Annons

Modell mot tegelvägg

Produkter
(logga in för att koppla)

Odisho

Ny medlem
Hej.

Jag är nybörjare när det gäller foto, jag skulle behöva lite tips om undefär hur jag skulle ställa in kamerans inställningar.

Det är så att jag ska fota en rätt ljus tjej framför en röd tegelvägg. Detta sker utomhus, så lite tips om sånt man borde tänka på uppskattas väldigt mycket.

Men det jag främst behöver hjälp med är hur jag ska ställa in kameran , jag kan ju testa mig fram fast det skulle underlättas mycket om man fick lite riktlinjer av er duktiga fotografer.

En annan sak är att modellen möjligvis ska röka på bilden, hur fotar man bäst rök?

Kan tillägga att jag använder mig av en Nikon D40 + 18–55 mm.

Tack för hjälpen.
Mvh William Odisho

rök syns bäst om den belyses med en svart bakgrund.

för resten av din bild så skulle man behöva veta lite mer om hur ljsuet ser ut p åplatsen, eller vad du har för möjligheter att ljussätta bilden.

men antingen kör du kameran på automatik, eller så spotmäter du ljuset i hennes ansikte och utgår ifrån det, då kan du lyfta fram tjejen från väggen om väggen får mindre ljus eller hamnar i skugga.

Undvik direkt solljus och ställ modellen i skuggan i stället.

Solen ger hårda skuggor som sällan är snygga. Du kan bygga en enkel reflexskärm av frigolit eller något annat reflekterande material. det finns massor av trådar om det

Den inbyggda blixten är en hemsk uppfinning som ger "hårt" ljus, men rätt använd kan den vara till nytta om du inte vill släpa med dig en reflexskärm,

ställ den i ett läge så att den hoppar upp, gå över i manuell och ställ in kameran så att den ligger rätt i exponering eller en liten aning över, nu blir blixten så svag i förhållandet till allmänljuset att den funkar som upplättning i ögon osv utan att ge dom fula blixt skuggor man lätt får annars,

prova dig fram vilken inställning som funkar bäst.

Kör i 55 mm läget, det är oftast bättre med lite längre bränvidd vid porträtt foto, vidvinkel nära ansiktet ger stor näsa och det brukar inte modellen uppskatta.

Tack så mycket för era tips och råd. Ska definitivt tänka på det när jag fotar. Tack så mycket.

Mvh William Odisho.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar