Annons

Datorn blir stendöd

Produkter
(logga in för att koppla)

laha

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på med att uppgradera en äldre dator och har stött på problem.
Jag installerar Win 10 utan kontakt med nätet. Allt snurrar på bra till dess jag ansluter till Internet. Då börjar den att uppdatera drivrutiner och plötsligt bara dör maskinen. Det går inte att starta den med startknappen, utan jag måste bryta strömmen.
Försöker jag sen starta den, så läser den in Windows, men tvärdör genast på samma sätt.
Moderkort Asus B450-F, processor AMD Ryzen 5 3400G.
Har googlat men inte hittat något. Några tips?

Hej!
Jag håller på med att uppgradera en äldre dator och har stött på problem.
Jag installerar Win 10 utan kontakt med nätet. Allt snurrar på bra till dess jag ansluter till Internet. Då börjar den att uppdatera drivrutiner och plötsligt bara dör maskinen. Det går inte att starta den med startknappen, utan jag måste bryta strömmen.
Försöker jag sen starta den, så läser den in Windows, men tvärdör genast på samma sätt.
Moderkort Asus B450-F, processor AMD Ryzen 5 3400G.
Har googlat men inte hittat något. Några tips?

Hej.
Har du kollat nätaggregatet så att när grafikkort med mera börjar arbeta så finns det inte tillräckligt med kraft.

Mvh Marcus

Som redan sagts, starta i felsäkert läge. Kolla i event viewern om du hittar orsaken i loggfilerna. Jag brukar tanka alla drivare och lägga på stickan och sen installera drivarna innan jag ansluter datorn till nätet. Efter det ställer jag in så att endast kritiska uppdateringar installeras alternativt att jag blockar automatiska uppdateringar helt och hållet.

Många goda tips. Man tackar. Tror jag börjar med att plocka ut nätdelen ur en annan dator och testa med. Funkar inte det så ger jag mig på drivrutinerna.

Jaha, då jag testade med ett annat nätaggregat bröt datorn ihop totalt. Moderkortet Inskickat för felsökning. Jag återkommer.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto