Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 550D

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst. Och man kan lika gärna påstå att "spannet f/2,8 till f/5,6 kan man med lite planering klara sig utan".

VR är billigare än glas. Fattigmansobjektiv har f/5.6 och VR.

Det finns INGA fasta objektiv under 100mm med VR, däremot kostar det mycket mer beroende på att de har mycket glas och stora bländare. Jag anser att VR på f/2.8 och 17-50mm har begränsad nytta då man lätt handhåller de slutartider man ändå vill använda. Inga vidvinkelzoomar har VR av samma anledning, även de med medelmåttig ljusstyrka.

På ett tele är det en helt annan grej, att handhålla >200mm utan VR kräver mycket kortare slutartider, då är VR förstås oslagbart. ALLA fasta objektiv >200mm har VR.
 
Visst, för den som aldrig vill använda slutartider mellan t ex 1/8 och 1/30 är det ju sant. Själv har jag tyvärr aldrig lärt känna någon sådan fotograf.

Äpplen och päron.

Lika dumt som att jag skulle påstå att du inte känner någon fotograf som älskar sina fasta objektiv mellan 14 och 135mm med stor bländare men utan stabilisering? Om vi pratar Canon: 14L, 24L, 35L, 50/1.4, 85/1.8, 100/2, 135L för att nämna några. Eller zoomar 16-35L, 17-40L, 24-70L. De fotograferna verkar överleva ändå, till och med som yrkesfotografer.
 
Jag har själv en Canon EOS 550D och är supernöjd med den. Hade en 450D innan. 550D är snabb nog för mig och passar mina händer utmärkt. Den tar skarpa bilder men se till att använda bra gluggar för att göra de många pixlarna rättvisa.

Mitt tips är 15-85 IS USM som går att köpa till ganska bra pris begagnat. Det är en bra brännvidd både med vidvinkel och litet tele. Närgränsen är bra och den tar fina macrobilder. Till porträtt är den också bra. Det är också en glugg som funkar kanon till filmning. Den zoomar väldigt tyst och USM motorn är snabb.

Ett 50/1.8 är suveränt som komplement och är ett ljusstarkt alternativ. Jag använder den mycket till min 550D och särskilt när jag fotar hundar mm.

55-250 tycker jag funkade mycket bättre till 450D än 550D. Ska jag vara ärlig så använder jag den nästan aldrig.

Det objektiv som jag nog använder mest är mitt EF 100/2.8 L IS USM macro. Macro och tele i ett och dessutom ljusstarkt. Jättebra för att fota hundar, fåglar, andra djur på lagom avstånd, blommor, fjärilar mm. Zoomen får man ha i benen då. Det går också att klippa ut motiven i datorn även om de är tagna på lite avstånd. 550D har en stor upplösning och tar med rätt objektiv mycket skarpa bilder med lite brus så det är inga problem att göra så.

Tips på lite längre tele är 70-200 med eller utan konverter och med eller utan IS. Står på önskelistan för mig ;-).

Lycka till med en 550D! Kan nästan lova att du inte blir besviken på den.
 
Lika dumt som att jag skulle påstå att du inte känner någon fotograf som älskar sina fasta objektiv mellan 14 och 135mm med stor bländare men utan stabilisering?
Jag har själv (och har alltid haft) fasta objektiv mellan 14 och 135mm med stor bländare men utan stabilisering. Hade det funnits motsvarande objektiv med stabilisering hade jag (och de flesta andra fotografer jag känner) givetvis föredragit det, eftersom chansen att få skarpa bilder på t ex 1/8 sek då ökar väldigt mycket.
 
Visst, för den som aldrig vill använda slutartider mellan t ex 1/8 och 1/30 är det ju sant. Själv har jag tyvärr aldrig lärt känna någon sådan fotograf.

Ta diskussionen för vad den är istället för att söka undantag eller vinklingar.

Ursprunget handlar specifikt om att Tamron 17-50/2.8 (3500kr) är ett bättre verktyg för de flestas bildskapande, jämför med ett AF-S 18-55/3.5-5.6 med stabilisering (1000kr).

Om man väljer bort alternativet Tamron 17-50/2.8 med VC (4200kr) beroende på att det anses mindre skarpt, är nästa val Sigma 17-50/2.8 OS (6700kr). Merkostnad från kit till f/2.8 är 2500kr, vill man dessutom ha stabilisering lägg till ytterligare 3200kr.

Anser man sig ha råd med Sigman är det förstås ännu bättre. Men har man inte råd, eller prioriterar något annat för dessa 3200kr, till exempel en SB-600 blixt OCH ett bra minneskort OCH en kameraväska, är det inte hela världen då stabilisering på det brännviddsomfånget inte är livsavgörande.
 
Jag har själv (och har alltid haft) fasta objektiv mellan 14 och 135mm med stor bländare men utan stabilisering. Hade det funnits motsvarande objektiv med stabilisering hade jag (och de flesta andra fotografer jag känner) givetvis föredragit det, eftersom chansen att få skarpa bilder på t ex 1/8 sek då ökar väldigt mycket.

Mera off-topic:

Föredragit -- ja
Verkligen uppgraderat sitt 24/1.4L II USM (15000kr) till 24/1.4L IS USM (21000kr) --- inte lika många.

Givet att det nya IS-objektivet inte tillför annat som t.ex. bättre skärpa, CA, flare, kontrast etc, då djävlar hade alla uppgraderat då dessa egenskaper värderas högre än IS på 24mm. Tror jag i alla fall, men jag kan ha fel.
 
Ta diskussionen för vad den är istället för att söka undantag eller vinklingar.
Ursprunget handlar specifikt om att Tamron 17-50/2.8 (3500kr) är ett bättre verktyg för de flestas bildskapande, jämför med ett AF-S 18-55/3.5-5.6 med stabilisering (1000kr).
Nja, det är inte alls vad diskussionen handlar om. Den handlar om vad trådstartaren Karolina ska ha för objektiv till sin 550D. Hon skriver själv att "Min nuvarande G7 tycker jag främst har fungerat bra i porträtt bilder, så jag vill ha ett mer varierade objektiv och då inser jag att jag kommer behöva gradera upp mig med fler än ett". Canon G7 har ett objektiv som motsvarar 22-130 mm. Hon funderar själv på kit med 18-55 och 55-250.

Trots det påstår du att "du klarar dig med en Tamron 17-50/2.8".

Visst finns det situationer och/eller fotografer där jag skulle tycka att Tamron 18-55 (utan IS) kan passa bättre. Men för någon som köper sin första systemkamera finns det nog inget som ger mer för pengarna än just kitzoomen.
 
Precis som någon säger i alla inlägg, så har jag inte så stor erfarenhet av systemkameror då jag aldrig har ägt någon. Den analoga system Nikon (vi fick själva framkalla) skiljer sig ju en del ifrån en digital system canon.

Men min enkla fråga var är ett 18-55 is och ett 55-250 en bra start till en canon 550D. Jag kommer helt klart att genom åren köpa fler objektiv.

Har en kompis som till sin 50D som hon köpte nu i sommar köpte ett 18-200 tror jag och det upplevde jag extremt klumpigt, men det var en upplevelse att fotografera med den kameran i jämfört med min G7:a och den analoga Nikonen.

Jag vill ha en kamera jag kan växa med och som är en utmaning för mig, för det har jag tappat med min G7:a
 
Då tycker jag att de objektiv du nämner är en bra start. De är ganska skarpa, väger lite och du får ett bra omfång. Komplettera gärna med ett 50/1.8 för ett ljusstarkare alternativ. Det kan köpas för en billig peng begagnat här på fotosidan och det är verkligen ett bra objektiv som kompletterar de övriga två bra.

Om du fotar hundar så vill du ha snabbare slutartider och skärpa och där levererar verkligen 50/1.8.
Sätt bländaren från 2.8-4 för riktigt bra skärpa.

Lycka till!
 
varför hakar mina filmklipp?

Hej, ser att det är mycket disskution på den här tråden om 550d så tänkte att nån kunde va till hjälp här :)

Har fixat mig en 550d. filmningen hakar på datan. varför gör det de???
jag blev rekommenderad o har köpt mig sandisk 32gb extreme class 10 minne.
filen blir i mov och öppnas i quiktime. men det hakar :(
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!
 
Precis som någon säger i alla inlägg, så har jag inte så stor erfarenhet av systemkameror då jag aldrig har ägt någon. Den analoga system Nikon (vi fick själva framkalla) skiljer sig ju en del ifrån en digital system canon.

Men min enkla fråga var är ett 18-55 is och ett 55-250 en bra start till en canon 550D. Jag kommer helt klart att genom åren köpa fler objektiv.

Har en kompis som till sin 50D som hon köpte nu i sommar köpte ett 18-200 tror jag och det upplevde jag extremt klumpigt, men det var en upplevelse att fotografera med den kameran i jämfört med min G7:a och den analoga Nikonen.

Jag vill ha en kamera jag kan växa med och som är en utmaning för mig, för det har jag tappat med min G7:a

Jag har en Canon 450D med 18-55 och 55-250. Om du köper en 550D med de båda objektiven så gör du ett riktigt bra val och kommer att bli väldigt nöjd. Önskar dig en trevlig foto höst!
 
