Annons

modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jontesfoto

Aktiv medlem
Om man tar en bild som modellen är med på att man tar och har gått med på att den används på tex internet.
och sen vill att man ska ta bort den vad ska man göra? för jag tycker det är en jättebra bild som modellen va med på innan

Tja... Det beror lite på användningsområdet anser jag.

Är det en bild som är av vikt för dig, tex marknadsföring av dig som fotograf eller liknande då tycker jag du skall prata med modellen och förklara varför du vill ha bilden där. Är det en bild som du bara har liggandes på nätet för "skojs" skull, ta tex Fotosidan då tycker jag du skall respektera modellens önskan om att bli bortplockad. Fråga dig själv vad du tycker det hela är värt. Är det värt att gå emot en persons vilja och såra denne för att du skall kunna ha bilden uppe? Om ja, låt den ligga kvar om du har fått ett riktigt medgivande från personen. tycker du inte det är värt det så plcka bort bilden direkt.

För mig skulle det finnas synnerligen starka skäl till att gå emot en persons vilja att synas offentligt!

Skriv alltid en Modellrelease när du plåtar modeller och Innan, sessionen. Det är ett bra verktyg för både dig och modellen för att tänka till. Speciellt om det är TFP.

Jag tycker personligen att det är upp till både modell och fotograf att fatta vad man gör och ger sig in på. Man skall ha respekt för varandras arbete och tid. Och i mina ögon så "ligger lagt kort". Undantaget skulle vara om det gäller typ utmanande eller fine art nude bilder. Annars, gäller det att tänka efter före.

Skriv alltid en Modellrelease när du plåtar modeller och Innan, sessionen. Det är ett bra verktyg för både dig och modellen för att tänka till. Speciellt om det är TFP.

Jag tycker personligen att det är upp till både modell och fotograf att fatta vad man gör och ger sig in på. Man skall ha respekt för varandras arbete och tid. Och i mina ögon så "ligger lagt kort". Undantaget skulle vara om det gäller typ utmanande eller fine art nude bilder. Annars, gäller det att tänka efter före.

Håller med om att lagt kort ligger. Det är väl när det gäller just FAN och utmanande bilder som det verkligen gäller att tänka efter före. Jag e rätt flexibel på vilka bilder som publiceras, där får modellen vara med och bestämma (för?) mycket, men sen står jag på mig rätt hårt om de inte har mycket bra skäl för att bli borttagna.

Bara för ett litet tag sedan var det en tös som ville att jag skulle ta bort bilder vi gjort tillsammans som TFP och då är mina bilder både bättre och mindre utmanande än de bilder hon tänkte ha kvar, skälet var nog att hon bytt hårfärg! No way!

okej. nej det är inte precis något för marknadsföring det är bara det att hon tyckte om bilden så då la jag upp en bild på två modeller tsm och då blev hon sur och när jag sen frågade men är det ok att den är kvar då? och då blev det ju ett nej =/ så jag behöver lite råd här.

okej. nej det är inte precis något för marknadsföring det är bara det att hon tyckte om bilden så då la jag upp en bild på två modeller tsm och då blev hon sur och när jag sen frågade men är det ok att den är kvar då? och då blev det ju ett nej =/ så jag behöver lite råd här.

Det är ju bra om du är Tydlig med omständigheterna!
Har du kört en session med En modell och sedan gjort en typ "diptyk" av den med en anna modell. Då köper jag modellens resonemang. Om du laddat upp två separata bilder men samtidigt, ja då har du väl din fulla frihet att göra det

Sunt förnuft och känsla kommer man oftast längst med.

.

Om du frågar så får du kanske vara beredd att agera enligt svaret...

Om man nu fotograferar en modell i studio eller utomhus så brukar man ju ha en överenskommelse. Ska bilden användas komersielt eller reklamsyfte så bör man ju som tidigare skrivits skriva modellrelease. Oftast har man ju på något vis kompenserat modellen för hon ställer upp. Är hon proffs kanske med ekonomisk ersättning annars brukar i alla fall jag erbjuda ett visst antal bilder. Skulle sedan modellen anse att just den bilden man väljer ut att använda(vad nu syftet är med bilden) så är det väl närmast en moralisk fråga? Det är väl i slutändan upp till fotografen att bestämma vilken bild-del av arbetet som ska användas? Är bilden på något vis stötande för modellen, ja då är vi ju inne på moral igen. Men kan ju bli så att man får ett dåligt rykte om man gång på gång använder bilder av modeller som modeller inte vill visa upp. Oftast tar man ju en hel del bilder i dessa sammanhang och det kanske inte är något större problem att hitta en annan bild som modellen och fotogfen gemensamt känner för.
Funderar Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar