Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

modell som fått nej av de stora

Produkter
(logga in för att koppla)

hound

Aktiv medlem
hur ska en modell få uppdrag när hon har fått nej från tex mikas eller stockholmdgruppem
men som enligt mig har stort bildvärde (hemskt ord ja jag vet men ni förstår.?)
och framför allt kameralust (det lät väl bättre?)

och faktiskt redan har en portfolio klar??
 
hon heter jannika och finns på min fotosida eller är alla namngivna i mina bilder , uppdragssökande modeller
(alltså gustavo och anna också)
 
Om jag vore henne skulle jag fråga agenturen varför dom finner henne ointressant och om dom kan rekommendera någon annan seriös agentur.

Bra hy?
Rätt längd?
Rätt kropp?
Rätt attityd?
Rätt personlighet?
 
Freddie skrev:
Om jag vore henne skulle jag fråga agenturen varför dom finner henne ointressant och om dom kan rekommendera någon annan seriös agentur.

Bra hy?
Rätt längd?
Rätt kropp?
Rätt attityd?
Rätt personlighet?

Bra synpunkter som Freddie framför.
Vi kan väl vidga denna diskussion lite.

Vilka egenskaper, generellt sett, ska en modell ha för att kontrakteras av svenska eller utländska agenturer?

- Vad är minimi- / maxlängden?
- Måste hon ha perfekt hy?
- Minimi/maxålder?
- Vad innebär rätt attityd och personlighet?
- Är det en fördel om hon kan visa upp en bra portfolio, med bra fotografier på sig själv? Eller bedömer agenturen henne på plats, när hon är där i fysisk person?
 
http://www.mikas.se/info_story.asp?id=10

http://swedenmodels.nu/o.o.i.s?id=20&template=../t/iframe_place.t&table=structure&place_no=1

Skall du börja som modell behövs ingen portfölj.

En ”riktig” agentur kan bedöma en modell efter vanliga semesterbilder. Sedan är det möte som gäller för att se om personligheten är rätt.

Så skall du söka till Mikas, Sweden Models eller liknande är det nästan bortkastat att samla bilder till portfölj.
Särskilt som de flesta bilder agenturerna ser inte duger.

Skall du sälja dig själv som modell måste du förstås ha en portfölj.
Sedan är det också skillnad på modell och modell.
Moore är en sak, Mikas en annan.
Runway är en sak, Ellos en annan.
 
Senast ändrad:
Sälja

Intressant att läsa denna tråd. Det kvittar om man är vacker eller ful, det handlar om det går att sälja för agenturerna. Sedan så har de alla olika inställningar till vad som är gångbart. Så att tjejen i detta fall är intresserad av att stå framför kameran eller om hon ser bra ut är inte det viktiga. Det skall vara en produkt man kan sälja och dra in pengar på. Som även andra han nämt så är det så många faktorer som måste passa. Har man problem med hyn så blir det svårare.

Mvh

Henry
 
Kvinnan skall matcha produktens image! Ja det är det det handlar om. Inte skönhet. Det får mig att tänka på bilder generellt...

De bilder som kan säljas t.ex genom en bildbyrå är inte de vackraste, mest välkomponerade och tekniskt perfekta bilderna. Det är bilder som förmedlar det budskap som köparen vill ha i som brochyr, tidning, hemsida eller what ever.

De bilder som får mycket och fina kommentarer på fs är inte de bilder som säljer mest.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.