Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
modellens rätt till bilden
- Trådstartare stinneli
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Det går utmärkt att tjäna pengar på bilden utan modellrealase.
Om bilderna ska användas som reklam behöver den som använder bilderna veta att modellen har medgivit användning i reklam, vilket görs i en "modellrealse".
Det behövs inget medgivande från modellen för publicering i tidning, eller inuti en bok, eller att trycka upp bilden som affisch.
Har ni gjort ett avtal du och modellen muntligt eller skriftligt om hur bilderna ska få användas, är det det avtalet som gäller er emellan.
Fler aspekter att fundera över är vem som är upphovsman till bildidén och det sceneri som används i samband med fotograferingen, så inga obehagliga överaskningar inträffar efter publicering.
Om bilderna ska användas som reklam behöver den som använder bilderna veta att modellen har medgivit användning i reklam, vilket görs i en "modellrealse".
Det behövs inget medgivande från modellen för publicering i tidning, eller inuti en bok, eller att trycka upp bilden som affisch.
Har ni gjort ett avtal du och modellen muntligt eller skriftligt om hur bilderna ska få användas, är det det avtalet som gäller er emellan.
Fler aspekter att fundera över är vem som är upphovsman till bildidén och det sceneri som används i samband med fotograferingen, så inga obehagliga överaskningar inträffar efter publicering.
stinneli
Aktiv medlem
tack för svar. Jag har läst mig igenom en massa om vad jag får göra med bilden, bl.a artiklar här på Fotosidan, och förstått att man t.ex inte bör använda bilden i reklamsammanhang utan modellens medgivande. Min fråga var dock; vad får modellen göra med bilderna? När jag har använt någon som modell så vill han/hon ofta ha några av bilderna. Skriver jag en Model Release bara för att jag ska få använda bilderna hur jag vill, eller bör det stå något om modellens restriktioner/rättigheter till användande av bilderna? Om ingentina skrivs på, får modellen då använda bilderna hur som helst, t.ex i komersiellt syfte?
walter-g
Aktiv medlem
Krångla inte till det.Om du har gett dej själv ett uppdrag att fotografera en modell,så är bilderna dina.Om du väljer att ge henne bilder,så gäller vad ni två kommit överrens om.Skulle hon bryta mot det,kan du inte göra så mycket.Ett åtalsärende skulle i längden troligen läggas ned.Mitt råd är, betala modellen och behåll bildern,såvida inte ni gör det på skoj tillsammans.
stinneli
Aktiv medlem
jo då, modellen får betalt men vill i 9,5 falla av 10 ha några av bilderna. Vad är det som i normala fall gäller? (det är inte en kompis som jag tar bilder av på skoj). Färlåt att jag insisterar men jag gillar inte att vara luddigt oproffsig. Det inger lite mer respekt att veta vad man håller på med och kunna svara på frågor.