Vad gäller just den biten är det enkelt för dig som fotograf att komma runt, om du någon gång i framtiden skulle sälja en av dessa bilder till ett företag i reklamsyfte: du ser till att kontraktet (för det måste finnas ett sådant!) innehåller en passus i stil med "Det åligger [företagets namn] att inhämta nödvändigt tillstånd för bildbruket från modellen [modellens namn]."
I övrigt undrar jag vad som har hänt mellan er, det verkar ju vara världens röra! Jag förstår inte hur modellen kan få ihop det att hon vill ha betalt i efterhand, när (och OM!) det visar sig att bilderna går at tjäna pengar på. Hur hade hon resonerat om det visade sig att du hyrt in dig i (för att ta ett uppenbart exempel) en fullutrustad fotostudio, som kostar 10000 per timme? Hade hon ställt upp och betalat hälften av hyran för at få hälften av vinsten på bilderna?
...
Ja du... vad har hänt!! Ingenting!
Det enda som jag vet som har "hänt" är att jag såg henne i en klädsel som var sommaraktig och mycket fotogenisk (trevlig sommarklänning + solhatt, se bild här)
och att jag sa att det vore trevligt att få ta en sådan bild innan hösten kom med gula blad i bakgrunden.
Då kom hon istället iförd tjock kappa med pälskrage, hösthatt och längre typ av kjol, plisserad i något hösttyg - redan i mitten av september!
Jag funderade mycket på detta men sa ingenting. Något sa mig att om jag tjatar
om den där sommarklänningen kan hon ju få det till att hon "ställt upp".
Men jag tjatade litet till och fick inget svar .. och sa till henne att då får jag ge upp.
Då kom hon i den där klänningen.
...
Hon har även tidigare pratat om modell-release som något som "bör" finnas
och hade glömt bort att hon var lika mycket med på noterna som jag var,
i utgångsläget.
Jag har flera gånger sagt att hon har egen stil och är kul att fota, m.a.o. varit
vänlig.
Jag hade faktiskt gått med på litet procent av inkomst vid ev. försäljning av "privata köpare" om hon uppträtt mer i stil med FairPlay.
Kände att hon var på väg att manipulera mig, inte var hon rak i alla fall.
Jag har upplyst henne om ev. priser på bilder som dessa - och det är konstigt
att hon är så angelägen om det då hon arbetat flera gånger i veckan och verkar
ha det bra ekonomiskt.
Mitt intryck är att detta är en ide´ hon fått ...hon verkar inte tro på den riktigt själv.
Har förklarat med exempel för henne och allt.
Det finns inga "dolda skelett" i denna story.
Vi har endast två gemensamma bekanta - ett par som också känner henne helt ytligt
genom det arbete hon har (typ butik).
Paret och jag råkade fika samtidigt och de kommenterade bilderna positivt....