Annons

Mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om det finns något bildregister eller bildredigerare som går att installera på en extern hårddisk och sedan öppna i vilken dator som helst. Allt sökbart på hårddisken via programvaran.
Varför jag vill ha det så, en förening med ideén att många skall ha tillgång till bilderna, jag registrerar, arkiverar och allt omkring detta för att sedan andra skall kunna ta del av materialet.
Jag kommer att kopiera till en andra extern hårddisk som sedan vandrar runt till behövande och med gämna mellanrum åter kommer till mig. Osv, osv.
/Per
 
Senast ändrad:
Dam

Det var en lite klurig fråga som jag inte direkt har ett svar på. Det som jag tror skulle kunna fungera för dig är ett Digital Asset Management system där du kan lägga in bilder, dokument och annat och som du sedan kan dela ut rättigheter till vilka som får tillgång till det. Jag har använt Razuna till ett projekt och det fungera perfekt för att kunna versionhantera bilder och liknande.


http://razuna.org/
 
Jag vet inte riktigt vad det är du söker men i programmet FastStone Image Viewer kan man ju både titta på bilder på lite olika sätt + att man kan göra enklare redigering.

Programmet finns även i en portabel version som man kan ha på ett USB-minne eller en extern hårddisk.
 
Provar

Hej!
Tack för tipsen.
Jag har installerat IrfanView på en externhårdisk och matar nu den med olika dokument ser bra ut såhär långt.

/Per
 
Jag antar att inte alla datorer ligger på samma nätverk, för i så fall så är ju en nätverkshårddisk ganska smidig.

Annars kanske det skulle fungera att sätta upp någon slags ftp med det material alla ska kunna komma åt.

Visserligen så kan du antagligen inte köra ett program från dessa platser, men kanske går att installera programvara till de som behöver? Om det finns något freeware program som uppfyller kraven så kan ju denna länkas från hårddisken/ftpn.
 
Höja krav

Nu höjs kraven dom vill ha ett program på svenska. Jag tror att jag löst engelska med det lär finnas på svenska IrfanView kollar just nu på nätet.

Per
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.