Annons

Mjukstartspoolbeskrivningen uppmuntrar till familjebilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Var på väg att påpeka kriterierna för uppladdning av bilder men avstod efter att ha läst poolbeskrivningen.

Bilden var den klassiska "luta kameran nedåt mot barnbarnet som kryper med ett leende på det röriga golvet fotat med kompaktkameran med skärpan på golvet istället för barnet taget med den inbyggda blixten och med lite käck skakningsoskärpa kryddat med ett härligt färgstick från den röda kjolen fotografen bar".

I poolbeskrivningen står bl a:
"Du fotograferar det mesta men har ingen speciell inriktning, utan alla motiv är lika spännande."

"Kanske familj och djur är det som fastnar mest."

"Du kanske känner dig lite osäker på din erfarenhetsnivå, och då passar denna pool utmärkt att börja i.

"Var den gränsen går bestämmer man själv, men är du osäker så varför inte börja här och se vilket betyg du får?"

Med en dylik beskrvning så känns det nästa som om söta-barnbarns-bilder och gulliga-katt-kort välkomnas.

Anser att den poolbeskrvningen är alldeles för "generös" och ger helt fel signaler, även om det gäller "mjukstart".

Vad tycker ni andra?
Vad är redax motivering?

I stället för att klaga på val av motiv, kan man kanske försöka hjälpa den som skickat in bilden att göra sina katt- eller bebisbilder bättre?

Jag har för mig att det i andra sammanhang varit fotografer som blivit mäkta missnöjda när deras ofta tekniskt perfekta bilder av lika tekniskt perfekta modeller kritiserats, just för valet av motiv ...

I sin aktuella bok resonerar Göran Segeholm om tre utvecklingsnivåer för fotografer:
1. Motivet är avgörande
2. Tekniken är avgörande
3. Budskapet/känslan är avgörande

Det där tycker jag stämmer väldigt bra. I Bildkritik Mjukstart finns då naturligt nog en hel del #1-fotografer som strävar mot #2.

Vi diskriminerar inte motiv - när man börjar fotografera är det fullt naturligt att öva på det som är närmast. Det går att jobba fram fantastiska bilder på både sina barn och husdjur, som är intressanta att betrakta för andra än de närmaste. Så det är ju inte motiven i sig som är "fel".

Jag tror nog att 99% som lägger in i en pool som heter "Bildkritik" faktiskt har ambitionen att ta bättre bilder, och bilder som intresserar andra. Alla är vi ju nybörjare i början, men vissa av oss nog är utrustade med antingen sämre självkritik eller större lathet än andra. En del vänder sig till andra för hjälp för tidigt, istället för att läsa på lite mer i början, titta mycket på andras bilder och fundera runt dem etc -- innan man visar sina första verk och förväntar sig feedback.

Speciellt såhär efter jul har jag också sett en mängd nya trådar i forumet där nyblivna kameraägare frågar de mest basala saker - hur funkar bländare vs slutartid och dylikt. Sådant man lätt läser sig till antingen i instruktionsboken eller någon av de många artiklar vi har här - men det är ju enklare att fråga. Och så är det nog även med bilderna då, man förväntar sig hjälp direkt från början.

Så det där vill vi ju motverka - det skall vara kul att fotografera, men man får gärna anstränga sig lite mer, tänka mer runt de egna bilderna, och ha lite mer eget driv i att utveckla sig själv. Men hur? Vi kan inte kvantifiera vissa kvaliteter eller utvecklingsnivåer man måste ha uppnått innan man skall få lägga upp en bild på Fotosidan, det är både svårt att efterleva och förmedla till medlemmar. Men vi skall tex försöka inspirera mer och sprida information om våra nybörjarartiklar bättre.

Det kanske ska läggas till en underkategori i Mjukstart som heter "Nybörjare vill ha goda råd" eller liknande, då är de som kikar på de bilderna medvetna om att de är tagna av nybörjare med de fel och brister en nybörjares bilder har men att dessa nybörjare vill lära sig mera för att "kvala" in i vanliga mjukstart eller efter en massa övande den riktiga proffskritik poolen?!

Men alla har varit/är nybörjare och måste få be om hjälp men det kan då som sagt ske i en enkom avdelning, där kan de mera erfarrna fotografer/medlemmar som tycker det är kul och gillar att hjälpa andra gå in och ge nyttiga tips vilket en nybörjare lär uppskatta och därmed kan komma vidare i sin hobby!!

I stället för att klaga på val av motiv, kan man kanske försöka hjälpa den som skickat in bilden att göra sina katt- eller bebisbilder bättre?

Det är inte motiven jag klagar på överhuvudtaget. Det är TYPEN av bilder. Vilket med stor tydlighet borde framgå av mitt första inlägg.... Jag försökte formulera så att även en "blind" skulle förstå men men...

