Jag har hittat ett sätt att komma runt dilemmat att Canon inte supportar EOS Utility för 5D på Windows 7 x64. Det går iofs att ladda ner bilder från 5D till en Win7 x64 dator, men överföringen går i snigelfart och man tvingas i praktiken använda minneskortsläsare. Vad som heller inte går att få till är kamerainställningar, remote shooting etc. via EOS Utility. Metoden bör gå att använda på 1D-serien med Firewire-överföring också, men jag har inte möjlighet att testa detta.
Vissa versioner av Windows 7 har stöd för XP-emulering, s.k. "XP-mode". Det låter bra i teorin, men tyvärr fungerar det inte i praktiken troligen för att drivrutinsskiktet som används i XP-mode är Windows 7. EOS Utility hittar inte 5D i XP-mode.
Det sätt jag använder för att få EOS utility att kommunicera med 5D på en Windows 7-dator är att köra VMware Player (freeware) och i den kör jag en virtuell XP-dator.
Det finns en utförlig installationsanvisning på denna sida, följ den till punkt och pricka:
http://www.howtogeek.com/howto/1091...s-7-machines-without-hardware-virtualization/ (bortse från att instruktionen ursprungligen skrivits för datorer som inte har hårdvarustöd för virtualisering).
Med instruktionen ovan så har du rätt snart en XP-maskin virtuellt snurrande i din Windows 7.
Nu kan du i denna virtuella XP-maskin installera Canons WIA-driver och EOS Utility för att kontrollera din 5D. Nu har jag som sagt inte möjlighet att prova med Firewire och 1D-serien, men VMware's teknik för att emulera skiktet mellan hårdvara som USB/Firewire-portar och operativsystemet skiljer sig från Microsofts och det mesta brukar gå att få igång i VMware.
Aktivera fildelningen i VMware player som den beskrivs i handledningen så kan du ladda ner bilder till vilken mapp som helst på din Windows7-dator också.
Glöm bara inte bort att installera ett virusskydd i den virtuella XP'n...
Det fina med denna virtuella XP-dator är att den kan leva vidare när du byter värddator då den endast består av några filer på värddatorns hårddisk. Du hittar filerna under My Documents\Virtual Machines.
Lycka till!
//Leif