ErlandH
Aktiv medlem
Visst. Och man kan lika gärna påstå att "spannet f/2,8 till f/5,6 kan man med lite planering klara sig utan".Spannet 1/8 till 1/30 med VR kan man med lite planering klara sig utan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst. Och man kan lika gärna påstå att "spannet f/2,8 till f/5,6 kan man med lite planering klara sig utan".Spannet 1/8 till 1/30 med VR kan man med lite planering klara sig utan.
Visst. Och man kan lika gärna påstå att "spannet f/2,8 till f/5,6 kan man med lite planering klara sig utan".
Visst, för den som aldrig vill använda slutartider mellan t ex 1/8 och 1/30 är det ju sant. Själv har jag tyvärr aldrig lärt känna någon sådan fotograf.Jag anser att VR på f/2.8 och 17-50mm har begränsad nytta då man lätt handhåller de slutartider man ändå vill använda.
Visst, för den som aldrig vill använda slutartider mellan t ex 1/8 och 1/30 är det ju sant. Själv har jag tyvärr aldrig lärt känna någon sådan fotograf.
Jag har själv (och har alltid haft) fasta objektiv mellan 14 och 135mm med stor bländare men utan stabilisering. Hade det funnits motsvarande objektiv med stabilisering hade jag (och de flesta andra fotografer jag känner) givetvis föredragit det, eftersom chansen att få skarpa bilder på t ex 1/8 sek då ökar väldigt mycket.Lika dumt som att jag skulle påstå att du inte känner någon fotograf som älskar sina fasta objektiv mellan 14 och 135mm med stor bländare men utan stabilisering?
Visst, för den som aldrig vill använda slutartider mellan t ex 1/8 och 1/30 är det ju sant. Själv har jag tyvärr aldrig lärt känna någon sådan fotograf.
Jag har själv (och har alltid haft) fasta objektiv mellan 14 och 135mm med stor bländare men utan stabilisering. Hade det funnits motsvarande objektiv med stabilisering hade jag (och de flesta andra fotografer jag känner) givetvis föredragit det, eftersom chansen att få skarpa bilder på t ex 1/8 sek då ökar väldigt mycket.
Nja, det är inte alls vad diskussionen handlar om. Den handlar om vad trådstartaren Karolina ska ha för objektiv till sin 550D. Hon skriver själv att "Min nuvarande G7 tycker jag främst har fungerat bra i porträtt bilder, så jag vill ha ett mer varierade objektiv och då inser jag att jag kommer behöva gradera upp mig med fler än ett". Canon G7 har ett objektiv som motsvarar 22-130 mm. Hon funderar själv på kit med 18-55 och 55-250.Ta diskussionen för vad den är istället för att söka undantag eller vinklingar.
Ursprunget handlar specifikt om att Tamron 17-50/2.8 (3500kr) är ett bättre verktyg för de flestas bildskapande, jämför med ett AF-S 18-55/3.5-5.6 med stabilisering (1000kr).
Men min enkla fråga var är ett 18-55 is och ett 55-250 en bra start till en canon 550D.
Precis som någon säger i alla inlägg, så har jag inte så stor erfarenhet av systemkameror då jag aldrig har ägt någon. Den analoga system Nikon (vi fick själva framkalla) skiljer sig ju en del ifrån en digital system canon.
Men min enkla fråga var är ett 18-55 is och ett 55-250 en bra start till en canon 550D. Jag kommer helt klart att genom åren köpa fler objektiv.
Har en kompis som till sin 50D som hon köpte nu i sommar köpte ett 18-200 tror jag och det upplevde jag extremt klumpigt, men det var en upplevelse att fotografera med den kameran i jämfört med min G7:a och den analoga Nikonen.
Jag vill ha en kamera jag kan växa med och som är en utmaning för mig, för det har jag tappat med min G7:a
Hej, ser att det är mycket disskution på den här tråden om 550d så tänkte att nån kunde va till hjälp här
Har fixat mig en 550d. filmningen hakar på datan. varför gör det de???
jag blev rekommenderad o har köpt mig sandisk 32gb extreme class 10 minne.
filen blir i mov och öppnas i quiktime. men det hakar
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!
Jag förstår inte vad du vill bevisa med din argumentering VR vs. utan VS.Det står dig fritt att välja vad du vill. VR är dyrare. Jag tar alla gånger i veckan f/2.8 utan VC (=Tamron) jämför med f/3.5-5.6 med VR (kit obj.), om jag inte har råd med f/2.8 och OS (Sigma). Vi pratar normalzoom här, jag har inga problem att handhålla 50mm på 1/30s och ofta är mina motiv levande så jag vill ha minst 1/60 eller snabbare. Två steg mer ljusstyrka (f/2.8 vs. f/5.6) och kortare slutartid ger ofta bättre resultat än VR, givet att motivet inte är 100% stilla. Långa landskapsmotivslutartider kräver ändå stativ. Spannet 1/8 till 1/30 med VR kan man med lite planering klara sig utan.
På samma sätt finns det gott om Nikon AF-S eller piratobjektiv som funkar. Visst, alla objektiv passar inte men tillräckligt många gör det och alla nya objektiv har inbyggd motor. Förmodar att de flesta D90-ägare köper objektiv med snabb AF, även om gamla trötta utan inbyggd motor "funkar".
Videon hackar inte.Hej, ser att det är mycket disskution på den här tråden om 550d så tänkte att nån kunde va till hjälp här
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!
Hej, ser att det är mycket disskution på den här tråden om 550d så tänkte att nån kunde va till hjälp här
tack på förhand!
Har ett gammalt minneskort till min G7 samma format på det som om jag köper en 550D. Minneskortet är 2 år skulle jag tro. Fanns klasserna då, kan man se det på minneskortet på något sätt?