Den som med sin bild visar (syns ofta mkt tydligt) att han/hon har ansträngt sig att ta en bild där han/hon vill ha kritik för att bli bättre är värd all hjälp. Men den som lägger ut bilder för att bara för att visa upp ungen eller kissen, vilken för oss utanför släkten/familjen inte är ett skit intressant, och som överhuvudtaget inte har ansträngt sig mer än att slå på kameran och rikta den nedåt mot motivet för att sen knäppa, slösar bara med ambitiösa fotografers tid och serverutrymme här på FS.

Det kanske ska läggas till en underkategori i Mjukstart som heter "Nybörjare vill ha goda råd" eller liknande, då är de som kikar på de bilderna medvetna om att de är tagna av nybörjare med de fel och brister en nybörjares bilder har
Nja, det där är ju precis vad vi tycker "Mjukstart" är till för.

En gång i tiden hade vi en "Bildkritik - Avancerad" för de som själva tyckte sig ha kommit långt och kunde ta rejäl kritik. Men det där vart det mycket kritik mot, "elitism" och allt det där. Den döptes om till "Hård kritik" men föll tillslut på att det är så få som verkligen vill, eller tycker sig kunna ge hård kritik.

Men den som lägger ut bilder för att bara för att visa upp ungen eller kissen, vilken för oss utanför släkten/familjen inte är ett skit intressant
Om vi tar de fem första sidorna på Mjukstart just nu - hur många av dem tycker du är av den kategorin?

Jag ser några sådana kanske, men betydligt fler "klassiska nybörjarbilder" - man knäpper kort på något i närheten med nya kameran, och det vart ju rätt fina färger och bra skärpa och så, man är nöjd och lägger upp och vill höra andras åsikt. Blommor, solnedgångar, isformationer och porträtt på barn och husdjur.

Och - det är väl bra att dessa hamnar i Mjukstart egentligen? De som inte vill behöver ju inte vara där och kika.

I.
..

Jag tror nog att 99% som lägger in i en pool som heter "Bildkritik" faktiskt har ambitionen att ta bättre bilder, och bilder som intresserar andra..
.

Tack för din snabba replik och ditt engagemang i "min" tråd.
Och jag tror precis som du ang "Bildkritik". Men det var inte den jag syftade på. Även kriterierna för mjukstart tycker jag borde höjas med hjälp av poolbeskrivningen. Det finns en uppsjö av ställen på "nätet" för den typen av bilder jag åsyftar. Varför tex inte kvällstidningsajterna som ju båda? har avdelningar för sådana bilder. MSN osv osv.
För tillfället har jag "lagt kameran på hyllan" men ränkar med att återkomma framöver. Och då skulle jag verkligen uppskatta om FS är en sajt "där fotografer möts". Precis som den har varit.
Måste tillägga att jag tycker att bildkategorin jag syftar på har blivit ovanligare den senaste tiden. Ett tag var det "hemskt"...

Senast ändrad:
Om vi tar de fem första sidorna på Mjukstart just nu - hur många av dem tycker du är av den kategorin?

Oj, nu skrev vi visst samtidigt.
Mitt svar är; Befriande få. För en tid sedan var det betydligt fler.
Men jag tror ändå att mjukstarts-poolbeskrivningen kunde göras tydligare. T ex att föreslå andra ställen om det är tjejen/killen/barnet/bilen/etc man vill "visa upp".

Men vi skall tex försöka inspirera mer och sprida information om våra nybörjarartiklar bättre.

Låter bra. Svarade på en sådan nybörjarfråga härom dagen angående bländare, slutartid etc med länk till Fotoskolan-artiklarna här på FS (artikelserien Fototeknik) som jag tycker är väldigt bra och som var min hjälp i början, men de verkar numera vara begravda ganska långt ner, så jag tror att det kan vara svårt för en nybörjare att hitta dem, trots att det kanske är det första de borde hitta.

Men jag tror ändå att mjukstarts-poolbeskrivningen kunde göras tydligare. T ex att föreslå andra ställen om det är tjejen/killen/barnet/bilen/etc man vill "visa upp".
Redan när man registrerar får man läsa om vad sajten är till för: http://www.fotosidan.se/membership/step1.htm
Men visst, det skadar ju inte att upprepa det där i Mjukstart-beskrivningen - skall kika på det.

(Nu skall jag gå till en annan tråd och svara, där någon tycker att vi har för många pekpinnar. Svårt att göra alla nöjda :)

Oj, nu skrev vi visst samtidigt.
Mitt svar är; Befriande få. För en tid sedan var det betydligt fler.

