Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobila blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chill Bill

Medlem
Jag fotograferar mycket rörelsebilder i svagt ljus och är däför sugen på att skaffa en mobil blixt eller vad man ska säga att ställa bredvid t ex ett snowboardhopp för att få ljus från en annan vinkel än rakt från kameran.
Om det är någon som har lite bra tips och idéer om vad det är jag ska införskaffa och hur jag ska gå till väga så vore jag tacksam!
Jag kanske ska tillägga att jag fotar med en Canon EOS 30.

Det framgår inte riktigt vilken nivå det rör sig om. Det finns alla möjliga lösningar från trådlös styrning av systemblixtar till batteridrivna studioblixtar.

Det senare är dock dyrt och man hittar dem inte så ofta på begagnatmarknaden.

Canon har slavtändare på visa av sina systemblixtar och det finns även andra batteridrivna slavblixtar som är det som är mest ekonomiskt överkomligt.

Studioblixtar som är batteridrivna har de flesta tillverkar som t ex Elinchrome, Bowns, Profoto och allt vad det är.

Mvh
Maverick

Bland det enklaste och vanligt bland snowboardfotografer är att köpa en begagnad Metz 45. Helst ska det vara CT-4 eller CL-4 som har flest manuella effektsteg, Man får en metz 45 för 500-1500 kr.

Kör du med manuella steg får du räkna lite rätt kombination för avstånd och bländare men det finns ju en skala på blixten. Det är ju samma avstånd på alla bilder så det är ju inget problem att jobba så.

Metz 45 är starka så att man kan underexponera bakgrunden lite även om det är solljus. Det brukar vara snyggt och bilderna blir tydligare. Så tas ju många modebilder också, men det kräver starka blixtar för att vara starkare än solen en molnfri dag.

Metz 45 har också sex AA-betterier så det tar inte slut så fort. Dessutom finns det många extra batteripack till om man vill.

Metz 45 CT-4, CL-4 och CL-3 går att styra med TTL också (SCA 300).Det gör även Metz 45 CT-5, men de adaptarna är lite svårfunna du måste då konvertera från SCA 500 till SCA 300.

Det låter som batteridrivna studioblixtar är lite mer än du frågar efter.

Du kan också köpa en begagnad Canon 540 EZ eller 430 EZ som du med lite Hama tillbehör som lös blixtsko och PC-sladd för nån hundring kan koppla till kameran. Dessa blixtar kostar 750-1500.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar