Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mitt största sensordamm (hittils)
- Trådstartare Olsin
- Start datum
Per
Aktiv medlem
Olsin skrev:
Tänkte presentera mitt största sensordamm hittils.
"sensorgrus"!
Olsin
Aktiv medlem
David G skrev:
Är det hela bilden? Verkar ju gigantiskt isåfall.
Det är hela bilden och det satt fast, men nu är det borta...
Jonas Johnsson
Medlem
Så stora fläckar har jag med! Håller just på att ta reda på hur jag ska få bort dem. Hur gjorde du?
Olsin
Aktiv medlem
Jonas Johnsson skrev:
Så stora fläckar har jag med! Håller just på att ta reda på hur jag ska få bort dem. Hur gjorde du?
Tryckluft på burk och nylonpensel från Clas Ohlson.
RG
Avslutat medlemskap
Vilken pensel ska man köpa på clas ohlsson?Olsin skrev:
Tryckluft på burk och nylonpensel från Clas Ohlson.
Börjar bli trött på att klona och köra vidöppet.
Bilagor
RG
Avslutat medlemskap
TAck för tipset ska in på annandag och handla bye bye klonstämpel.Olsin skrev:
Jag kör med en 26-943 från Clas Ohlson.
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
vart mer exakt ser jag sensorn när jag tagit bort objektivet? behöver jag fälla upp spegeln?
kan det räcka med att blåsa med munnen för att få bort sånt damm? jag har försökt blåsa lätt in där utan framgång.
kan det räcka med att blåsa med munnen för att få bort sånt damm? jag har försökt blåsa lätt in där utan framgång.
PelleAbelson
Aktiv medlem
Välj sensorrengöring, i menyn, då fälls spegeln upp.
Blås INTE med munnen på sensorn, då fastnar partiklar. Använd blåsbälg!
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
finns inte risk att dammet virvlar runt till ännu mindre lämpliga delar inuti kameran om man bara blåser?
dom där visible dust kiten verkar ju super, men sjukt dyra. en supermjuk pensel borde ju gå att få tag på i en affär för konstartiklar?
dom där visible dust kiten verkar ju super, men sjukt dyra. en supermjuk pensel borde ju gå att få tag på i en affär för konstartiklar?
PelleAbelson skrev:
Välj sensorrengöring, i menyn, då fälls spegeln upp.
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
o nu när vi pratar om rengöring. är det ok att använde fönsterputs när man rengör filtren? det har ju en tendens att kondensera väldigt fort. provat använda fingrarna ihop med diskmedel och sen på självtork i diskstället, men med den metoden får jag ofta rinnspår av vattnet kvar
joppis
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
TAck för tipset ska in på annandag och handla bye bye klonstämpel.
Hur gick det Robin. Fick du bort skräpet?
RG
Avslutat medlemskap
Ja det mesta försvann men vågar inte använda den mer :'( läst skräckhistorier om borstar. Fast det verkade bli bäst om man bara drog en gång och inte flera. Helt rent vart dte inte men det värsta gick bort.Joel Höglund skrev:
Hur gick det Robin. Fick du bort skräpet?
Danlo
Avslutat medlemskap
Tomas Töråsen skrev:
provat använda fingrarna ihop med diskmedel
8-O
Jag hoppas du skämtar??!!
JAG REKOMMENDERAR INTE NÅGON ATT FÖRSÖKA RENGÖRA SENSORN MED DISKMEDEL OCH FINGRAR!
Herre min skapare..
PeterSfa
Aktiv medlem
Danlo skrev:
8-O
Jag hoppas du skämtar??!!
JAG REKOMMENDERAR INTE NÅGON ATT FÖRSÖKA RENGÖRA SENSORN MED DISKMEDEL OCH FINGRAR!
Herre min skapare..
Sensorn nej, men han nämde iof filtren. Och där torde det vara ok.
BugEyes
Aktiv medlem
Jag tvättar filter med vanligt diskmedel och torkar med mjukt papper, som när jag gör ren glasögonen.
Till sensorn använder jag normalt en blåsbälg, ett par gånger har jag använt visible dust arctic butterfly som jag lånat.
I nio fall av tio har blåsbälgen varit allt som behövts för att få ren sensorn. Ett tips är att göra rengöringen i badrummet då det ofta är det dammfriaste rummet hemma. Fukten från duschen binder dammet vid golvet. Men det ska vara när det är torrt därinne förstås.
Till sensorn använder jag normalt en blåsbälg, ett par gånger har jag använt visible dust arctic butterfly som jag lånat.
I nio fall av tio har blåsbälgen varit allt som behövts för att få ren sensorn. Ett tips är att göra rengöringen i badrummet då det ofta är det dammfriaste rummet hemma. Fukten från duschen binder dammet vid golvet. Men det ska vara när det är torrt därinne förstås.