

Med en digitalkamera tar du bara en bild istället, och granskar ljuset på displayen...

Hej och tack för svaret !

ANNONS