Denna inställning som Mats och många fler här på FS uppvisar är just det som gör att man som nybliven medlem känner sig ovälkommen och drar sig för att lägga upp bilder för att få goda råd eller att skriva inlägg hät på FS. Själv är jag inte rädd för mothugg och översittarfasoner då jag kan handskas med såna typer men många andra kan inte det och skräms iväg.

Det finns inget mera förkastligt beteende än att framhäva sig själv genom att slå ner andra som bara ville ha lite hjälp på traven, men det finns ganska många som Du här på FS och hela upplägget känns mer och mer som att det är bara eliten som är välkommen att finnas här och det är synd.

Kriterierna för att bli accepterad här på FS är att man är erfaren fotogrtaf och har en omfattande kamera utrustning av rätt märke för minst 50.000 kr och att man har alla möjliga tillbehör samt prenemurerar på rätt fototidningar.

Vi som är glada amatörfotografer och bara har en kamera som inte ens kostar en tiondel av den summan och som inte är en forumriktig Nikon eller Canon utan ett annat märke och pga arbeten och annat inte kan lägga all vår tid på foto vi är inte välkomna.

Du föreslår att man tydligare ska tala om andra ställen där vi amatörer/nybörjare kan lägga våra bilder men det finns ju redan massa sån information faktiskt aldeles för mycket och det gör denna sida ytterst otrevlig att besöka här är det renodlat elittänkande som gäller och allt annat är inget värt.

Har Du och Dina gelikar någonsin tänkt på att just den där nybörjaren som lade ut bilden på sitt barnbarn kanske hade blivit en jättebra fotograf om hon/han hade fått lite possitiv och handfast rådgivning istället för att Du och andra likasinnade halshugger personen jäms med fotknölarna och personen ger upp och bestämmer sig för att fotografering är för översittare, snobbar och elit människor?

Enligt inlägg ovan är Mjukstart tänkt just för nybörjare som vill ha goda råd så kan Du inte tåla att se såna bilder så låt då bli att besöka den kategorin så slipepr Du reta Dig på detta.

Själv ska jag ta en rejäl funderare på om det är meningsfullt att fortsätta vara medlem här för reklamen för forumet stämmer inte med sanningen, där står det "Sveriges trevligaste fotoforum" det är lika lite sant som en viss företagskedjas slogan att De är vad de heter!!

.
.
.

Kriterierna för att bli accepterad här på FS är att man är erfaren fotogrtaf och har en omfattande kamera utrustning av rätt märke för minst 50.000 kr och att man har alla möjliga tillbehör samt prenemurerar på rätt fototidningar.

Vi som är glada amatörfotografer och bara har en kamera som inte ens kostar en tiondel av den summan och som inte är en forumriktig Nikon eller Canon utan ett annat märke och pga arbeten och annat inte kan lägga all vår tid på foto vi är inte välkomna.
.
.

Min kamerautrustning är värd ca 5000 kr.
Jag prenumererar inte på mågon fototidning.
Jag är glad amatörfotograf.

Kanske jag borde säga upp mitt medlemsskap.....

Resten av ditt inlägg visar att du har A) Har missförstått ALLT jag skrev. B) Inte har läst mer än rubriken.

Min kamerautrustning är värd ca 5000 kr.
Jag prenumererar inte på mågon fototidning.
Jag är glad amatörfotograf.

Resten av ditt inlägg visar att du har A) Har missförstått ALLT jag skrev. B) Inte har läst mer än rubriken.

Om jag har missförstått Dig så beror det på att Du uttrycker Dig otydligt och jo jag har läst allt Du skrev tom 2 gånger!

De som registrerat sig på denna sida har väl troligtvis någon form av intresse för fotografering, och vill visa upp sina bilder för att få höra vad folk tycker.

Att de som inte är så erfarna lägger upp sina bilder för kritik i mjukstartpoolen, är väl ingen katastrof. Man måste ju börja någonstans!

(Men visst, visa kan ju ha missförstått fotosidan.se och trott att det är något i stil med bilddagboken.se... Men tror inte de är så många, och de blir i så fall kanske inte så långvariga.)

.

Suck! It´s the same old song - Four Tops på sextiotalet - Motown - Bra basdriv i den!

Jovisst, kanske du borde säga upp ditt medlemsskap men ... Alla kan ju ha en dålig dag (C;? För säkerhets skull, Om, utifall detta hemska skulle inträffa och att du verkligan skulle göra allvar av din fråga så antecknar vi på Intresseklubben!

Varför inte låta de nyanlända göra en välbehövlig "Durksväng" på Fotosidans intagningsavdelning. Sätt gröngölingarna i karantän tills dom har lärt sig skilja på en familjebild och ett riktigt foto (C;?

Den här typen av missnöje brukar ju poppa upp här med ojämna mellanrum. Varför i h-e tittar du in i Mjukstart när du vet att du blir irriterad? För att du vill hjälpa till´å kommentera bilderna förstås.

