Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellarvode

Produkter
(logga in för att koppla)

annelijkarlsson

Ny medlem
Har fått ett fotouppdrag via en bildbank att ta porträttbilder. Om bilden säljs så får jag ca. 4000 kr. Min fråga är då hur mycket min modell ska få i modellarvode? Jag har aldrig gjort ett jobb med modeller så jag har ingen aning. Min spontana tanke är 500 kr men är det för snålt? Eller är det alldeles lagom? Kan tillägga att jag inte kommer fota i en studio och jag kommer inte fota samma person i mer än ca 30 min.

Tack på förhand!

4000kr blir i runda slängar 2000kr efter alla avgifter som skatt å så är betalda, tycker 500kr låter väldigt generöst som modellarvode

4000kr blir i runda slängar 2000kr efter alla avgifter som skatt å så är betalda, tycker 500kr låter väldigt generöst som modellarvode
Eftersom modellarvodet är avdragsgill kostnad så motsvarar 500 kr alltså 250 kr (om vi förutsätter att din uppskattning av "skatt och så" är korrekt). Alltså 12,5 procent av det totala arvodet.

Ni kan väl dela på förtjänsten om ni delar på risken.
Alltså om bilden säljs så får ni 2 000 var. Men utan försäljning så får ni ingenting.
För det var väl så att du var beredd att betala modellen 500 för halvtimmen oavsett försäljning?

Petter ...

Min plan är att jag hör med vänner och bekanta eftersom det är den typen av jobb där jag behöver en del bilder med mycket variation på modellerna och att vi har en deal att dom får betalt om jag får betalt. Men det är väl okej? Jag har sagt det redan från början att dom får betalt om jag säljer någon bild.

Självklart hade jag betalt oavsett såld bild om jag hade hyrt in någon.

Av ren nyfikenhet eftersom jag själv hoppas på ett liknande projekt.
En halvtimmas jobb för modellen skulle ge sissådär 500 spänn, men jag funderar på vilka förberedelser behöver modellen göra, make, kläder och hår? För det hinns väll inte med på 30 min direkt.
Nu kanske ite ditt jobb kräver något alls av modellen mer än att dyka upp och posa i 30 min.
Men jag är ändå nyfiken på detta kring ersättning.

Av ren nyfikenhet eftersom jag själv hoppas på ett liknande projekt.
En halvtimmas jobb för modellen skulle ge sissådär 500 spänn, men jag funderar på vilka förberedelser behöver modellen göra, make, kläder och hår? För det hinns väll inte med på 30 min direkt.
Nu kanske ite ditt jobb kräver något alls av modellen mer än att dyka upp och posa i 30 min.
Men jag är ändå nyfiken på detta kring ersättning.

Det är ingen make eller speciella kläder. Modellen behöver bara dyka upp och posera :)

Det är ingen make eller speciella kläder. Modellen behöver bara dyka upp och posera :)

Nu vet jag att mitt svar är en vecka "sent" men jag svarar ändå. Baserat på det du skriver tycker jag definitivt inte att modellen ska ha halva arvodet. En sak om arbetet tar lång tid och hon står för specifika kläder och dyr och omfattande make-up, men för att bara dyka upp och posera tycker jag också att 500kr är motiverat och lämpligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar