...
Tack för fler svar ...
Ingen av bilderna var beställd. Och jag kan föreställa mig att om en bild beställs så skrivs ett avtal?
Inte någon gång sa modellen att hon ville ha en bild av sig själv på ena eller andra sättet så inte heller något muntligt avtal finns.
Däremot vill hon nu plötsligt förbjuda mig att visa bilder eller ställa ut utan arvode,
när vi nästan avslutat denna omgång av fotografering, och inga avtal om en fortsättning har gjorts.
Det hela var en "kul grej" och "om bilder blir bra visar jag dem där eller där"
och hon samtyckte utan kommentar.
...
Såhär skriver nu min modell, som tycks ha glömt att vi sa "Vad kul" och tt det var ömsesidigt (det där med att sälja är ju när det gäller reklam!?):
" ...Sen så måste du ha modellrelease om bilderna ska användas i kommersiellt syfte, annars bryter du mot Lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Gällande bilder på Guru shot så är dessa inte i kommersiellt syfte, och det är därför vi inte behövt ett modellrelease, men om du ska sälja bilder på mig så måste du ha det.
Hittills har detta gynnat oss båda icke-ekonomiskt, vilket har varit acceptabelt, men om du får ekonomisk vinning på mig, så vill jag ha kompensation. Just eftersom du nyttjar mina tjänster. Jag kan självklart inte retroaktivt ta betalt för min tid som modell, men jag kan absolut neka modellrelease på alla bilder, vilket gör att du inte får sälja dom. Jag kan heller inte kräva att du tar ned några bilder, men med tanke på att, återigen, du nyttjar mina tjänster, så kan jag avsluta detta muntliga avtal ifall jag inte får som jag vill.
Så med tanke på allt detta så kan jag kräva att du betalar mig i timmen för mina tjänster, men jag valde att istället erbjuda lösningen att vi delar på vinsten per försäljning, vilket är otroligt ovanligt i affärsvärlden, och oftast en sämre deal för mig då jag tjänar mer på en per-timme-kontrakt, men det är en schysst deal vänner emellan, där ingen utsätts för risk, rent ekonomiskt.
Du måste komma ihåg att det är du som är i behov av mig, inte jag som har behov av dig. Jag har flertal vänner som mer än gärna fotograferar mig, och jag har redan Shutterstock där jag säljer modellbilder på mig själv. Jag har alltså allt övertag i denna förhandling.
Absolut kan jag inte kräva att du tar ned bilder, men vill du hellre att vi slutar ta bilder?
Absolut kan jag inte räkna med att få en del av vinsten vid försäljning, men vill du hellre betala mig per timme för varje bild? eller ska vi sluta ta bilder helt?
Absolut kan jag inte garantera att jag får lägga upp bilder på Instagram, men vill du hellre att vi slutar ta bilder helt?
Alternativen du har är alltså;
1. Ingen ekonomisk vinning alls, från båda parter. Bilder du tar på mig lägger jag upp på Instagram och andra sociala medier om jag vill, redigerade eller ej, enligt mitt tycke. Jag kan absolut också lägga upp orginalet samtidigt + att jag självklart ger dig äran för bilderna. Varken du eller jag får använda bilderna kommersiellt, och skulle jag få reda på att du sålt bilder på mig i detta scenario så stämmer jag dig. Tro mig.
2. Dela vinsten 50/50. Sluta käfta emot om vilka regler som gäller och inte. Om du insisterar att alla regler ska följas till punkt och pricka så får du gärna betala mig per timme, för jag tänker inte agera obetald modell för din ekonomiska vinning. Jag lägger inte upp några redigerade bilder på sociala medier utan ditt samtycke, och nämner återigen alltid dig som ägaren till bilden + kontaktuppgifter till dig för försäljning etc.
3. Vi avslutar detta avtal genast. Bilderna du har är dom bilder du har, och du får inte sälja dom som i alternativ 1.
Där har du dina alternativ."