Mig veterligen finns ingen avgränsning som säger att konst bara får säljas till privatpersoner.
Om ett företag eller en myndighet köper bilden på utställningen för att hänga i receptionen så bör det vara helt ok.
Konst på väggarna hos näringsidkare är inte reklam för näringsidkaren eller dennes produkter.
...
Just det ... Jag såg en bild av kungaparet inne hos en läkare där han tar emot patienter. Tror inte det var några problem med det heller.
Men om Hattbaren fotar modellen med en av deras hattar, för att sedan lägga in en reklamannons för hattar, ska modellen såklart ha betalt.
..
Jg har i princip inget emot att dela med mig.
Det beror på om foto sessionerna tagit lång tid, inneburit uppoffringar från modellen, ev förlorad arbetstid osv, samt att relationen till modellen är god.
Men i detta fall stämmer ingetdera ..och hon yrkar på detta innan jag ens
pratat med konstlokal eller bibliotek!
Relationen har surnat till då ungefär halva tiden gått, det handlade om tre tillfällen,
alla utanför hennes arbetsplats, då hon slutat för dagen.
Modellen har vänt det till att jag varit drivkraften vilket är naivt, då det ju bara
är att säga till om gränssättning (tid framför allt, det tog c:a trekvart per gång), eller hoppa av när hon vill.
När hon tidigare insisterat på arvode och modellrelease och jag förklarade för
henne att det inte behövs, började hon konstra.
Bl.a. ..När vi hade en AVTALAD tid gick hon förbi mig utan att se efter om jag var där,
så jag fick gå ikapp henne. "Jag trodde inte du var där" var svaret och stannade inte ens.
Hon skulle till ett jobbmöte. I telefonen förklarade hon att "Jeanna fotograferar mig så jag blir någon minut sen" .. medan hon frivilligt poserade på gatan och satte sig på en bänk för fotografering.
Hon vill vara med men medger det inte.
Hon har ställt upp med inlevelse fast hon vet min inställning.
Detta har gjort att jag ingen lust har att bjuda på arvode.
Man måste inte vara så goda vänner för att fota, men man bör ju vara överens.
Varför skulle jag betala en modell som ändrat/ vill ändra i mina bilder efter eget tycke och smak och lägger in på Instamgram och hotar fortsätta med det, om hon inte "får som hon vill'"?
Hon menar att får hon inga pengar, ändrar hon i mina bilder och gör vad hon vill.
Det är olagligt. Det var inte avtalat alls. Hon har själv skrivit att "det började som en kul grej".
Varför ska jag gynna en respektlös människa som med sannolikhet kommer att ta åt sig både ära och bilder och fiska mer pengar?
Tror nämligen inte det slutar där, att hon nöjer sig med en symbolisk summa avseende arvode + provision av ev. sålda bilder.
Det känns som utpressning.