En van bildtittare/fotograf ser ju direkt om det är nåt som gillas eller ogillas och i bägge fallen tarvas det antagligen kritik. Särskilt om man tycker nåt är dåligt eftersom det är just såna pics som behöver lite mer handfasta råd och en aha-upplevelse av typen -"Man kan göra så - Vá mycket bättre den blev nu, tusen tack!"
Sen kan ju "käck rörelseoskärpa, färgstick, lutande horisonter och röriga bakgrunder" vara kraftfulla uttrycksmedel i händerna på en namnkunnig fotograf eller hur? Försök att förklara skillnaden för nybörjaren om du kan!

Det behövs ju så lite om du nu har ambitionen att hjälpa. Tycker du att en bild är riktigt dålig så blir det ju ännu lättare rent tekniskt sett att komma med effektiva förslag. Konsten är väl att tipsa utan att peka med hela handen. Att mala på om familjealbumet, MSN, Lunarstorm eller ointressanta kattbilder är ganska obegripligt för dom flesta som inte är invigda i det något illustra synsättet här på sidan. Särskilt om dom är okunniga om de stundtals märkliga debatterna härinne.

Kan vi inte acceptera absolute beginners här på sidan så fine - DÅ hamnar vi i ett annat läge men min teori är att de allra flesta som signar in här vill lära sig mer och har en bra inställning. När dom har varit här ett tag och tittat på mästerverken från dig och andra fs-veteraner så blir dom förhoppningsvis kapabla att koka ner intrycken, Dom fixar sin egen stil och blir alldeles utmärkta fotografer.

Tyvärr så finns det dom som inte når ända fram. Dom tar illa upp och känner sig ovälkomna av de medlemmar som regelbundet vädrar sin unkna luddiga kverulans och det gör definitivt mer skada än nytta!

Var förresten inne och tittade på Galleriet igår och förundrades över vad många bra bilder som finns härinne! Detta trots klimatet & kverulansen!

Hur många gånger har jag sett den här larviga frågeställningen härinne? Jag vet faktiskt inte men det är lika angeläget att yttra sig varje gång eftersom även nya medlemmar är läskunniga. JANNE

Tack Marie och Janne, ett stort fång rosor och all Cred till Er!!
Det är just såna medlemmar som Er med den inställningen man som nybliven medlem vill möta och att få ta del av Er och andra likasinnades kunnade och erfarenheter då det krävs mycket sånt för att se "finliret" i en bild och vad som kan göra den bättre, samt att kunna förklara det för en nybörjare på ett lättfatterligt och handfast sätt.

Tack vare att Ni och andra delar med Er av detta kunnade och erfarenhet till oss "blåbär" så kan vi komma framåt med vår hobby och en vacker dag bli om inte proffs men iaf kapabla att ta bra mycket bätttre bilder än vi trodde var möjligt när vi började och det tack vare nyttiga och handfasta tips från hjälpsamma och kunniga medlemmar som Er och det finns många som Er här på FS det är jag säker på, och eran hjälp uppskattas verkligen.

Det blev en bra start på denna söndag tack vare Era inlägg som gettt iaf mig förnyat hopp om en framtid på FS men många trevliga och nyttiga kontakter.

De som registrerat sig på denna sida har väl troligtvis någon form av intresse för fotografering, och vill visa upp sina bilder för att få höra vad folk tycker.

Att de som inte är så erfarna lägger upp sina bilder för kritik i mjukstartpoolen, är väl ingen katastrof. Man måste ju börja någonstans!

(Men visst, visa kan ju ha missförstått fotosidan.se och trott att det är något i stil med bilddagboken.se... Men tror inte de är så många, och de blir i så fall kanske inte så långvariga.)

Din parentes visar att du förstod vad jag menade. Och det är precis den gruppen av "bildvisare" jag åsyftar. De kommer aldrig tillföra FS något annat än bilder som kan liknas vid "spam".

Fast tanken är kanske inte att nybörjare (som ju "mjukstart" är till för) ska "tillföra FS något", utan tvärtom -- meningen är nog att FS och de mer erfarna fotografer som är aktiva här ska tillföra dem något. Har man inte lust att hjälpa till med det kan man ju låta bli att titta på bilderna i "mjukstart".

ErlandH: Precis! Och vad gör det om det poppar upp någon "random familjebild" lite då och då? Det är bara att ignorera om man nu blir irriterad på sånt.

Att ha en hobby är värdefullt nuförtiden, i dagens stressamhälle där man lätt glömmer bort att ta hand om sig själv. Det låter flummigt, men att vara kreativ är väldigt bra för själen.
Så alla som känner att de kanske hittat nåt som de vill syssla med förtjänar en chans.

Tack kustbo för dina värmande ord!

ANNONS