Annons

Mjuk bakgrund, skärpedjup för 18-55/3,5-5,6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonssons

Ny medlem
Hej

Jag har försökt läsa på lite (artikel) om hur man får till sånnt där snyggt skärpdjup som är på vissa fotografier. Att man kan ha fokus på tex ett barn samtidigt som bakgrunden är suddig. (Jag vet att man kan fixa detta via tex Photoshop/etc).

I artiklen ovan skriver de att: "Om du inte kan välja ett bländarvärde lägre än 3,5 eller 4 är risken stor att du även med systemkameran har svårt att skapa ett riktigt kort skärpedjup". Jag funderar på att köpa en Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS - kan man få till snyggt skärpdjup (suddighet) med detta objektiv, eller skall man sattsa på något annat? Jag skulle vilja fota ansikten samt blommor.
MVH
 
Jag funderar på att köpa en Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS - kan man få till snyggt skärpdjup (suddighet) med detta objektiv, eller skall man sattsa på något annat?

Nej, men jag tycker att du ska köpa det objektivet med kameran i alla fall, eftersom det är otroligt billigt och användbart. Lägg till en tusenlapp och köp ett 50/1.8 så får du effekten du evtersträvar.

Per.
 
EF-S 18-55 IS blir bra, den är användbar till mycket inkl. närbilder. Du kan komma så nära motivet att du kan avbilda ett objekt som är 4,4 x 6,6 cm litet. Även en liten blomma fyller hela bilden.

EF 50/1.8 är bra för porträtt med suddig bakgrund, men inte så bra för närbilder, den kan inte fokusera på tillräckligt kort avstånd. Den kan som bäst avbildar motiv som är 9,9 x 14,9 cm stort, eller fem lika stora blommor som i exemplet ovan.

Köp båda!
 
Det är inte bara bländaren som styr hur suddig bakgrunden blir utan även avståndet till motivet och bakgrunden. Bra mycket billigare att flytta fram motivet från bakgrunden och anpassa bländaren så att du för skärpedjup över hela motivet.

Som om du skall ta ett porträtt, hur många är det inte då som ställer de skall fotografera 40cm från väggen, om man bara ber dem att gå fram 3-4 meter så blir bakgrunden suddig direkt.

Ställ två läskburkar på en bänk. Börja med 50cm imellan. Sedan flyttar du den ena bakåt hela tiden så märker du att bakre bruken blir suddigare och suddigare. Låt kameran vara på samma avstånd.
 
Jag skulle vilja fota ansikten samt blommor.

Börja du med 18-55, som redan sagts är det ett mycket användbart allround objektiv som fungerar till mycket och merpriset i köp med kamera brukar vara lågt.

När du har fotat någon månad eller två så klarnar det säkert vad du behöver för objektiv ytterligare. Det föreslagna 50/1.8 kan vara ett alternativ men men tanke på att du nämnder blommor som motiv kanske du kommer att ha nytta av ett makroobjektiv. Det typen av objektiv är perfekt för blommor, insekter och liknande men fungerar också mycket bra till porträtt. De är något dyrare än 50/1.8 men bildkvalitén är super och då får du också en brännvidd som du inte har på zoomen.

Men som sagt, starta med ett objektiv, komplettera när du fått lite mer pejl på vad du vill fota.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.