Annons

Mkt stark Syrienbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvvärr ser man aldrig bilder som dessa i svensk media - varför?

Håller med om att det är en stark bild från en fruktansvärd konflikt.

Men jag är ganska oförstående till ditt påstående att man aldrig ser sådana här starka bilder i svenska tidningar.

Det är ganska lätt att se vilka bilder de svenska tidningarna publicerar på webben. Gå till google och skriv till exempel
syrien site:aftonbladet.se
syrien site:dn.se
syrien site:svd.se
och välj "Bilder" istället för "Webben" under sökfältet.

Du kan söka så här för alla olika tidningar eller vilken annan sajt du vill.

Jag skulle nog påstå att det publiceras rätt många starka bilder i många svenska tidningar.

Tyvvärr ser man aldrig bilder som dessa i svensk media - varför?
Det fanns åtskilligt "starkare" bilder att välja i samband med gasattacken i Damaskus, om man bara hade velat chockera läsarna. Men svensk press är mycket återhållsam med att visa upp döda kroppar och i synnerhet döda barn. Många andra länder har en annan tradition.

Jag skulle nog påstå att det publiceras rätt många starka bilder i många svenska tidningar.
Jag gjorde lite bildsökningar med Google och fann som du säger flera stycken. Rätt ska va rätt..
Förvånas dock över varför jag nästan aldrig råkar på dom när jag läser tidningarna.
Kanske väver många tidningar (som VG) in stora bilder direkt i artikeln medan andra SEPARERAR bilderna genom att lägga dom i ett bildspel eller på en separat sida.

På något sätt känns det smartare att få tyngd på en artikel genom att utgå från en bra bild och "runt" den adda texten. Tror också att en "talande" bild bättre fångar läsarens uppmärksamhet.

Jag påminner mig att jag för ett par år sedan gjorde liknande iaktagelser att utländska tidningar "kryddade" sina artiklar med stora "högupplösta" bilder medan de svenska hade små suddiga frimärksstora (för att överdriva lite).
Dock verkar det ha blivit lite bättre på den punkten.

Vidare tror jag att det som kan bidra till fler läsare och kanske tom rädda tidningar i kris är just BRA bilder i STÖRRE format. De tidningar som försöker spara genom att dra ner på både antalet bilder, deras storlek och framförallt kvalitet, tror jag gör sig själva en björntjänst.
Text om olika ämnen finns det kilometervis av att enkelt hämta på nätet, medan kombinationen bra bilder plus text kan vara det som säljer. Värt är de korta TT-nyheterna som lika gärna kan utelämnas om de inte kompletteras.

Och så en "brandfackla". Tror ni att bilden jag länkade till är "äkta" eller arrangerad kanske tom "fejk"? Ju mer jag kikar på den ju mer fundersam blir jag....

Amerika, Sverige mfl. stöder rebellerna (ofta utländska). Det är då inte PK att beskriva rebellernas framfart. De lär bete sig värre än djur och orsakar massor i flyktingläger. Ibland undrar man om Amerika vill oss illa med all världens flyktingar till Europa?

Umm.. va? Men så är det säkert, (vad du nu försöker beskriva)

Han syftar på USAs konspirationsteori där CIA säljer vapen till grupper i utlandet och låter dom kriga tills "man måste agera" blir aktuellt, därav flyktingar till Europa. USA är redan känd för många världsbrott, men varken UNICEF, FN eller ens NATO vågar säga emot ett land som USA som sitter med fingret på kärnvapenavtryckarn och bara väntar på "rätt tillfälle" som ursäkt.

Han syftar på USAs konspirationsteori där CIA säljer vapen till grupper i utlandet och låter dom kriga tills "man måste agera" blir aktuellt, därav flyktingar till Europa. USA är redan känd för många världsbrott, men varken UNICEF, FN eller ens NATO vågar säga emot ett land som USA som sitter med fingret på kärnvapenavtryckarn och bara väntar på "rätt tillfälle" som ursäkt.

Ok, men vad har det med publiceringen av starka bilder att göra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar