Annons

Modellbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Undrar lite om vad man får göra..
Om jag fotograferade en modell utan att skriva release med henne "Underkläder". Och jag vill visa bilderna för andra modeller. För att de skall kunna se andra verk som jag jag tagit.
Är det Ok eller ej?

Vad jag förstår så äger jag bilderna och kan göra vad jag vill med dem.. Men nu menar jag att jag kanske bara lägger upp 1 eller 2 på min hemsida och länkar till dem.
 
ingen?

Ingen som har koll på läget?

Undrar lite om vad man får göra..
Om jag fotograferade en modell utan att skriva release med henne "Underkläder". Och jag vill visa bilderna för andra modeller. För att de skall kunna se andra verk som jag jag tagit.
Är det Ok eller ej?

Vad jag förstår så äger jag bilderna och kan göra vad jag vill med dem.. Men nu menar jag att jag kanske bara lägger upp 1 eller 2 på min hemsida och länkar till dem.
 
Klart du får visa vad du kan, vad skulle vara problemet? Du kanske tänker på regler om reklam? De kan bli aktuella om du är professionell fotograf och "skyltar" med dina modellbilder. Inte annars.
 
Antar att du ska publicera bilderna på nätet? Isf KAN det vara fel OM bilderna kan anses stötande (för modellen). Annars ska det inte va nåt problem.

Edit: Har du modellens godkännande är det såklart fritt fram!
 
Undrar lite om vad man får göra..
Om jag fotograferade en modell utan att skriva release med henne "Underkläder". Och jag vill visa bilderna för andra modeller. För att de skall kunna se andra verk som jag jag tagit.
Är det Ok eller ej?

Vad jag förstår så äger jag bilderna och kan göra vad jag vill med dem.. Men nu menar jag att jag kanske bara lägger upp 1 eller 2 på min hemsida och länkar till dem.

Hej!
Jag vill nog uttrycka det så, att gör livet enkelt för dig som fotogragf och "ha ryggen fri" -alltså se till att du altid har avtal/modell release så blir det enklast så. Och skall du lägga ut bilder på en person på Internet så måste du ha dennes medgivande, vad jag har lärt mig. Gå även i på BLF´s sida som har bra info kring detta.
Om du gör så här så kommer du som fotograf att uppfattas som en "hederlig dito". Denna och liknade frågor är uppe ständigt och jag tycker att allt handlar om "sunt" förnuft och hedlighet som fotograf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.