Hej, ser att det är mycket disskution på den här tråden om 550d så tänkte att nån kunde va till hjälp här :)

Har fixat mig en 550d. filmningen hakar på datan. varför gör det de???
jag blev rekommenderad o har köpt mig sandisk 32gb extreme class 10 minne.
filen blir i mov och öppnas i quiktime. men det hakar :(
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!

Hur snabb är nya datorn? Processor, minne, OS? Vad har den för grafikkort?
 
Det står dig fritt att välja vad du vill. VR är dyrare. Jag tar alla gånger i veckan f/2.8 utan VC (=Tamron) jämför med f/3.5-5.6 med VR (kit obj.), om jag inte har råd med f/2.8 och OS (Sigma). Vi pratar normalzoom här, jag har inga problem att handhålla 50mm på 1/30s och ofta är mina motiv levande så jag vill ha minst 1/60 eller snabbare. Två steg mer ljusstyrka (f/2.8 vs. f/5.6) och kortare slutartid ger ofta bättre resultat än VR, givet att motivet inte är 100% stilla. Långa landskapsmotivslutartider kräver ändå stativ. Spannet 1/8 till 1/30 med VR kan man med lite planering klara sig utan.
Jag förstår inte vad du vill bevisa med din argumentering VR vs. utan VS.

Alla vet ju att om ljusstyrkan är bättre, så kan du välja kortare tid.
Alla vet ju att man kan skruva upp ISO.
Alla vet att det går att fota med stativ också
Alla vet, att om man kan handhålla utan att kameran rör sig vid 1/30 (eller varför inte 1/15, 1/8, 1/4, 1/2 eller längre) då behöver man inte VR.

Problemet är bara att fotograferna (med undantag av dig) inte kan handhålla utan att kameran rör sig.

För övrigt jag pratar om är två objektiv med samma egenskaper med eller utan VR.
Med VR är det något dyrare. Och det är väl använda pengar. Är skillnaden bara under 1000 kr, så skulle jag inte ens fundera på annat.
Dessutom är det så att versionen med VR är nyare, och oftast något bättre också.

På samma sätt finns det gott om Nikon AF-S eller piratobjektiv som funkar. Visst, alla objektiv passar inte men tillräckligt många gör det och alla nya objektiv har inbyggd motor. Förmodar att de flesta D90-ägare köper objektiv med snabb AF, även om gamla trötta utan inbyggd motor "funkar".

Även en gammal trött AF hittar skärpan hyggligt snabbt, men manuellt hittar man inte alltid. Jag har provat Samyang 85/1,4 i helgen, och försökt göra en del porträttbilder på 1,4.
Alltför många bilder hittade jag inte skärpan. Och det är ju för 1,4 och den medföljande mjuka bilden, fina bokeh-en man vill ha objektiven.
Inte ska jag köpa alla fall, tacka vet jag AF.
En annan sak är en fisheye då är det ingen konst att ställa skärpan.
 
Hej, ser att det är mycket disskution på den här tråden om 550d så tänkte att nån kunde va till hjälp här :)

Har fixat mig en 550d. filmningen hakar på datan. varför gör det de???
jag blev rekommenderad o har köpt mig sandisk 32gb extreme class 10 minne.
filen blir i mov och öppnas i quiktime. men det hakar :(
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!
Videon hackar inte.
Din dator gör det.
Anledningen är att processorn och framför allt grafikkortet hänger inte med. Prova att med HDMI-kabel direktkoppla kameran till en HD elle Full HD TV, och då ser du, inget fel på videon.
Något bättre chans har du till hackfri film om du kör på Mac-dator.
På PC om du har Windows 7 så är bilden bättre spelad med Media Player, än med Quicktime/Itune, mycket bättre till och med.
Har du XP så är det tvärtom, jag vet inte ens om MediaPlayer för XP klarar att spela mov.
 
Hej, ser att det är mycket disskution på den här tråden om 550d så tänkte att nån kunde va till hjälp här :)

Har fixat mig en 550d. filmningen hakar på datan. varför gör det de???
jag blev rekommenderad o har köpt mig sandisk 32gb extreme class 10 minne.
filen blir i mov och öppnas i quiktime. men det hakar :(
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!

jag har också class 10 SD, men annan fabrikat. (Transcend) Kostade hälften av Sandisk. Men det är inte för video du behöver extra snabb SD utan för serietagning. För video räcker class 6 också.
 
När ni ändå är inne på minneskort. Vad betyder klasserna ex klass 4 och klass 6. Vad är skillnaden är det hastigenheten på kortet. Vad spelar det för roll, behöver olika kameror olika kort?

Har ett gammalt minneskort till min G7 samma format på det som om jag köper en 550D. Minneskortet är 2 år skulle jag tro. Fanns klasserna då, kan man se det på minneskortet på något sätt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.