ANNONS
Annons

Mjölkiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

sam78

Medlem
Har problem vid studiofoton med att mina bilder mot vit bakgrund tenderar att bli "mjölkiga" i färger på ansikten och kläder + inte helt perfekt skärpa. Tycker att det syns extra väl i ansikten. Fotar med en Nikon D600 + olika objektiv, bl.a. Sigma 85 1,4. Fotar oftast med bländare runt 9-11, slutartid 1/200 och ISO 100. Får samma mjölkighet oberoende av vilket objektiv jag använder. Hade tidigare en Nikon D90, och fick samma resultat då. Fotar mot vit vinylbakgrund. En eller två blixtar med reflektor på bakgrunden och en eller två 120 octatboxar på modellen. Fotar jag däremot mot svart bakgrund sitter skärpan klockrent och får ingen mjölkighet.

Har problem vid studiofoton med att mina bilder mot vit bakgrund tenderar att bli "mjölkiga" i färger på ansikten och kläder + inte helt perfekt skärpa. Tycker att det syns extra väl i ansikten. Fotar med en Nikon D600 + olika objektiv, bl.a. Sigma 85 1,4. Fotar oftast med bländare runt 9-11, slutartid 1/200 och ISO 100. Får samma mjölkighet oberoende av vilket objektiv jag använder. Hade tidigare en Nikon D90, och fick samma resultat då. Fotar mot vit vinylbakgrund. En eller två blixtar med reflektor på bakgrunden och en eller två 120 octatboxar på modellen. Fotar jag däremot mot svart bakgrund sitter skärpan klockrent och får ingen mjölkighet.

Överexponerad bakgrund?

Objektiv som inte är bra på hög kontrast?

UV-filter på?

Får du det med t ex 50/1.8G?

Inget UV-filter på (hur påverkar det?)

Vad utmärker ett objektiv som är bra på hög kontrast?

Har inte tillgång till ett 50/1,8

Gissar på att det kanske beror på överexponerad bakgrund.

Överexponerad bakgrund?

Objektiv som inte är bra på hög kontrast?

UV-filter på?

Får du det med t ex 50/1.8G?

Det sänker kontrasten. Oftast. Inte för att det filtrerar bort UV-strålar, utan för att det sitter i vägen.

Ja, vad ska man svara på det. Ett objektiv som har hög kontrast utmärks av ... hög kontrast, dvs det är bra på att skilja på vad som är ljust och vad som är mörkt.

Jag har fått intrycket av att vissa äldre Sigma-objektiv (dvs före "global vision"-serierna) hade dålig kontrast. Sigma 85/1,4 har jag inte provat, men Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC Macro upplevde jag hade dålig kontrast jämfört med Nikons objektiv.

Har inte tillgång till ett 50/1,8

Gissar på att det kanske beror på överexponerad bakgrund.

Prova att sänka exponeringen på bakgrunden. Den får inte bränna ut så mycket. Sänk ordentligt, det är lätt att öka i efterbehandlingen.

Prova ett modernt Nikonobjektiv. De har hög kontrast och har bra antireflexbehandling bå bakre linselementet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar